Komunikaty prasowe
Solidny wzrost zysku bazowego w III kwartale – aż o 21%
Dobre wyniki sprzedażowe
Na IV kwartał zaplanowano, z marką pożyczki hapi, wejście na polski rynek pożyczek udzielanych w ramach zautomatyzowanego procesu kredytowego (ang. digital loans)
Dalsze plany rozwojowe
Odnowiono kredyty bankowe o wartości 100 mln GBP
Zrealizowano dwie trzecie skupu akcji własnych o wartości 50 mln GBP, ogłoszonego w celu zmniejszenia wskaźnika kapitału własnego do należności do poziomu około 45%
Najważniejsze dane statystyczne |
III kw. 2014 |
III kw. 2013 |
Zmiana w % przy stałym kursie walutowym |
Klienci (w mln) |
2,620 |
2,501 |
4,8% |
Pożyczki udzielone (w mln GBP) |
245,5 |
264,4 |
1,1% |
Przychody (w mln GBP) |
194,4 |
189,0 |
11,9% |
Wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów w ujęciu rocznym |
28,1% |
26,8% |
(1,3 pp) |
Wskaźnik kosztów do dochodów w ujęciu rocznym |
38,0% |
39,5% |
1,5 pp |
Zysk brutto (w mln GBP) |
34,0 |
32,5 |
|
Dyrektor Generalny Gerard Ryan tak skomentował wyniki:
„Ogólnie rzecz biorąc, wyniki naszej firmy są dobre i uzyskaliśmy solidny wzrost zysku brutto, pomimo trudności w Czechach i Słowacji. Jestem przekonany, że jesteśmy na dobrej drodze, aby osiągnąć pozytywne wyniki za cały 2014 r., będące rezultatem solidnych wyników na pozostałych rynkach. Mam również przyjemność poinformować, że w IV kwartale planujemy wprowadzenie na rynek naszego pierwszego elektronicznego produktu pożyczkowego pod nazwą „hapi”. Produkt ten daje wspaniałe możliwości wzrostu wraz z naszym skutecznym modelem pożyczek obsługiwanych w domu klienta”.
Wyniki handlowe
Wyniki Grupy
W III kwartale nasza firma uzyskała wzrost zysku bazowego o 6,7 mln GBP (tj. o 21%) przed odliczeniem kosztów dodatkowej inwestycji na nowych rynkach w wysokości 1,5 mln GBP oraz negatywnego wpływu osłabienia kursów walutowych na poziomie 3,7 mln GBP. Zysk brutto Grupy w tym kwartale wzrósł o 5% i wyniósł 34 mln GBP. Zysk brutto od początku roku wzrósł o 8% i wyniósł 81,1 mln GPB po uwzględnieniu kosztów inwestycji na nowych rynkach w wysokości 5,6 mln GBP oraz straty z tytułu osłabienia kursów walutowych na poziomie 7,6 mln GBP.
