Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
14 wrz 2015, 07:00

Co drugie gospodarstwo domowe szykuje przetwory na zimę

Polacy kochają przetwory. Jak wynika z badania Barometr Providenta 50 proc. gospodarstw domowych przygotowuje zapasy na zimę. To nie tylko tradycja, ale i sposób na obniżenie wydatków.

Ustawione w rządku słoiki, skompletowane nakrętki, umyte owoce i można zacząć szykować przetwory. A im więcej domowników tym większa szansa na taki widok. Jak pokazały badania w gospodarstwach zamieszkiwanych przez pięć i więcej osób przetwory robi aż 84 proc z nich. W przypadku singli własnej roboty zapasy gromadzi 30 proc. Jeśli już zabieramy się za przetwory to w takich ilościach, aby wystarczyło na całą zimową porę (40 proc.). Jedynie 27 proc. przygotowuje raczej symboliczne kilka słoików ulubionych przysmaków.  

Skąd owoce i warzywa?

Polacy robią zapasy na zimę niezależnie do miejsca zamieszkania – średnio 42 proc. mieszkańców miast i aż 65 proc. mieszkańców wsi. Większy odsetek osób przygotowujących przetwory z terenów wiejskich może wynikać nie tylko z tradycji, ale także z dostępności surowców. Wg badania 60 proc. owoców i warzyw przeznaczonych na przetwory pochodzi z własnej działki, ogrodu, sadu lub pola. Trzech na dziesięciu Polaków może liczyć na owoce i warzywa otrzymane od rodziny lub znajomych – mówi Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska. W słoikach lądują też dary natury: 35 proc. pochodzi z grzybobrania, a 11 proc. ze zbiorów dzikorosnących owoców i ziół.    

Liczy się czas i pieniądze

Głównym powodem rezygnacji z robienia przetworów jest brak czasu, na co wskazało 48 proc. badanych. 42 proc. uważa natomiast, że kupno gotowych przetworów w sklepie jest bardziej opłacalne. Osoby o najniższym statusie ekonomicznym, które deklarowały, że pieniędzy wystarcza im najwyżej na podstawowe potrzeby (27 proc.), rzadziej też przygotowują przetwory niż osoby z gospodarstw domowych o lepszym statusie (45 proc.) Na dalszych miejscach przyczyn rezygnacji z robienia przetworów respondenci wymieniali brak umiejętności (36 proc.) oraz brak miejsca do przechowywania (16 proc).

O ile dla osób, którym powodzi się lepiej głównym powodem nieprzygotowywania przetworów jest brak czasu, o tyle osobom o niższym statusie materialnym powodem tym jest przekonanie, że w sklepie mogą kupić tańsze zamienniki – komentuje wyniki Przemysław Kasza.

Cenimy smak i tradycję

Trzech na dziesięciu respondentów przyznało, że przetwory robi z przyzwyczajenia i domowej tradycji. 21 proc. osób wskazało natomiast na możliwość korzystania ze sprawdzonych przepisów i surowców. Blisko co piąty badany podkreślał, że słoiki to realne oszczędności i obniżenie kosztów podczas zimy. 13 proc. podkreślało wyjątkowość i jakość domowych produktów, nie do osiągnięcia w sklepach, a co dziesiąty respondent wskazywał na zwykłą niechęć do marnowania zbiorów.

Coraz większa świadomość konsumentów na temat zdrowego odżywiania, w połączeniu z głęboko zakorzenioną tradycją powoduje, że w dalszym ciągu chętnie robimy przetwory na zimę – podsumowuje Karolina Łuczak, Kierownik ds. Komunikacji Provident Polska i wielka entuzjastka domowych przetworów.

O Barometrze Providenta 

"Barometr Providenta" to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 28-30.08.2015 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa