Komunikaty prasowe
Angielska wersja Okresowego Sprawozdania Zarządu jest jedynym prawnie wiążącym dokumentem, a polska wersja językowa została przygotowana dla wygody akcjonariuszy. W przypadku rozbieżności pomiędzy wersjami językowymi, wersja angielska powinna być wersją wiążącą. Spółka nie ponosi odpowiedzialności za dokładność tłumaczenia Okresowego Sprawozdania Zarządu na język polski, a zawartość Okresowego Sprawozdania Zarządu jest traktowana w całości jako angielska wersja językowa.
25 kwietnia 2013 r.
Dalszy znaczący postęp
Kluczowe statystyki |
I kwartał 2013 |
I kwartał 2012 |
Zmiana rok do roku przy zachowaniu stałych kursów walutowych (CER) |
Klienci (w tys.) | 2 412 | 2 349* | 2,7% |
Pożyczki udzielone (w mln GBP) | 232,8 | 203,9 | 11,1% |
Przychody (w mln GBP) | 177,6 | 159,7 | 8,1% |
Wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodu w ujęciu rocznym | 27,6% | 26,0% | 1,6ppt |
Wskaźnik kosztów do dochodów w ujęciu rocznym | 39,3% | 41,3% | 2,0ppt |
Zysk przed opodatkowaniem (w mln GBP) | 9,1 | 6,1 |
*W sprawozdaniu tym liczba klientów za I kwartał 20
12została skorygowana by zapewnić porównywalność danych
Komentarz Dyrektora Zarządzającego IPF, Gerarda Ryana:
Dzięki bardzo dobrym wynikom z działalności operacyjnej w roku 2012 korzystnie rozpoczęliśmy nowy rok i osiągnęliśmy rekordowe zyski w I kwartale. Cieszę się
z sukcesu naszej oferty obligacji detalicznych, gdyż potwierdza to naszą zdolność do finansowania działalności po niższych kosztach. Jestem pewien, że IPF ma dobre podstawy do osiągnięcia dalszego znaczącego postępu w roku 2013.
Działalność operacyjna
Warunki makroekonomiczne na naszych rynkach europejskich nadal charakteryzują się niskim wzrostem gospodarczym oraz niskim, aczkolwiek stabilnym, poziomem zaufania konsumentów. Widać również wczesne oznaki wzmożonej konkurencji.
W przeciwieństwie do Europy wzrost gospodarczy oraz warunki prowadzenia biznesu w Meksyku są korzystniejsze.
Pomimo tej sytuacji, nowy rok rozpoczęliśmy korzystnie, wykorzystując dobre wyniki z działalności operacyjnej w roku 2012 i wypracowując w I kwartale rekordowy zysk brutto w wysokości 9,1 mln GBP. Oznacza to wzrost rok do roku na poziomie 49%, będący efektem znacznego wzrostu zysku bazowego o 5,1 mln GBP, przed uwzględnieniem pozytywnego wpływu kursów walutowych w wysokości 1,3 mln GBP oraz wyższych kosztów rabatów udzielanych za wcześniejszą spłatę pożyczki
w Polsce w wysokości 3,4 mln GBP.
Wyniki Grupy IPF
|
I kw. 2013
mln GBP |
I kw. 2012
mln GBP |
Zmiana
mln GBP |
Zmiana
% |
Zmiana CER % |
Klienci (w tys.) |
2 412 |
2 349 |
63 |
2.7 |
2.7 |
Pożyczki udzielone |
232,8 |
203,9 |
28,9 |
14,2 |
11,1 |
Średni stan należności od klientów netto |
664,2 |
571,9 |
92,3 |
16,1 |
13,0 |
Przychody (pomniejszone o rabaty) |
177,6 |
159,7 |
17,9 |
11,2 |
8,1 |
Utrata wartości należności od klientów |
(69,3) |
(60,7) |
(8,6) |
(14,2) |
(10,5) |
Koszty finansowe |
(11,4) |
(10,1) |
(1,3) |
(12,9) |
(8,6) |
Prowizje Przedstawicieli |
(19,8) |
(17,8) |
(2,0) |
(11,2) |
(7,6) |
Pozostałe koszty |
(68,0) |
(65,0) |
(3,0) |
(4,6) |
(4,1) |
Zysk przed opodatkowaniem |
9,1 |
6,1 |
3,0 |
49,2 |
|
Kluczowym czynnikiem, który przyczynił się do wypracowania wysokiego zysku był wzrost wartości udzielonych pożyczek o 11%. Osiągnęliśmy to zwiększając liczbę klientów oraz wartość pożyczek poprzez selektywne rozluźnianie polityki kredytowej oraz oferowanie jakościowym klientom kolejnych pożyczek na dłuższe okresy. Strategia ta skutkowała wzrostem średniego stanu należności od klientów o 13% do 664,2 mln GBP oraz przychodów o 8% przy jednoczesnym wzroście procentowego wskaźnika utraty wartości należności od klientów jedynie o 0,6 punktu procentowego do 27,6%, w porównaniu z końcem roku 2012 (I kw. 2012: 26,0%). Koszty rabatów udzielanych za wcześniejszą spłatę pożyczki w Polsce wzrosły o 3,4 mln GBP.
