Komunikaty prasowe

Raport You Gov
07 lut 2014, 13:58

Mieszkańcy Polski Centralnej to umiarkowani optymiści. Jak klienci Providenta oceniają swoją kondycję finansową?

37% mieszkańców województwa mazowieckiego i łódzkiego o średnich i niskich dochodach jest zadowolonych z poziomu życia w Polsce. Największymi optymistami są jednak mieszkańcy Polski Południowej[1] oraz Zachodniej[2]. Tam poziom optymizmu sięga nawet 45%.

 Z badania[3] przeprowadzonego przez grupę IPF (właściciela Provident Polska) na klientach firmy wynika, że 34% mieszkańców Polski Centralnej uważa, że ich sytuacja ulegnie dalszej poprawie w ciągu kolejnych dwunastu miesięcy.

Wydatki na żywność i media wciąż pochłaniają większość domowego budżetu

 Żywność i media pozostają głównym czynnikiem wzrostu kosztów utrzymania. Polacy uważają, że systematycznie będzie rósł udział kosztów związanych ze służbą zdrowia. Na taką zależność zwraca uwagę 39% badanych respondentów z regionu. Analitycy rynkowi są podobnego zdania i szacują, że ceny żywności mogą wzrosnąć nawet o 3%. Dlatego ponad połowa respondentów kupuje tańszą żywność, a co czwarty badany oszczędza na innych rzeczach, by mieć na jedzenie dobrej jakości. Większość ankietowanych z województw łódzkiego i mazowieckiego ogranicza wydatki na spotkania towarzyskie (74%) oraz na produkty codziennego użytku (68%). Prawie co czwarty badany oszczędza na ogrzewaniu.

Na co pożyczają mieszkańcy województwa mazowieckiego i łódzkiego?

Najczęściej do wzięcia pożyczki zmuszają nas nieprzewidziane wydatki. Połowa Polaków z województwa mazowieckiego oraz łódzkiego pożycza właśnie w takich sytuacjach. 28% badanych pożycza na sprzęt AGD. 91% ankietowanych uważnie analizuje wszelkie za i przeciw przed wzięciem pożyczki, a 71% pożyczkobiorców bez problemu spłaca swoje zobowiązania. Jednocześnie prawie co trzeci mieszkaniec Polski Centralnej uważa, że możliwość otrzymania pożyczki w dużym banku byłaby trudna. Polacy częściej w porównaniu z ostatnim badaniem[4] biorą pod uwagę możliwość wzięcia pożyczki. Więcej Polaków jest przekonanych, że mogłoby pozwolić sobie na zaciągnięcie pożyczki w banku lub w firmie pożyczkowej. To wyraźny sygnał wysyłany przez naszych klientów, że sytuacja ich gospodarstw domowych się stabilizuje.- podkreśla Przemysław Kasza z działu badań i analiz Provident Polska.

 

[1] Województwa warmińsko- mazurskie, kujawsko-pomorskie, pomorskie

[2] Województwa lubuskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie

[3] International Personal Finance (IPF), międzynarodowy dostawca kredytów konsumenckich działający w Polsce pod marką Provident, ogłosił wyniki czwartego ?raportu na temat dobrobytu i włączenia społecznego. Badanie, zrealizowane przez firmę badawczą YouGov, przeprowadzone zostało w listopadzie 2013 na reprezentatywnej grupie 500 klientów Provident Polska.

[4] Badanie, zrealizowane przez firmę badawczą YouGov, przeprowadzone zostało w kwietniu 2013.

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa
Zdjęcie Małgorzata Domaszewicz

Małgorzata Domaszewicz

Kierownik ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu