Komunikaty prasowe
Silny bazowy wzrost zysku
Stały wzrost liczby klientów i udzielanych kredytów, chociaż uległ on spowolnieniu w trakcie czwartego kwartału
Nowe produkty, kanały oraz dalsza ekspansja geograficzna przyczynią się do wyższych poziomów wzrostu w roku 2015 i latach późniejszych
Stworzenie działalności on-line
Redukcja docelowego wskaźnika kapitałowego oraz wzrost stopy dywidendy
Główne statystyki |
2014 |
2013 |
Zmiana rok do roku przy CER |
Klienci (tys.) |
2.640 |
2.578 |
2,4% |
Udzielone kredyty (mln GBP) |
1.022,0 |
1.050,8 |
4,7% |
Przychód (mln GBP) |
783,2 |
746,8 |
12,7% |
% utraty wartości przychodu |
28,1% |
26,6% |
(1,5) pt |
Stosunek kosztów do dochodów |
38,8% |
39,5% |
0,7 pt |
Zysk przed opodatkowaniem* (mln GBP) |
123,5 |
118,1 |
4,6% |
Ustawowy zysk przed opodatkowaniem* (mln GBP) |
100,2 |
130,5 |
|
Zysk na akcję* (pensy) |
38,0 |
35,5 |
|
Ustawowy zysk na akcję* (pensy) |
30,2 |
39,2 |
|
Rentowność kapitału własnego* (%) |
23,6 |
22,9 |
|
*Przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych – szczegóły pozycji nadzwyczajnych podano na stronie 10
Komentarz Gerarda Ryana, prezesa spółki
“W roku 2014 osiągnęliśmy silny bazowy wzrost zysku i zainwestowaliśmy w dalszą ekspansję naszego biznesu, dzięki czemu prowadzimy obecnie działalność w trzynastu krajach. W ostatnich tygodniach roku doświadczyliśmy spowolnionego wzrostu w Europie, lecz podjęliśmy starania odwrócenia tego trendu i nadal wprowadzamy na rynek nowe produkty w celu wspierania przyszłego wzrostu. Bardzo cieszymy się również z stworzenia nowego kanału sprzedaży on-line, który naszym zdaniem przyciągnie do nas wielu nowych klientów. Zgodnie z naszą deklaracją o skupianiu się na zyskowności dla udziałowców, wierzymy, że nasz biznes ma duże szanse na znaczny wzrost w roku 2015."
Polska i Litwa
Polska i Litwa osiągnęły dobry wzrost w obszarze należności, ściśle kontrolowały koszty i uzyskały wzrost zysku. Podany zysk przed opodatkowaniem wzrósł o 14% do 71,0 mln GBP, co stanowiło duży wzrost zysku bazowego o 16,4 mln GBP, zrównoważony inwestycją o wartości 3,8 mln GBP w rozwój naszej nowej działalności na Litwie i rozwój marki Hapi Pożyczki. Ponadto, uwzględnione zostały niekorzystne wahania kursowe w wysokości 3,9 mln GBP.
|
2014 mln GBP |
2013 mln GBP |
Zmiana mln GBP |
Zmiana % |
Zmiana przy CER %
|
Liczba klientów (tys,) |
848 |
841 |
7 |
0,8 |
0,8 |
Udzielony kredyt |
372,7 |
380,4 |
(7,7) |
(2,0) |
3,2 |
Średni stan należności netto |
299,5 |
282,6 |
16,9 |
6,0 |
11,5 |
|
|
|
|
|
|
Przychód |
308,8 |
295,7 |
13,1 |
4,4 |
9,9 |
Utrata wartości |
(84,2) |
(84,3) |
0,1 |
0,1 |
(4,6) |
|
224,6 |
211,4 |
13,2 |
6,2 |
12,0 |
Koszty finansowania |
(18,7) |
(20,2) |
1,5 |
7,4 |
2,1 |
Prowizje agentów |
(33,8) |
(30,0) |
(3,8) |
(12,7) |
(18,2) |
Inne koszty |
(101,1) |
(98,9) |
(2,2) |
(2,2) |
(7,0) |
Zysk przed opodatkowaniem |
71,0 |
62,3 |
8,7 |
14,0 |
|
Polska - home credit |
76,6 |
64,2 |
12,4 |
19,3 |
|
Polska – Hapi Pożyczki |
(1,5) |
- |
(1,5) |
- |
|
Litwa |
(4,1) |
(1,9) |
(2,2) |
(115,8) |
|
Zysk przed opodatkowaniem |
71,0 |
62,3 |
8,7 |
14,0 |
|
Po dobrych wynikach w pierwszej połowie roku, dotknęły nas trudniejsze warunki handlowe, ze względu na wzrost działań konkurencji, w szczególności firm udzielających pożyczek chwilówkowych. Czynniki te przyczyniły się do spowolnienia wzrostu, zwłaszcza pod koniec roku, i uzyskaliśmy 1% wzrost liczby klientów do poziomu 848.000 oraz wzrost przyznanych kredytów o 3%. Średni stan należności netto wzrósł o 12%, generując wzrost przychodów o 10%.