W zestawieniu z rokiem 2012 kształtowały się jednak na zakładanym przez nas poziomie.
Koszty finansowe wzrosły o 9% i zgodnie z naszymi założeniami zostały alokowane pomiędzy nasze rynki w oparciu o metodologię, którą przedstawiliśmy przy okazji ogłaszania naszych wyników za rok 2012. Koszty prowizji Przedstawicieli, które
w dużej mierze uzależnione są od wartości spłat odebranych od klientów, wzrosły
o 8%. W dalszym ciągu ściśle kontrolowaliśmy koszty, co przełożyło się na poprawę wskaźnika kosztów do dochodów do poziomu 39,3% w ujęciu rocznym – poprawa
o 0,5 punktu procentowego od końca roku 2012 (Kw I 2012: 41,3%).
Prace nad rozpoczęciem w roku 2013 działalności i wdrożeniem produktu z obsługą domową w Bułgarii i na Litwie przebiegają zgodnie z planem. Ponadto, testujemy pożyczki na dłuższy okres w Polsce, Czechach i na Słowacji oraz pilotujemy preferencyjne ceny w Polsce i na Węgrzech, a także ubezpieczenia domu
i mieszkania na Węgrzech.
Kontynuowaliśmy pracę nad zróżnicowaniem źródeł i wydłużeniem okresu finansowania, emitując siedmioletnie obligacje detaliczne o wartości 70 mln GBP
o stałym oprocentowaniu na poziomie 6,125%.
W dniu 27 marca 2013 wprowadziliśmy akcje Grupy IPF na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie w ramach notowania równoległego, aby ułatwić polskim inwestorom, w szczególności funduszom emerytalnym, inwestowanie w naszą firmę.
Wyniki poszczególnych rynków
Poniższa tabela podsumowuje wyniki wszystkich naszych rynków, pokazując silny wzrost zysku bazowego, wyższe rabaty z tytułu wcześniejszej spłaty pożyczki
w Polsce oraz efekt sprzyjających kursów walutowych.
|
Wykazany zysk za I kwartał 2013
mln GBP |
Zmiana zysku bazowego
mln GBP |
Dodatkowe koszty rabatów z tytułu wcześniejszej spłaty mln GBP |
Silniejsze kursy walutowe
mln GBP |
Wykazany zysk za I kwartał 2012*
mln GBP |
Polska |
5,1 |
2,6 |
(3,4) |
0,8 |
5,1 |
Czechy – Słowacja |
4,8 |
- |
- |
0,3 |
4,5 |
Węgry |
1,0 |
0,7 |
- |
- |
0,3 |
Meksyk |
1,9 |
0,6 |
- |
0,3 |
1,0 |
Rumunia |
(0,5) |
1,1 |
- |
(0,1) |
(1,5) |
Koszty centralne (Wielka Brytania) |
(3,2) |
0,1 |
- |
- |
(3,3) |
Ogółem |
9,1 |
5,1 |
(3,4) |
1,3 |
6,1 |
* Zysk za I kwartał 2012 r. uwzględnia zmianę polityki IPF dotyczącej alokacji kosztów odsetkowych
Nasz biznes w Polsce nadal osiąga dobre wyniki. Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 5,1 mln GBP, co jest odzwierciedleniem bardzo silnego wzrostu wyników z tytułu działalności podstawowej (2,6 mln GBP), przed uwzględnieniem negatywnego wpływu wyższych kosztów rabatów z tytułu wcześniejszej spłaty pożyczki w wysokości 3,4 mln GBP oraz pozytywnego wpływu silniejszych kursów walutowych w wysokości 0,8 mln GBP. Osiągnęliśmy to głównie dzięki zwiększeniu liczby klientów o 3% do 829 000 oraz większej o 12% wartości udzielonych pożyczek, co wynika w głównej mierze ze sprzedaży pożyczek o wyższej wartości aktualnym, jakościowym klientom. Spłacalność rat przez klientów pozostaje na dobrym poziomie, co przełożyło się na dalszą poprawę wskaźnika utraty wartości należności od klientów jako procent przychodu w ujęciu rocznym do poziomu 29,2% (I kw. 2012 r.: 30,3%).
Zysk w Czechach i na Słowacji wyniósł 4,8 mln GBP i był o 0,3 mln GBP wyższy niż w I kwartale 2012 r., po uwzględnieniu wpływu silniejszych kursów walutowych. Przychody wzrosły o 5% przy rabatach z tytułu wcześniejszej spłaty pożyczki w pełni uwzględnionych w rachunku zysków i strat w latach 2012 oraz 2013. W wyniku selektywnego rozluźniania polityki kredytowej oraz oferowania najlepszym klientom pożyczek w wyższych kwotach i o dłuższym terminie, wartość udzielonych pożyczek wzrosła o 9%, natomiast liczba klientów pozostała na tym samym poziomie,
tj. 383 000. Zgodnie z naszymi przewidywaniami rozluźnianie polityki kredytowej sprawiło, że wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodu w ujęciu rocznym uplasował się w przedziale docelowym dla tego parametru
i wyniósł 26,5% (I kw. 2012 r.: 21,1%).
