Komunikaty prasowe
Główne wydarzenia w Grupie
Komentarz dyrektora generalnego Gerarda Ryana
„Nasza strategia poprawiania wzrostu zaczęła przynosić efekty. Stawiamy czoła zauważalnemu w czwartym kwartale 2014 r. spowolnieniu w naszych europejskich spółkach zajmujących się udzielaniem pożyczek domowych i w pierwszym kwartale roku udało nam się znacznie poprawić wartość pożyczek udzielanych na większości rynków. Po przejęciu MCB kontynuujemy plany ekspansji naszej działalności internetowej. Jesteśmy pewni, iż w dalszej części roku uda nam się nadal poprawiać wyniki.
Chciałbym również podziękować Christopherowi Rodriguesowi, który podczas dzisiejszego Walnego Zgromadzenia odchodzi ze stanowiska Przewodniczącego Rady Nadzorczej IPF, za jego silne przywództwo oraz profesjonalizm w kształtowaniu IPF w prężną międzynarodową spółkę oraz wyrazić radość z powodu przyszłej współpracy z Danem O’Connor’em, który poprowadzi ją ku następnemu etapowi rozwoju”.
Wyniki grupy
Z naszej działalności osiągnęliśmy w pierwszym kwartale dobry zysk bazowy w wysokości 2,3 mln GBP, przed pokryciem kosztów dodatkowych inwestycji w nowe biznesy o wartości 2,0 mln GBP oraz 2,6 mln ze względu na niższe kursy wymiany walut. Zysk Grupy przed opodatkowaniem w pierwszym kwartale wyniósł 10,4 mln GBP.
Zysk za 1Q 2015 |
Zmiana zysku bazowego |
Koszty nowych biznesów |
Słabsze kursy walutowe |
Zysk za 1Q 2014 |
|
mln GBP |
mln GBP |
mln GBP |
mln GBP |
mln GBP |
|
Pożyczki domowe |
11,3 |
2,3 |
(1,1) |
(2,6) |
12,7 |
Pożyczki internetowe |
(0,9) |
- |
(0,9) |
- |
- |
Zysk przed opodatkowaniem |
10,4 |
2,3 |
(2,0) |
(2,6) |
12,7 |
Po przejęciu MCB Finance oraz uruchomieniu Hapi Pożyczki, Zarząd dokonuje przeglądu raportowanych segmentów, który zostanie wykorzystany do oceny przyszłych wyników Grupy. W miarę ekspansji Grupy, oczekujemy raportowania według linii biznesowej (pożyczki domowe i online) oraz według regionu geograficznego w ramach działalności związanej z pożyczkami domowymi. W niniejszym dokumencie wyniki podzielono na segment pożyczek domowych oraz nasz biznes internetowy dla lepszej przejrzystości raportu. Ponadto, po anulowaniu wymogu publikowania Okresowych Sprawozdań Zarządu, dokonujemy przeglądu zakresu informacji ujawnianych w przyszłych raportach kwartalnych, a dalsze komentarze w tej sprawie podamy przy okazji ogłaszania wyników za pierwsze półrocze.
Pożyczki domowe
|
1Q 2015
mln GBP |
1Q 2014 mln GBP |
Zmiana mln GBP |
Zmiana % |
Zmiana przy CER % |
Klienci (tys.) |
2.633 |
2.571 |
62 |
2,4 |
2,4 |
Udzielone pożyczki |
236,7 |
258,3 |
(21,6) |
(8,4) |
0,9 |
Średnie należności netto |
724,4 |
760,3 |
(35,9) |
(4,7) |
5,0 |
Przychód |
182,0 |
194,9 |
(12,9) |
(6,6) |
2,7 |
Odpisy |
(66,9) |
(74,7) |
7,8 |
10,4 |
1,9 |
Koszty finansowania |
(9,9) |
(12,1) |
2,2 |
18,2 |
10,8 |
Prowizje agentów |
(21,4) |
(22,3) |
0,9 |
4,0 |
(6,5) |
Inne koszty |
(72,5) |
(73,1) |
0,6 |
0,8 |
(8,2) |
Zysk przed opodatkowaniem |
11,3 |
12,7 |
(1,4) |
(11,0) |
Liczba klientów wzrosła o 2% rok do roku do 2,6 mln. Wartość udzielonych pożyczek wzrosła o 1% wobec dobrego wyniku uzyskanego w analogicznym okresie 2014 roku, a w miarę upływu kwartału osiągaliśmy znaczną poprawę. Przychód rok do roku w pierwszym kwartale wzrósł o 3%. Jakość pożyczek pozostaje dobra, a od grudnia 2014 roku roczne odpisy wyrażane jako procent przychodu poprawiły się o 0,6 punktów procentowych do 27,5%, co jest wartością znajdującą się pośrodku naszego celu mieszczącego się pomiędzy 25 a 30%. Trendy odpisów na rynkach wykraczających poza nasz zakres celowy pod koniec roku 2014 są dla nas satysfakcjonujące.
W poniższej tabeli przedstawiono wynik bazowy na każdym z naszych rynków, wpływ naszych inwestycji w nowe biznesy oraz słabsze kursy wymiany walut wobec funta szterlinga:
Zysk za 1Q 2015 |
Zmiana zysku bazowego |
Koszty nowych biznesów |
Słabsze kursy walutowe |
Zysk za 1Q 2014 |
|
mln GBP |
mln GBP |
mln GBP |
mln GBP |
mln GBP |
|
Polska-Litwa |
9,5 |
2,9 |
- |
(1,2) |
7,8 |
Czechy-Słowacja |
2,6 |
(1,6) |
- |
(0,8) |
5,0 |
Węgry |
1,3 |
(0,8) |
- |
(0,4) |
2,5 |
Rumunia-Bułgaria |
(1,1) |
0,2 |
(0,2) |
- |
(1,1) |
Meksyk |
3,0 |
1,2 |
- |
(0,2) |
2,0 |
Hiszpania |
(0,9) |
- |
(0,9) |
- |
- |
Koszty centralne |
(3,1) |
0,4 |
- |
- |
(3,5) |
Zysk przed opodatkowaniem |
11,3 |
2,3 |
(1,1) |
(2,6) |
12,7 |
W Polsce i na Litwie osiągnęliśmy dobre wyniki, uzyskując wzrost zysku bazowego na poziomie 2,9 mln GBP przed pokryciem 1,2 mln GBP na skutek słabszych kursów wymiany walut. Liczba klientów zwiększyła się o 1% rok do roku do 850.000, podczas gdy wartość udzielanych pożyczek wzrosła o 8% w porównaniu z 10% spadkiem odnotowanym w czwartym kwartale 2014 roku. Oprócz osiągniętego wzrostu, dzięki skutecznej windykacji udało się uzyskać redukcję odpisów wyrażonych jako procent przychodów na poziomie dwóch punktów procentowych, tj. 25,3%, a wskaźnik kosztów do dochodów pozostał na poziomie zbliżonym do tego z końca 2014 roku.
Działalność internetowa
W dniu 6 lutego 2015 roku sfinalizowaliśmy przejęcie zajmującej się udzielaniem internetowych pożyczek konsumpcyjnych spółki MCB Finance (MCB) za całkowitą cenę w wysokości 23,8 mln GBP, a proces integracji Hapi Pożyczki z MCB i planowanie przyszłej ekspansji naszej działalności internetowej przebiega sprawnie. W pierwszym kwartale, MCB osiągnął proforma roczny wzrost klientów o 10% do 91.000, a wartość udzielonych pożyczek wrosła o 11% do 19,2 mln GBP. Całkowita wartość zysków i strat inwestycji w nasze ramię internetowe w pierwszym kwartale wyniosła 0,9 mln GBP.
Nasza marka pożyczek internetowych Hapi Pożyczki, która rozpoczęła działalność w Polsce w grudniu 2014 roku została dobrze przyjęta przez klientów i osiąga wyniki zgodne z planem. Pod koniec pierwszego kwartału, marka posiadała 2.500 klientów i od rozpoczęcia działalności udzieliła pożyczek o wartości 1,6 mln GBP.
Regulacje
Jak informowaliśmy wcześniej, w tym miesiącu zakończyło się postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie naliczania opłat za produkty kredytowe. UOKiK przyjął do wiadomości, iż zgodnie z wymogiem, nasza polska spółka zobowiązała się zastąpić zmienne opłaty za usługi administracyjne i domowe opłatami stałymi w terminie do 1 sierpnia 2015 roku. Postępowanie było częścią większego dochodzenia dotyczącego działalności kilkunastu niebankowych firm pożyczkowych w zakresie naliczania opłat za produkty pożyczkowe. Nasza nowa struktura pożyczkowa została dopasowana do preferencji klientów i daje im możliwość wyboru pomiędzy trzema pakietami produktowymi o elastycznych harmonogramach spłaty. Nie spodziewamy się, aby nowa struktura miała większy wpływ finansowy na Spółkę – znajduje ona oparcie w wynikach przeprowadzonych obecnie testów.
Oczekujemy również na wyznaczenie terminu rozpoczęcia postępowania sądowego w sprawie naszego odwołania od wyników dochodzenia w sprawie całkowitych kosztów kredytu i obliczania oprocentowania w stosunku rocznym z grudnia 2013 roku.
Oryginalny raport kwartalny, w języku angielskim, dostępny jest pod adresem: http://ipfin.co.uk/~/media/Files/I/IPF-Refresh/Attachments/pdf/q1-2015-trading-update-v2.pdf