|
III kw. 2014 mln GBP |
III kw. 2013 mln GBP |
Zmiana w % przy stałym kursie walutowym |
Od początku roku 2014 mln GBP |
Od początku roku 2013 mln GBP |
Zmiana w % przy stałym kursie walutowym % |
Klienci (w mln) |
2,620 |
2,501 |
4,8 |
2,620 |
2,501 |
4,8 |
Pożyczki udzielone |
245,5 |
264,4 |
1.1 |
758,5 |
750,9 |
8,7 |
Średni stan należności od klientów netto |
754,2 |
719,6 |
13,7 |
759,4 |
691,7 |
17,9 |
Przychody |
194,4 |
189,0 |
11,9 |
588,5 |
549,3 |
15,1 |
Utrata wartości należności od klientów |
(50,4) |
(49,7) |
(9,1) |
(180,6) |
(158,1) |
(22,1) |
Koszty finansowe |
(11,0) |
(12,4) |
2.7 |
(34,4) |
(36,1) |
(2,1) |
Prowizje przedstawicieli |
(22,6) |
(21,1) |
(15,9) |
(67,2) |
(63,0) |
(14,9) |
Pozostałe koszty |
(76,4) |
(73,3) |
(12,5) |
(225,2) |
(217,3) |
(9,1) |
Zysk przed opodatkowaniem |
34,0 |
32,5 |
|
81,1 |
74,8 |
|
Liczba klientów wzrosła ogółem o 5%, natomiast wartość udzielonych pożyczek o 1%. Wyższy wzrost w Polsce, na Węgrzech i w Meksyku został zniwelowany przez zmniejszenie liczby klientów oraz wartości udzielonych pożyczek w naszym podmiocie działającym w Czechach i na Słowacji. Po wyłączeniu wyników uzyskanych w Czechach i na Słowacji, wzrost liczby klientów wyniósł 6%, natomiast wartość udzielonych pożyczek wzrosła o 7%. To względne spowolnienie tempa wzrostu w porównaniu z wynikami odnotowanymi w poprzednich kwartałach wynikało z pewnego zaostrzenia warunków udzielania pożyczek na tych rynkach, w przypadku których docelowy wskaźnik pożyczek z utratą wartości w stosunku do przychodów znajdował się w górnym przedziale skali oraz na rynkach, na których zaobserwowano silniejszą konkurencję.
Przychody wzrosły o 12% w ciągu kwartału. Jakość pożyczek w ramach Grupy oraz utrata wartości w skali roku wyrażona jako procent przychodów pozostaje na stabilnym poziomie 28,1% i mieści się bez problemów w naszym zakresie docelowym: 25-30%.
Nadal ostrożnie zarządzamy naszą bazą kosztów. Pomimo dalszych inwestycji w nowe rynki, udało nam się zmniejszyć wskaźnik kosztów do dochodów o 1,5 punktu procentowego w skali roku, w wyniku czego wyniósł on 38,0%.
Wyniki za III kwartał przyniosły zmniejszenie naszych oczekiwań względem Czech i Słowacji, mimo iż zakładamy, że słabszy rezultat w tym obszarze zostanie zrekompensowany lepszymi wynikami na innych rynkach, w tym zwłaszcza na rynku polskim. Jesteśmy przekonani, że Grupa jest na dobrej drodze, aby uzyskać pozytywne wyniki w 2014 r.
Przegląd sytuacji rynkowej
W tabeli poniżej przedstawiono, jak kształtował się zysk brutto na poszczególnych rynkach oraz w całej Grupie. Na uwagę zasługuje solidny wzrost zysku bazowego o 21% (tj. 6,7 mln GBP) przed odliczeniem dodatkowych kosztów inwestycji w nowe rynki na poziomie 1,5 mln GBP oraz wpływu osłabienia kursów walutowych na poziomie 3,7 mln GBP.
|
Zysk raportowany za III kw. 2014 mln GBP |
Zmiana zysku bazowego mln GBP |
Koszty nowych rynków mln GBP |
Gorsze kursy wymiany walut mln GBP |
Zysk raportowany za III kw. 2013 mln GBP |
Polska-Litwa |
21,4 |
6.2 |
(0,2) |
(1,3) |
16,7 |
Czechy i Słowacja |
4,1 |
(3,8) |
- |
(1,0) |
8,9 |
Węgry |
6,1 |
0,9 |
- |
(0,9) |
6,1 |
Rumunia-Bułgaria |
2,4 |
1,9 |
(0,7) |
(0,2) |
1.4 |
Meksyk |
3,7 |
1.0 |
- |
(0,3) |
3,0 |
Hiszpania |
(0,6) |
- |
(0,6) |
- |
- |
Koszty w Wlk. Brytanii |
(3,1) |
0,5 |
- |
- |
(3,6) |
Razem |
34,0 |
6,7 |
(1,5) |
(3,7) |
32,5 |
Polska i Litwa w dalszym ciągu odnotowywały solidny wzrost wyników. Zysk brutto w tym regionie wzrósł o 28% i wyniósł 21,4 mln GBP, co wynika z mocnego wzrostu zysku bazowego na poziomie 6,2 mln GBP przed uwzględnieniem straty w wysokości 1,3 mln GBP w wyniku osłabienia kursów wymiany oraz kosztów dodatkowych inwestycji na Litwie, gdzie w tym kwartale osiągnęliśmy zasięg ogólnokrajowy. Pomimo konkurencji na rynku liczba klientów wzrosła o 2% w skali roku i wyniosła 845.000, natomiast wartość udzielonych pożyczek i wartość przychodów wyniosły, odpowiednio o 5% i 9%. W minionym kwartale skorzystaliśmy ze sprzedaży części należności nieregularnych na kwotę4,7 mln GBP. Planujemy regularnie kontynuować tego rodzaju działania w celu rozszerzenia prowadzonych przez nas działań w zakresie odzyskiwania należności.
Wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów w ujęciu rocznym poprawił się o dwa punkty procentowe w stosunku do stanu na koniec pierwszego półrocza i wyniósł 27,7%.
Zysk brutto za III kwartał w Czechach i na Słowacji spadł do poziomu 4,1 mln GBP w wyniku zmniejszenia zysku bazowego o 3,8 mln GBP oraz wpływu osłabienia kursów walutowych na poziomie 1,0 mln GBP. Główne czynniki mające wpływ na ogólny spadek to utrzymująca się silna konkurencja i brak popytu na pożyczki w naszym segmencie rynkowym w Republice Czeskiej wraz ze zmianami regulacyjnymi na Słowacji, których destruktywny wpływ okazał się bardziej długotrwały i szerszy niż pierwotnie przypuszczano. Czynniki te przyczyniły się do 2-procentowego spadku liczby klientów, która wyniosła 368.000, 19-procentowego spadku wartości udzielonych pożyczek oraz wzrostu wskaźnika utraty wartości należności od klientów jako procentu przychodów do 30,8%. Wdrożyliśmy środki motywujące dla kierownictwa w terenie i przedstawicieli mające na celu poprawę wyników w zakresie windykacji oraz dokonaliśmy dalszych inwestycji w centralną jednostkę windykacyjną w celu wsparcia naszych sił w terenie. Na Słowacji wdrożyliśmy kartę przedpłaconą w celu dostarczania klientom pożyczek, co pozwoli skrócić czas oczekiwania na pożyczkę i zwiększy konkurencyjność naszej oferty. Na obydwu rynkach wdrożyliśmy również selektywne działania zmierzające do ograniczenia dostępności pożyczek, a zarazem zmniejszenia poziomu należności z utratą wartości do docelowego poziomu.
Nasz podmiot na Węgrzech uzyskał wzrost zysku bazowego o 0,9 mln GBP przed odliczeniem negatywnego wpływu osłabienia kursów walutowych na poziomie 0,9 mln GBP. Wzrost osiągnięto w wyniku zwiększenia liczby klientów o 11% do poziomu 312.000, wskutek czego wartość udzielonych pożyczek wzrosła także o 11%, a wartość przychodów o 13%. Utrata wartości w skali roku wyrażona jako procent przychodów wzrosła do poziomu 21,2%, co odzwierciedla naszą strategię rozwijania działalności przy kontrolowanym poluzowywaniu warunków dostępności pożyczek, i znajduje się znacznie poniżej naszego docelowego zakresu na poziomie 25-30%.
Nasza jednostka w Rumunii i Bułgarii odnotowała solidny wzrost zysku brutto odzwierciedlający wzrost zysku bazowego na poziomie 1,9 mln GBP przed uwzględnieniem inwestycji w Bułgarii na poziomie 0,7 mln GBP oraz wpływu osłabienia kursów walutowych na poziomie 0,2 mln GBP. Wdrożyliśmy selektywne działania zmierzające do zaostrzenia warunków udzielania pożyczek i zrównoważyliśmy operacyjne środki motywacyjne, aby zmniejszyć wskaźnik należności z utratą wartości do naszego docelowego zakresu w drugiej połowie roku. Odnotowano niewielką poprawę wskaźnika utraty wartości należności od klientów jako procentu przychodów w ujęciu rocznym. Wskaźnik ten w III kwartale wyniósł 32,0% i powinien spaść jeszcze bardziej w IV kwartale. Niezależnie od tych działań liczba klientów wzrosła o 11% (i wyniosła 314.000), podczas gdy wartość udzielonych pożyczek wzrosła o 3%.
Jednostka w Meksyku nadal odnotowuje bardzo dobre wyniki. Raportowany zysk brutto wzrósł do poziomu 3,7 mln GBP, a zysk bazowy wzrósł o 1,0 mln GBP przed uwzględnieniem wpływu osłabienia kursów walutowych na poziomie 0,3 mln GBP. Liczba klientów wzrosła o 7% i wyniosła 781.000. Jednocześnie wartość udzielonych pożyczek wzrosła o 9%, a wartość przychodów wzrosła o 18%. Na koniec III kwartału 2014 r. zysk na klienta w ujęciu rocznym wyniósł 22 GBP (w III kw. 2013 r. – 18 GBP). Dzięki ostrożnemu zarządzaniu pożyczkami wskaźnik utraty wartości w skali roku jako procent przychodów spadł do 29,4%. Zwiększyliśmy naszą obecność w Mexico City poprzez otwarcie nowego oddziału. Uruchomiliśmy ubezpieczenie na życie i ubezpieczenie kosztów leczenia, Provident Plus. Od lipca z oferty tej skorzystały 34.000 klientów.
Stan realizacji strategii
Pod koniec roku planujemy uruchomienie naszej pierwszej pożyczki elektronicznej w Polsce w ramach pożyczek „hapi”. Jest to odrębna oferta funkcjonująca równolegle do naszego modelu pożyczek obsługiwanych w domu klienta. W ramach tej oferty będziemy dostarczali atrakcyjne pożyczki online oferowane w przejrzysty sposób i po konkurencyjnych cenach, z możliwością odroczenia spłaty, klientom, którzy poszukują obsługi kredytowej tylko poprzez kanały elektroniczne. Początkowa faza wdrożenia pożyczek hapi skupi się w Polsce, a dopiero po ocenie wyników wdrożenia podejmiemy decyzję o rozszerzeniu tej oferty na pozostałe rynki. Jest to atrakcyjna, nowa oferta, która powinna przynieść znaczący wzrost w ujęciu narastającym równolegle z wzrostem marki Provident.
Realizacja planów mających na celu uruchomienie naszej działalności w Hiszpanii przebiega pomyślnie i jesteśmy na dobrej drodze, aby zaoferować klientom pierwsze pożyczki na początku przyszłego roku.
Otoczenie regulacyjne
Jak zaznaczono w informacji na temat wyników za pierwsze półrocze, rząd na Węgrzech wdroży przepisy ograniczające udział dochodów osoby, jaki może być wydany na obsługę kredytu konsumenckiego (od 50% do 60% w zależności od poziomu dochodów). Planujemy dostosowanie naszej oferty produktowej tak, aby zapewnić zgodność z nowymi przepisami przed wymaganym terminem.
Propozycje polskiego Ministerstwa Finansów dotyczące pułapu obowiązkowych, innych niż odsetki, kosztów z tytułu prowizji kredytowych i zaległości w spłacie nadal oczekują na zatwierdzenie przez parlament. W dalszym ciągu jesteśmy zdania, że przepisy te wejdą w życie w II kwartale 2015 r. Nadal oczekujemy na termin rozpoczęcia postępowania w sądzie apelacyjnym, w ramach którego będziemy podważali decyzję przyjętą w grudniu 2013 r. przez UOKIK w odniesieniu do sposobu wyliczania RRSO. Trwa prowadzone przez UOKiK badanie mające na celu określenie sposobu wyliczania opłat z tytułu pożyczek przez szereg pozabankowych instytucji finansowych oferujących pożyczki konsumentom. W dalszym ciągu współpracujemy z UOKiK w celu określenia alternatywnych metod wyliczania opłat.
Nie spodziewamy się, aby któreś z powyższych zagadnień miało wywrzeć istotny wpływ na naszą działalność.