Komunikaty prasowe
Na Święta Wielkanocne w tym roku Polacy wydadzą średnio 363 zł. To trzy razy więcej niż podczas zwykłego weekendu, ale nadal mniej niż na Boże Narodzenie. Czy różnica wynika z braku tradycji kupowania prezentów, czy może z wyższości jednego święta nad drugim?
W ramach cyklicznego badania opinii – Barometru Providenta okazuje się, że co drugi Polak (56 proc.) w 2015 roku wyda tyle samo na Święta Wielkanocne, co w poprzednim. Mimo, że jest to zdecydowanie niższa kwota od tej wydanej w grudniu, to i tak pieniądze, które przeznaczamy na Wielkanoc, blisko trzykrotnie przewyższają wydatki w normalny weekend. Jak wynika z badania na przygotowania najbliższych świąt mieszkańcy wsi chcą wydać prawie 3,5 razy wyższą kwotę, natomiast mieszkańcy miast 2,5 razy więcej niż wydają na zwykły, nieświąteczny weekend.
Sprawdziliśmy różnice pomiędzy wydatkami na święta w porównaniu z wydatkami na „normalny” weekend. Okazało się, że najwyższe dysproporcje dotyczą mieszkańców wsi oraz osób, które deklarują, że żyją oszczędnie i dzięki temu wystarcza im na wszystko. Najniższe natomiast dotyczą osób o niskich dochodach oraz mieszkańców największych miast. W przypadku pierwszej grupy możemy mówić o naturalnym braku potencjału na zwiększone wydatki, w przypadku drugiej decydują tu raczej zmiany kulturowe – komentuje Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska.
Wyższość finansowa i emocjonalna
Na Wielkanoc wydajemy mniej niż na święta Bożego Narodzenia. Jesienią ubiegłego roku 65 proc. badanych przyznało, na zakupy przed Wigilią planują przeznaczyć co najmniej 500 zł. W przypadku Świąt Wielkanocnych taką kwotę zadeklarowała tylko jedna piąta badanych. Natomiast co trzeci Polak (33 proc.) planuje wydać na zbliżające się święta mniej niż 300 zł.
Największa część tej kwoty zostanie prawdopodobnie przeznaczona na artykuły spożywcze. Zaskakujące może być, że mieszkańcy miast powyżej 200 tysięcy w proporcji do dochodów najmniej angażują się finansowo w najbliższe święta.
Wydatki na Święta Bożego Narodzenia wiążą się nie tylko z wydatkami na prezenty, czy artykuły spożywcze. Oprócz upominków i dekoracji, wybieramy te święta na wyjątkowe chwile, takie jak zaręczyny, czy ogłoszenie ważnej decyzji. Święta Wielkanocne natomiast bardziej wiążą się z uroczystościami religijnymi i czasem spędzonym w domu – mówi Przemysław Kasza.
Tradycja z zachodu
W przeciwieństwie do Bożego Narodzenia, myśląc o Wielkanocy, nie myślimy o prezentach. Mimo, że ponad połowa ankietowanych nie zamierza obdarować swoich bliskich przy okazji zbliżających się świąt, to jednak 33 proc. deklaruje chęć zakupu upominku. Ci, którzy zamierzają kupić prezent przeznaczą na niego ok. 127 zł.
Warto zauważyć, że planowane teraz wydatki są niższe niż te przed świętami Bożego Narodzenia. Polacy nie są też skłonni do kupowania wielkanocnych prezentów. Zauważalny jest jednak trend wzrostowy. Być może ma to związek z migrantami, którzy przywożą swoje tradycje do naszego kraju, a być może po prostu podążamy za zachodnimi trendami – podsumowuje Przemysław Kasza.
O Barometrze Providenta
„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Provident obsługuje aktualnie ponad 853 tysięcy klientów w całej Polsce, dzięki czemu wyniki badania pokazują prawidłowości i zachowania, które są charakterystyczne dla Polaków o średnich i niższych dochodach.
*Badanie zrealizował PBS w dniach 13-15.03.2015 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
INFOGRAFIKA WIELKANOC.jpg
Provident_Barometr Wielkanocny_informacja prasowa.doc