Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
20 kwi 2016, 10:26

W ciągu dnia mamy 3 godziny i 36 minut tylko dla siebie

Z badań Barometr Providenta wynika, że dziennie na swoje potrzeby i przyjemności jesteśmy w stanie wygospodarować maksymalnie 3,5 godziny. To o 20 minut mniej niż w 2015 roku. Jednocześnie rosną wydatki związane ze spędzaniem wolnego czasu.

Życie w biegu to dla wielu Polaków codzienność. Cenimy więc każdą chwilę tylko dla siebie i na swoje przyjemności. Jak wynika z Barometru Providenta – cyklicznego badania Polaków, najmniej czasu mają osoby w wieku 25-39 lat. Na swoje potrzeby mogą przeznaczyć średnio tylko 2 godziny i 24 minuty dziennie. Największą ilością wolnego czasu cieszą się osoby powyżej 59. roku życia – ponad 6 godzin.

Zapytaliśmy Polaków, ile czasu są w stanie wygospodarować w dzień powszedni tylko dla siebie. Zadeklarowali, że 3 godziny 36 minut. To o prawie 20 minut mniej niż w ubiegłym roku. Największy deficyt wolnego czasu zanotowaliśmy u osób w przedziale wiekowym 25-39 lat. Wynika to zapewne z konieczności godzenia obowiązków zawodowych z prowadzeniem domu oraz wychowywaniem dzieci mówi Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska.

Czas i pieniądze dla siebie…

Jak pokazuje badanie, przeciętny Polak średnio miesięcznie wydaje na siebie, swoje przyjemności oraz potrzeby 215 zł. To o 6 zł więcej, niż w ubiegłym roku. Kobiety wydają mniej niż mężczyźni, bo tylko 192 zł. W przypadku mężczyzn kwota ta wynosi 241 zł. Jednak przy porównaniu wyników rok do roku to średnia kwota wydatków kobiet wzrosła o 10 zł, podczas gdy kwota wydawana przez mężczyzn pozostała na mniej więcej tym samym poziomie (2 zł mniej niż w ubiegłym roku).

Najwięcej na siebie wydają osoby najmłodsze. Według badania, Polacy do 24 lat potrafią wydać 251 zł miesięcznie. Natomiast osoby najstarsze, powyżej 59. roku życia na swoje potrzeby przeznaczają skromniejszy budżet 174 złmówi Przemysław Kasza.

…i dla rodziny

Przeciętne gospodarstwo, w którym ponoszone są koszty związane z utrzymaniem dzieci, wydaje na ten cel średnio 760 zł miesięcznie. W przypadku gospodarstw o najniższym dochodzie (do 2 tys. zł netto) wydatki te wynoszą 540 zł. Dla porównania w gospodarstwach o dochodzie powyżej 5 tys. zł wydatki wzrastają do 960 zł. Co ciekawe, wzrastają one jednak proporcjonalnie mniej, niż wynikałoby to ze wzrostu dochodów. Dodatkowo wyższe deklarowane wydatki rosną wraz z wielkością miejsca zamieszkania. Na wsi wynoszą one 712 zł, w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców jest to 878 zł. 

Coraz bardziej liczy się dla nas również czas poświęcony dzieciom. 28 proc. Polaków posiadających dzieci uważa, że poświęca im za mało czasu. To o 6 proc. więcej niż w 2015 roku. Zmiana ta wynika z tego, że to mężczyźni zmienili swoje podejście. W ubiegłym roku tylko 27 proc. ojców przyznało, że chce poświęcić więcej czasu dzieciom i rodzinie. W tym roku odsetek ten wzrósł aż o 10 punktów proc. i wynosi 37 proc. W przypadku kobiet, udział tych deklaracji nie zmienił się i wynosi ok. 20 proc. Dodatkowo 26 proc. badanych odpowiedziało, że gdyby mogło coś zmienić, chciałoby żeby partner lub partnerka więcej czasu poświęcali dzieciom i rodzinie. To o 8 proc. więcej, niż w ubiegłym roku.

Porównując wyniki rok do roku, wydaje się, że mamy dla siebie coraz więcej pieniędzy, jednak dzieje się to kosztem własnego czasu wolnego oraz rodziny – mówi Karolina Łuczak, Kierownik ds. Komunikacji w Provident Polska. Warto zwrócić uwagę, że to mężczyźni deklarują, że chcieliby poświęcić więcej czasu rodzinie. Mamy nadzieję, że jest to skuteczność edukacji dotyczącej ojcostwa, a nie tylko fakt generalnego skrócenia czasu dostępnego dla rodziny – podsumowuje.

O Barometrze Providenta

„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach
08-10.04.2016 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa