Komunikaty prasowe
Z badań przeprowadzonych pod koniec września przez PBS[1] na zlecenie firmy Provident wynika, że najważniejsza jest dla nas rodzina. Decyzje zakupowe podejmujemy zawsze w kontekście potrzeb najbliższych nam osób. Blisko 7 na 10 Polaków zapewnia, że zawsze przedkłada dobro rodziny nad pozostałe obowiązki.
Provident Polska zapytał Polaków, na co wydaliby sumę 24 000 zł, którą rzeczywiście można było wygrać w zorganizowanej przez firmę loterii. W ramach przeprowadzonego badania wyłoniły się cztery profile konsumenckie: budżetowi racjonaliści, pragmatyczni konsumenci, roztropni inwestorzy oraz rodzinni wczasowicze.
Połowa z nas racjonalnie planuje budżet
47% Polaków to budżetowi racjonaliści. W ramach otrzymanego budżetu skoncentrowaliby się na sfinansowaniu potrzeb, które oceniają jako ważne dla rodziny. Otrzymane pieniądze wydaliby na większe zakupy i wydatki (48% budżetu), a pozostałą kwotę przeznaczyliby na turystykę (23%) oraz zdrowie (11%). Budżetowi racjonaliści nie są rozrzutni, preferują produkty marek charakteryzujących się kompromisem ceny do jakości. W grupie tej znaczącą część stanowią małżonkowie z dziećmi (39%).
Co trzeci Polak to pragmatyczny konsument skłonny przeznaczyć całą otrzymaną gotówkę na większe zakupy, z których korzystać będzie cała rodzina. Remont mieszkania (49%) czy kupno samochodu (47%) to najczęściej wymieniane kategorie zakupowe w tej grupie. Pragmatycy preferują produkty marek, które charakteryzują się solidnością i niezawodnością.
Rzadko inwestujemy
12% Polaków mieści się w profilu roztropnych inwestorów. W większości są to kobiety, które prowadzą jednoosobowe gospodarstwa. W grupie tej przeważają mieszkanki miast. Dodatkowy zastrzyk finansowy otworzyłby im drogę do inwestycji, w szczególności w siebie, ale nie tylko. Roztropne inwestorki przezornie pomnożą część kapitału. Na osi od indywidualizmu do kolektywizmu, polskie społeczeństwo nadal plasuje się bliżej drugiego z wymienionych biegunów. Rodzina od lat wiedzie prym w systemie wartości Polaków, co znajduje wyraz również w podejmowanych decyzjach zakupowych. Nawet, gdy mowa o wydatkowaniu nieoczekiwanego zastrzyku gotówki. Jak na dłoni widać tutaj roztropność Polaków w planowaniu budżetu, podyktowaną chęcią zaspokojenia potrzeb najbliższych osób. Przy tym podejściu nieczęsto jednak pozostaje miejsce na zbytnią ekstrawagancję czy szaleństwo lub na oszczędzanie czy pomnażanie kapitału. Patrząc na deklaracje większości Polaków w związku z wydatkowaniem nieoczekiwanie otrzymanej sumy pieniędzy, wśród których prym wiedzie zakup dóbr trwałego użytku tj. samochód, remont i wyposażenie mieszkania, zakup odzieży; widać jak wiele gospodarstw domowych odkłada większe potrzeby zakupowe „na potem”, prawdopodobnie z uwagi na napięty comiesięczny budżet.- mówi Anna Kalinowska,PBS
Najmniejszą grupę, bo tylko 7%, stanowi profil rodzinnych wczasowiczów. Otrzymany budżet (24 000 zł) przeznaczyliby w całości na wyjazdy turystyczne dla siebie oraz rodziny. Są to osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem, które dobrze oceniają swoją sytuację materialną. Dlatego też przekonani są, że atrakcyjna wycieczka sfinansowana z dodatkowego budżetu pozwoli im zaspokoić niematerialne potrzeby.
Na co Polacy wydadzą 24 000 zł?
Najwięcej, bo 57% z nas przeznaczyłoby te pieniądze na większe zakupy i wydatki, np. remonty. Wydalibyśmy na to średnio 13 600 zł z otrzymanego budżetu. 17% z nas przeznaczyłoby te środki na turystykę. Na ten właśnie cel wydalibyśmy ok. 4 200 zł. 6% przeznaczyłoby środki na inwestycje, czyli raptem 1 400 zł z całej puli. Najchętniej zainwestowalibyśmy w nieruchomości (46%) oraz w grunty (45%). Co czwarty badany przeznaczyłby uzyskane pieniądze na własny biznes. Zaledwie co piąty z nas przeznaczyłby je na zdrowie oraz aktywność fizyczną - ok. 2 200 zł.
Bo grunt to rodzinka…- te słowa znanej piosenki powtarzali sobie również klienci firmy Provident, którzy w zorganizowanej ostatnio loterii wygrali 24 000 zł. Za wygrane pieniądze postanowiłam spełnić marzenie mojej mamy i kupiłam jej upragniony samochód. Resztę kwoty przeznaczyłam na umeblowanie salonu oraz na wyposażenie ogrodu. Statystycznie mieszczę się chyba w grupie budżetowych racjonalistów. –uśmiecha siępani Mariola z Rzeszowa,laureatka loterii zorganizowanej przez firmę Provident.
[1] Badanie przeprowadzone w ramach projektu OMNIBUS PBS na losowej, reprezentatywnej próbie dla Polaków w wieku 15+ n=1000, w dniach 20-22.09.2013r.
Infografika 24000_4-01 FIN.png
Bo grunt to rodzinka_informacja prasowa_11 12 2013.pdf