Jakość kredytów w Polsce i na Litwie jest dobra, i uzyskaliśmy poprawę o 1,2 punktu procentowego w zakresie utraty wartości aktywów, jako procentu przychodów do 27,3% w porównaniu do roku 2013. 5,5 mln GBP uzyskaliśmy również ze sprzedaży należności nieregularnych w tym roku.
Nadal ściśle pilnowaliśmy kosztów, jednocześnie inwestując na Litwie i w spółkę Hapi Pożyczki, i uzyskaliśmy poprawę o 0,7 punktu procentowego w zakresie kosztów – do 32,7%.
W przyszłości presja konkurencyjna będzie prawdopodobnie rosła, ale planujemy przyspieszenie wzrostu przez zwiększanie oferty produktów oraz ułatwianie klientom dostępu do naszych produktów. Osiągniemy to dzięki połączeniu ofert nowych produktów i wykorzystaniu nowych kanałów dystrybucji (pożyczka z ratą miesięczną, pożyczka dla klientów samozatrudnionych, oraz zwiększanie sprzedaży za pośrednictwem brokerów, którzy są rosnącym kanałem sprzedaży pożyczek konsumpcyjnych w Polsce). Na Litwie posiadamy obecnie pełną infrastrukturę rynkową a dzięki wiedzy na temat innowacji w zakresie produktów i kanałów wyniesionej z Polski planujemy odnotowywać stały wzrost liczby klientów i przyznanych kredytów.
Wyniki operacyjne grupy
Silny wzrost bazowy na poziomie 21,5%
W całym roku osiągnęliśmy zysk wysokości 123,5 mln GBP przed opodatkowaniem i bez uwzględnienia pozycji nadzwyczajnych oraz silny bazowy wzrost zysku wysokości 25,4 mln GBP (21.5%) zrównoważony kosztami inwestycji w dodatkowe nowe przedsięwzięcia biznesowe wysokości 9,0 mln GBP i kosztami niekorzystnych zmian w kursach wymiany walut wysokości 11,0 mln GBP. Osiągnęliśmy również znaczny postęp w zakresie realizacji wszystkich czterech filarów naszej strategii, które będą podstawą dalszego wzrostu.
Wyniki grupy przedstawiono poniżej:
|
2014 mln GBP |
2013 mln GBP |
Zmiana mln GBP |
Zmiana % |
Zmiana przy CER % |
Liczba klientów (tys.) |
2.640 |
2.578 |
62 |
2,4 |
2,4 |
Udzielone kredyty |
1,022.0 |
1.050,8 |
(28,8) |
(2,7) |
4,7 |
Średnie należności netto |
760.6 |
710,0 |
50,6 |
7,1 |
15,2 |
|
|
|
|
|
|
Przychód |
783,2 |
746,8 |
36,4 |
4,9 |
12,7 |
Utrata wartości |
(220,0) |
(198,6) |
(21,4) |
(10,8) |
(18,8) |
|
563,2 |
548,2 |
15,0 |
2,7 |
10,5 |
Koszty finansowe |
(45,3) |
(49,0) |
3,7 |
7,6 |
0,4 |
Prowizje agentów |
(90,8) |
(86,1) |
(4,7) |
(5,5) |
(13,4) |
Inne koszty |
(303,6) |
(295,0) |
(8,6) |
(2,9) |
(9,5) |
Zysk przed opodatkowaniem i pozycjami nadzwyczajnymi |
123,5 |
118,1 |
5,4 |
4,6 |
|
Pozycje nadzwyczajne |
(23,3) |
12,4 |
(35,7) |
|
|
Ustawowy zysk przed opodatkowaniem |
100,2 |
130,5 |
(30,3) |
|
|
Osiągnęliśmy 2% wzrost w liczbie klientów, która wzrosła do 2,5 mln oraz 5% wzrost udzielonych kredytów. Poziom wzrostu był niższy od zakładanego, w szczególności w czwartym kwartale. Nasze europejskie rynki odnotowały trudniejsze otoczenie biznesowe ze względu na wzrost konkurencji w Polsce i Czechach. Mimo iż przystosowaliśmy się do tych wyzwań, wzrost konkurencji wraz ze zmianami regulacyjnymi na Słowacji miał wpływ na: wzrost liczebności klientów, pewne elementy zachowań windykacyjnych oraz wzrost wartości udzielonych kredytów. Na niektórych z naszych rynków zwiększył się również spadek wartości kredytów, na co odpowiedzieliśmy zaostrzając część warunków ich udzielania.
