Komunikaty prasowe
Kiedyś goździki i rajstopy, teraz tulipany i komplementy. Mimo upływu lat, dla 60 proc. kobiet w wieku 15-24 lat 8 marca to bardzo ważna okazja do świętowania.
Dzień Kobiet zapoczątkowany przez sufrażystki w 1910 roku w Stanach Zjednoczonych, był wyrazem emancypacji kobiet i walki o równouprawnienie. W Polsce zaadaptowano go w PRL jako obowiązkową okazję do promowania kobiet „różnych sektorów życia gospodarczego”. Według Barometru Providenta – cyklicznego badania opinii, mimo upływu lat i zmiany tradycji obchodzenia tego święta tylko 12 proc. Polaków traktuje je obojętnie.
Niezależnie od płci, zależnie od wieku
Zarówno kobiety i mężczyźni podobnie doceniają ważność świętowania Dnia Kobiet. Prawie dwie trzecie kobiet (63 proc.) chciałaby zostać w tym dniu potraktowana wyjątkowo i ponad dwie trzecie mężczyzn (67 proc.) o tym pamięta.
Najbardziej przywiązanym do święta okazują się kobiety w wieku 25-39 lat (70 proc.). Ta akceptacja maleje nieco jednak wraz z wiekiem respondentek, bowiem okazuje się, że od 40 roku życia odsetek zwolenniczek świętowania 8 marca spada do ok. 60 proc . A ponad 7 proc Pań w tym przedziale wiekowym uważa to święto za zupełnie nieważne.
Według badań okazuje się, że Dzień Kobiet stał się mniej ważny dla starszego pokolenia. Być może seniorzy nadal patrzą na to, jak na narzuconą okazję do świętowania, tak jak to było w PRL – komentuje Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska.
Trzy nurty
Jak pokazują badania w tym dniu ponad połowa kobiet oczekuje kwiatów (57 proc.), życzeń (43 proc.) oraz uśmiechu z komplementem (30 proc.). Niezależnie od wieku prawie co 10 Polka stawia na „babskie wyjście”, zwłaszcza w młodszych przedziałach wiekowych – takiego sposobu świętowania 8 marca oczekiwałoby 13 proc. respondentek w wieku 15-24. Blisko 17 proc. badanych kobiet nie oczekuje w tym dniu niczego specjalnego.
W badaniu widać trzy nurty traktowania Dnia Kobiet. Pierwszy tradycyjny polegający na tym, że panie oczekują w tym dniu docenienia swojej kobiecości poprzez otrzymanie kwiatka, czy komplementu. Drugi sposób to traktowanie tego dnia jako takich „drugich Walentynek” i okazji do wykazania się przez Panów propozycją romantycznej kolacji, czy drobnym prezentem. I trzeci najnowszy oraz najbardziej interesujący trend, to taki bardziej emancypacyjny sposób podejścia do święta jako okazji do „babskiego wyjścia”– mówi Przemysław Kasza. Ten ostatni paradoksalnie nawiązuje do korzeni tego święta. Okazuje się bowiem, że do świętowania Dnia Kobiet część pań nie potrzebuje już mężczyzn – podsumowuje.
O Barometrze Providenta
„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów.
*Badanie zrealizował PBS w dniach 20-22.02.2015 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
Dzień Kobiet_infografika.jpg
Barometr Providenta_Dzień Kobiet_informacja prasowa.doc