Komunikaty prasowe

Akcje marketingowe i promocje
Pozostałe informacje
11 cze 2015, 09:03

Polscy klienci Providenta optymistycznie o domowych finansach

39 proc. klientów Providenta w Polsce spodziewa się poprawy swojej sytuacji finansowej w ciągu najbliższego roku, a tylko 14 proc. z nich uważa, że się pogorszy. Tak wynika z badania firmy GfK, przeprowadzonego w 7 krajach Europy Środkowo-Wschodniej i Meksyku wśród pożyczkobiorców Providenta.

Dla porównania w Czechach pesymistów jest 12 proc., optymistów 47 proc. Na Węgrzech odpowiednio: 24 proc. i 29 proc. W Polsce osoby optymistycznie oceniający swoją finansową przyszłość liczą na rosnące dochody z pracy. Wierzy w to 51 proc. ankietowanych – najwięcej w regionie. Jednocześnie polscy respondenci najbardziej na tle pozostałych badanych krajów nie ufają sektorowi finansowemu – 38 proc. z nich wyraża tu brak zaufania, pozytywnie branżę ocenia 30 proc. Z drugiej strony na Litwie zaufania do tego sektora nie ma tylko 6 proc. pytanych, a aż 73 proc. wierzy w dobre intencje finansistów.

Wynik tego badania pokazuje jak ważna i potrzebna jest w Polsce ustawa regulująca rynek pożyczek pozabankowych. Przygotowane przez rząd przepisy, które właśnie trafiły do parlamentu, powinny podwyższyć zaufanie do tego sektora. Proponowana ustawa na pewno zwiększy transparentność rynku pożyczkowego. Pomoże także oczyścić go z firm, które teraz działają w sposób sprzeczny z etyką, a po wejściu ustawy w życie działałyby sprzecznie z prawem – mówi Roman Jamiołkowski, rzecznik prasowy Provident Polska. Nowa regulacja z pewnością poprawi też pozycję konsumentów.  To wszystko powinno przełożyć się na zwiększenie wskaźnika zaufania, na czym powinno zależeć wszystkim firmom pożyczkowym – dodaje.

Pożyczamy z rozmysłem

Polscy klienci Providenta bardzo odpowiedzialnie podchodzą do swoich zobowiązań finansowych. Przed zaciągnięciem pożyczki 60 proc. pytanych przede wszystkim rozważa czy będą w stanie płacić raty. Dla 54 proc. ważna jest całkowita suma do oddania, dla 40 proc. długość spłaty i tylko dla 34 proc. szybkość obsługi i dostarczenia pieniędzy, 36 proc. zastanawia się czy rzeczywiście potrzebuje tych pieniędzy.

Widać tu jak bardzo istotny dla klienta jest czas na zastanowienie i przeanalizowanie oferty pożyczkowej. Dodatkowe fachowe wsparcie doradcy może pomóc konsumentowi w wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości i dokładnym oszacowaniu czekających go rat i kosztów pożyczki – mówi Roman Jamiołkowski. 

Wzrasta poziom życia, ale wydatki pod kontrolą

Klienci Providenta w Polsce najlepiej spośród krajów regionu oceniają swoje domowe standardy życia. 55 proc. stwierdziło, że jest z nich zadowolona lub bardzo zadowolona, przeciwnego zdania było tylko 14 proc badanych. 10 proc. polskich respondentów wydaje też pieniądze z większą łatwością niż jeszcze 12 miesięcy wcześniej, natomiast prawie połowa – 48 proc. z większą ostrożnością.. Ci, którzy nie stronią od większych wydatków głównie przeznaczą je na: na dobra trwałego użytku – 47 proc.,  jedzenie – 39 proc. oraz na spotkania rodzinne i towarzyskie – 27 proc.

Z kolei wydający ostrożniej, tną wydatki głównie na przyjemności takie jak: wakacje – 56 proc., dobra trwałego użytku – 53 proc. oraz życie towarzyskie – 50 proc.

*Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu wśród 1737 klientów Providenta w Polsce oraz na odpowiedniej grupie klientów Providenta w Czechach, Rumunii, Bułgarii, Meksyku, na Litwie, Słowacji i Węgrzech.

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa