Finanse Polaków: Kupowanie w sieci żywności i produktów finansowych budzi największe obawy

Drukuj

Aż 45 proc. Polaków, planując świąteczne wydatki, będzie się kierować przede wszystkim ceną, starając się kupić możliwie najtaniej wszystkie potrzebne produkty. Wiele atrakcyjnych okazji pojawia się w Internecie, jednak jeszcze nie wszyscy przekonali się do tej formy zakupów. Dominuje tu młodsze pokolenie, ale i ono podchodzi z rezerwą do kupowania online niektórych produktów – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez PBS dla Provident Polska.

Powszechny dostęp do Internetu to jedna z najbardziej zauważalnych zmian, która wpłynęła na nasze życie na przestrzeni ostatnich dekad. Obecnie dostęp do sieci w domu ma ok. 78 proc. Polaków, podczas gdy 20 lat temu był to niespełna 1 proc. Provident Polska w badaniu „Finanse Polaków” zrealizowanym z okazji 20-lecia działalności firmy sprawdził, jak Polacy podchodzą do zakupów przez Internet oraz jak w najbliższych latach może się to zmienić.

E-sklepy dla zabieganych

Wszystko wskazuje na to, że w tym roku tradycyjne, stacjonarne markety spożywcze będą jak co roku przed Świętami bardzo oblegane, bowiem na razie tylko 4 proc. Polaków deklaruje, że kupuje żywność przez Internet. Kolejne 15 proc. nie kupuje, ale nie wyklucza, że zacznie to robić w przyszłości, co oznaczałoby dla tej kategorii bardzo duży wzrost. Jednak trzech na czterech Polaków twierdzi, że nie zamierza robić zakupów spożywczych online, gdyż obawia się kupować tego typu produkty właśnie w ten sposób.

– Zakupy spożywcze w sieci najczęściej robią osoby w wieku 24-39 lat – w tej grupie jest to 7 proc. Są to osoby, które życiowo pełnią wiele ról, są zabiegane, mają małe dzieci, dodatkowe obowiązki, ale też na tyle dobrą sytuację finansową, by nie kierować się przy wyborze wyłącznie ceną, ale też np. wygodą i szybkością zakupu – mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. – To również w tej grupie wiekowej respondenci najczęściej deklarowali, że na Święta nie będą kupować wyłącznie najtańszych produktów (44 proc.) bądź wręcz, że nie będą zwracali uwagi na koszty (11 proc.).

Wpływ wysokości dochodów na skłonność do robienia zakupów online ma największe znaczenie właśnie w przypadku produktów spożywczych.

W innych kategoriach, jak np. odzież, elektronika czy książki również widoczna jest korelacja wyższych zarobków z częstszym kupowaniem przez Internet. Należy jednak pamiętać, że osoby mniej zamożne często w ogóle rezygnują z zakupu produktów, które nie są tymi pierwszej potrzeby. Gdybyśmy tę grupę wykluczyli i spojrzeli jedynie na osoby, które kupują produkty tego typu, to okaże się, że wysokość dochodów nie ma znaczącego wpływu na to, czy korzystamy ze sklepów online czy offline – zauważa Karasińska.

Cena ma znaczenie

E-sklepy oferujące elektronikę, odzież czy książki oraz płyty z pewnością mogą się nastawiać na okres żniw przed Świętami. Po pierwsze, produkty te należą do najbardziej pożądanych gwiazdkowych prezentów, a po drugie, to właśnie w sieci często można upolować bardzo korzystne okazje cenowe. Dlatego także osoby mniej zamożne chętnie korzystają z oferty e-sklepów.

W grupie osób poniżej 25. roku życia już co druga osoba kupuje odzież w sieci, w starszej i jednocześnie dysponującej większym budżetem grupie 25-39 lat też jest to spory odsetek wynoszący 37 proc. Na zakup książek czy płyt przez Internet decyduje się już ponad 40 proc. badanych z obu tych grup wiekowych, a w przypadku elektroniki wynosi on blisko 30 proc. – mówi Anna Karasińska.

Co więcej, to właśnie w tych kategoriach wciąż drzemie spory potencjał, bowiem kolejne kilkanaście procent respondentów deklaruje, że choć nie kupuje obecnie przez internet takich rzeczy jak ubrania, książki czy sprzęt elektroniczny, to nie wyklucza tego w przyszłości. Tylko co trzeci ankietowany deklarował, że obawia się kupować odzież czy elektronikę przez internet, w dużej mierze byli to seniorzy, którzy najrzadziej korzystają z e-sklepów.