Węgry kontynuują silny wzrost, generując 1,0 mln GBP zysku przed opodatkowaniem, co stanowi poprawę o 0,7 mln GBP w porównaniu do I kwartału 2012 r. Liczba klientów zwiększyła się rok do roku o 10% do 271 000, natomiast wartość udzielonych pożyczek i przychody wzrosły odpowiednio o 16% i 27%. Wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodu w ujęciu rocznym wzrósł do 18,3% (I kw. 2012 r.: 12,9%), co stanowi odzwierciedlenie naszej aktualnej strategii wzrostu i jednoczesnego kontrolowanego rozluźniania polityki kredytowej i pozostaje znacznie poniżej przedziału docelowego dla tego parametru, tj. 25%-30%.
W Meksyku zysk przed opodatkowaniem wyniósł 1,9 mln GBP, co jest rezultatem dalszego silnego wzrostu wyników z tytułu działalności podstawowej w wysokości 0,6 mln GBP oraz pozytywnego wpływu sprzyjających kursów walutowych w wysokości 0,3 mln GBP. Naszym nadrzędnym celem jest wypracowanie zysku na klienta (?) w wysokości 33 GBP do roku 2015, co planujemy osiągnąć poprzez zwiększenie przychodu na klienta, utrzymanie procentowego wskaźnika utraty wartości należności od klientów w przedziale 25%-30% oraz zmniejszenie wskaźnika kosztów do dochodów do 40%. Utrzymaliśmy liczbę klientów, rok do roku, na poziomie 670 000 i zwiększyliśmy wartość udzielonych pożyczek o 12%, co przyczyniło się do 16% wzrostu przychodów. Wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodu w ujęciu rocznym wzrósł do 30,2% (I kw. 2012 r.: 28,6%), mieszcząc się w przedziale docelowym dla tego parametru, co wynika z faktu, że od II kwartału 2012 r. w większym stopniu koncentrujemy się na wzroście.
W Rumunii wyniki za pierwszy kwartał uległy znacznej poprawie w porównaniu do
I kwartału zeszłego roku – biznes zanotował wzrost zysku bazowego w wysokości 1,1 mln GBP, przed uwzględnieniem wpływu słabszych kursów walutowych
w wysokości 0,1 mln GBP. Lepsze wyniki są przede wszystkim zasługą wskaźnika utraty wartości należności od klientów, który był niższy o 8,2 punktu procentowego
w porównaniu do I kwartału zeszłego roku, w którym zmagaliśmy się
z niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Wskaźnik ten znalazł się ponownie
w przedziale docelowym, osiągając poziom 30,3%. Liczba klientów wzrosła o 4% do 259 000, wartość udzielonych pożyczek zwiększyła się o 6%, a stopa wzrostu przychodów była większa i wyniosła 11%. Mamy dobre podstawy do dalszego wzrostu w 2013 roku.
Relacje z inwestorami i kontakt dla mediów:
RLM Finsbury |
Matthew Newton/Anastasia Gorokhova +44 (0) 20 7251 3801
|
International Personal Finance plc |
Rachel Moran - Relacje z inwestorami +44 (0)113 285 6798 / +44 (0)7760 167637 John Mitra - Media +44 (0)113 285 6784 / +44 (0)7739 702230
|
Dziś o godzinie 08:30 (BST) IPF organizuje telekonferencję dla inwestorów i analityków.
Numer tel.: +44 (0) 20 3003 2666 (standardowy kod dostępu międzynarodowego)
Hasło: IPF
Nagranie z tej telekonferencji dostępne będzie do 15 maja 2013 r.
Numer tel.: +44 (0) 20 8196 1998 (na terenie Wielkiej Brytanii) Kliknij tu, aby uzyskać międzynarodowe numery do odsłuchu nagrania. Kod dostępu: 9468593.
Poniższy raport wraz z historycznymi wartościami średnich kursów wymiany do marca 2013 r. dostępne są na stronie firmy www.ipfin.co.uk oraz www.ipf-relacjeinwestorskie.pl.
Uwagi
Zgodnie z Zasadami Ujawniania Informacji oraz Zasadami Przejrzystości brytyjskiego Urzędu Nadzoru nad Rynkiem Giełdowym, celem niniejszego Okresowego Sprawozdania Zarządu jest dostarczenie bieżących informacji o wynikach oraz sytuacji finansowej Grupy IPF za okres od 1 stycznia 2013 r. do daty publikacji raportu. Wyniki za kwartał przedstawione w tym raporcie nie zostały poddane audytowi.
Procentowe wartości zmiany dla wszystkich parametrów, z wyłączeniem zysku/straty przed opodatkowaniem, jeśli nie stwierdzono inaczej, zostały przedstawione po przeliczeniu danych za rok poprzedni po stałych kursach wymiany (CER) dla roku 2013 celem pokazania zmiany w wynikach na działalności podstawowej.