Barometr Providenta: Na Wielkanoc wydamy ponad 500 zł

Drukuj

Tegoroczne Święta Wielkanocne będą bardziej kosztowne niż w ubiegłym roku. Polacy deklarują, że wydadzą na ich organizację średnio ok. 520 zł, o ponad 100 zł więcej niż przed rokiem – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Provident, lidera rynku pożyczkowego w Polsce.

 

Do Świąt Wielkanocnych pozostał już niespełna miesiąc. Czas podliczać świąteczne wydatki i zaplanować na nie środki w domowym budżecie, zwłaszcza że nie będą to małe kwoty.

W kwocie do 200 zł zmieści się tylko 12 proc. Polaków, podczas gdy w ubiegłym roku taki poziom wydatków deklarował niemal co piąty respondent. Najniższe kwoty deklarowali najczęściej seniorzy i osoby samotne – mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. – Średnio na Święta Wielkanocne wydamy w tym roku 526 zł, to o 126 zł więcej niż przed rokiem. Deklarowany wyższy poziom wydatków to kompilacja dwóch wypadkowych: z jednej strony Polacy zauważyli wzrost cen na sklepowych półkach, z drugiej odczuwają poprawę sytuacji materialnej i mają poczucie, że mogą pozwolić sobie na nieco więcej – wyjaśnia.

Zmieścić się w budżecie

Poziom wydatków na organizację Świąt Wielkanocnych w dużej mierze uzależniony jest od dochodów. Rodziny o najniższych dochodach, do 3000 zł na gospodarstwo domowe zamierzają zmieścić się w budżecie ok. 380 zł, podczas gdy osoby zamożniejsze będą mogły przeznaczyć na ten cel średnio o 300 zł więcej.

Rozsądne planowanie wydatków, dostosowywanie ich do zasobności portfela jest bardzo ważne. Pamiętajmy, że w niedalekiej perspektywie mogą nas czekać kolejne wydatki. Zbliża się bowiem sezon komunijny, a potem okres wakacji. Warto już teraz o tym pomyśleć i zacząć odkładać choćby drobne kwoty – mówi Anna Karasińska. – Nie warto działać według zasady „zastaw się, a postaw się”. Jeśli zabraknie nam środków na naprawdę ważne dla nas wydatki, możemy wspomóc się pożyczką. Jednak ta decyzja zawsze musi być dobrze przemyślana, a wysokość pożyczki, okres spłaty, wysokość rat dostosowane do naszych możliwości – dodaje.

Wielkanoc z prezentami

Co może być zaskakujące, to fakt, że Polacy coraz częściej kupują bliskim upominki z okazji Świat Wielkonocnych. Z Barometru Providetna wynika, że w tym roku planuje tak zrobić co drugi z nas, podczas gdy rok temu takie deklaracje złożyło 37 proc. naszych rodaków. Po tym względem Wielkanoc oczywiście nadal ustępuje świętom Bożego Narodzenia, kiedy to podarunki bliskim kupuje ok. 75 proc. Polaków.

Badanie pokazuje również, że w większość z nas chce spędzić Wielkanoc w tradycyjny sposób – w domu z najbliższymi (tak deklaruje ponad 70 proc. Polaków). Czterech na dziesięciu Polaków zamierza w te święta odwiedzić także rodzinę lub znajomych. Tylko 2 proc. planuje w tym czasie wyjazd wypoczynkowy.

 

O „Barometrze” Providenta

„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 23-25.02.2018 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest Agnieszka Kłos. Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką (online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku Provident, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (2013-2018).

 

Kontakt dla mediów

Joanna Cabaj - Bonicka
Ekspert ds. PR
Joanna.Cabaj-Bonicka@provident.pl
Provident Polska
tel.: +48 22 4554819
Karolina Łuczak
Karolina Łuczak
Kierownik Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej
karolina.luczak@provident.pl
Provident Polska
tel.: + 48 22 455 48 39