Święta bez pożyczania

Z badania przeprowadzonego dla Provident Polska wynika, że wśród produktów, których zakup w sieci wciąż budzi spore obawy, są produkty finansowe, takie jak pożyczki czy ubezpieczenia. Tylko 7 proc. respondentów zadeklarowało, że kupuje je przez internet. Kolejne 12 proc. nie kupuje, ale nie wyklucza tego w przyszłości. Natomiast 40 proc. przyznaje, że się tego obawia i taka sama grupa twierdzi, że w ogóle z takich produktów nie ma potrzeby korzystać. To pokazuje, że w świecie finansów wciąż wiele osób nie czuje się pewnie i woli podjąć decyzję po kontakcie z doradcą. Dlatego rola bezpośredniej obsługi w tym sektorze jeszcze długo będzie miała kluczowe znaczenie, choć równolegle – jak w większości branż – będzie rozwijał się rynek online.

Planując przedświąteczne wydatki, większość Polaków deklaruje, że zamierza sfinansować je z bieżących dochodów oraz oszczędności. Nieliczni planują sięgnąć po pożyczki (ok. 2-3 proc.). Mimo to przy planowaniu świątecznych wydatków dla większości Polaków wciąż kluczową rolę będzie odgrywała cena – podsumowuje Karasińska.

Przeprowadzone niedawno badanie Barometr Povidenta pokazuje, że tylko 8 proc. Polaków nie musi się liczyć z kosztami, planując Święta. Kolejne 35 proc. kupi wszystko, czego potrzebuje, nie ograniczając się do najtańszych produktów. Największa grupa (45 proc.) deklaruje jednak, że kupi wszystko, co niezbędne, ale będą to możliwie najtańsze produkty. Co ósmy Polak (13 proc.) przyznaje, że nie będzie mógł pozwolić sobie na zakup wszystkich niezbędnych, tradycyjnych produktów. Na przygotowanie Świąt i zakup prezentów wydamy w tym roku średnio 720 zł, tyle, co przed rokiem.

 

O badaniu „Finanse Polaków”

Badanie „Finanse Polaków” powstało z okazji 20-lecia działalności firmy Provident Polska. Ma ono na celu pokazanie, jak zmieniła się sytuacja finansowa Polaków oraz ich zwyczaje konsumenckie na przestrzeni ostatnich lat oraz jakie są ich oczekiwania na przyszłość. Badanie zrealizował PBS w dniach 12-14.05.2017 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

 

O Barometrze Providenta

„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 20-22.10.2017 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance. Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą wchodzącą w skład International Personal Finance. Firma oferuje pożyczki 2,6 milionom Klientów w Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Meksyku, Rumunii, Litwie i Bułgarii. Provident jest członkiem Pracodawców RP i Konferencji Lewiatan, członkiem Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej, partnerem strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz członkiem Centrum Wolontariatu. Firma angażuje się w szereg inicjatyw społecznych, m.in. prowadzi program wolontariatu pracowniczego „Tak! Pomagam” oraz ogólnopolski program grantowy „Wokół Nas”.

Provident zdobył wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, między innymi: Perły Polskiej Gospodarki w sektorze finansowym. Jest także jednym z laureatów konkursu Inwestor w Kapitał Ludzki, a także trzykrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015) oraz Najlepsi Pracodawcy Aon Hewitt. Firma jest notowana w prestiżowych rankingach, w tym na liście 500 największych firm „Rzeczpospolitej”. W 2013 roku Biuro Zarządzania Projektami Provident Polska (z ang. Project Management Office) zostało uhonorowane przez grono największych autorytetów w zakresie zarządzania projektami w Polsce tytułem „Najbardziej Dojrzałego PMO na rynku polskim w 2013 roku”. W 2015 roku Provident otrzymał od Pulsu Biznesu tytuł Etyczna Firma, a Gazeta Finansowa przyznała firmie nagrodę Finansowa Marka Roku 2015. Firma zajęła również 3. miejsce wśród najbardziej odpowiedzialnych społecznie firm w kategorii organizacji finansowych w rankingu Dziennika Gazety Prawnej.

Kontakt dla mediów

Karolina Łuczak
Karolina Łuczak
Kierownik Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej
karolina.luczak@provident.pl
Provident Polska
tel.: + 48 22 455 48 39