Wprowadziliśmy szereg działań, w tym promocje dla klientów oraz ułatwienia w udzielaniu kredytów dla wybranych osób w celu odwrócenia niedawnego spowolnienia wzrostu. Towarzyszyć temu będzie ekspansja geograficzna oraz wprowadzanie nowych produktów i kanałów sprzedaży. Zainwestujemy również w nowe kampanie marketingowe, opracujemy nowe instrumenty wspierające wzrost i poprawę produktywności naszych agentów.
Silny wzrost udzielanych kredytów w 2013 i w pierwszej połowie 2014 przyniósł skutek w postaci 15% wzrostu średnich należności netto, co z kolei wygenerowało poprawę przychodu o 13%. Zgodnie z oczekiwaniami, zauważyliśmy pewien spadek przychodów i spodziewamy się kontynuacji tego trendu w 2015, ze względu na wzrost liczby klientów biorących większe i dłuższe kredyty oraz kredyty o preferencyjnych cenach. Niemniej jednak, spodziewamy się kontynuacji silnego trendu wzrostowego przychodu.
Jakość kredytów jest dobra. Pozostając na poziomie 28,1%, utrata wartości w Grupie wyrażona jako procent przychodu odpowiada wynikowi osiągniętemu po pierwszym półroczu 2014 i pozostaje w docelowym zakresie 25% do 30%. W połowie roku zaostrzyliśmy kryteria udzielania kredytów w niektórych przypadkach w Czechach, na Słowacji i w Rumunii w celu redukcji utraty wartości kredytów, która wzrosła ponad nasze widełki docelowe. Mimo iż utrata wartości kredytów jest nieco ponad normą w Meksyku, poziom ten nie daje nam powodów do niepokoju.
Nadal ściśle pilnowaliśmy kosztów, a nasz wskaźnik kosztów do dochodów poprawił się rok do roku o kolejne 0,7 punktu procentowego do 38,8% po uwzględnieniu 5,5 mln GBP kosztów dalszego rozwoju na nowych rynkach – litewskim i bułgarskim – oraz 3,5 mln GBP kosztów rozruchu w Hiszpanii oraz marki Hapi Pożyczki. Wskaźnik kosztów do dochodów skorygowany o te dwie ostatnie nowe inwestycje poprawił się i wynosi 38,3%, co stanowi obniżkę o 1,2 punktu procentowego w stosunku do roku 2013. Koszty centralne obejmowały koszty przejęcia MCB wynoszące 1,1 mln GBP.
Znacząco obniżyliśmy koszt finansowania przez refinansowanie euroobligacjami po niższych stawkach Koszty finansowe były zgodne z tymi w roku 2013, z korzyścią w postaci zrównoważenia kosztów wyższymi pożyczkami w celu finansowania wzrostu przychodów oraz zakupów. Koszty prowizji agentów, zależne w dużej mierze od windykacji, by wspierać odpowiedzialne udzielanie pożyczek, wzrosły o 13% do 90,8 mln GBP, co jest mniej więcej zgodne z rozwojem działalności.
Wyniki w segmentach
Poniższa tabela przedstawia nasze wyniki na każdym z naszych rynków, pokazując wpływ naszych inwestycji w nową działalność oraz słabsze kursy wymiany walut w stosunku do funta szterlinga:
|
Podany zysk za rok 2014 |
Zmiana zysku bazowego |
Koszty nowej działalności |
Słabsze kursy wymiany walut |
Podany zysk za rok 2013 |
|
mln GBP |
mln GBP |
mln GBP |
mln GBP |
mln GBP |
Polska-Litwa |
71,0 |
16,4 |
(3,8) |
(3,9) |
62,3 |
Czechy-Słowacja |
24,3 |
(4,7) |
- |
(3,5) |
32,5 |
Węgry |
24,0 |
6,3 |
- |
(1,7) |
19,4 |
Rumunia-Bułgaria |
4,9 |
5,4 |
(3,2) |
(0,4) |
3,1 |
Meksyk |
16,5 |
3,5 |
- |
(1,5) |
14,5 |
Hiszpania |
(2,0) |
- |
(2,0) |
- |
- |
Koszty w Wlk. Brytanii |
(15,2) |
(1,5) |
- |
- |
(13,7) |
Zysk przed opodatkowaniem |
123,5 |
25,4 |
(9,0) |
(11,0) |
118,1 |
Słabsze kursy wymiany walut miały istotny wpływ na zysk podany za rok 2014. Te walutowe przeciwności utrzymały się w roku 2015 i aktualne kursy wymiany są niższe niż efektywne kursy służące do przeliczania zysków w 2014 r.
Oryginalny raport, w języku angielskim, dostępny jest pod adresem: http://www.ipfin.co.uk/~/media/Files/I/IPF-Refresh/Attachments/presentations-and-publications/statement/25-02-2015.pdf
IPF_roczne wyniki finansowe 2014.docx