Komunikaty prasowe
Najważniejsze informacje
22% spadek zysku bazowego przed opodatkowaniem do poziomu 9,7 mln GBP, przed uwzględnieniem pozytywnego wpływu kursów walutowych w wysokości 1,8 mln GBP oraz dodatkowych inwestycji w działalność IPF Digital na poziomie 4,7 mln GBP
6% wzrost udzielonych pożyczek oraz 1% wzrost liczby klientów (z wyłączeniem Słowacji)
Wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów w ujęciu rocznym na poziomie Grupy utrzymał się w zakładanym przedziale osiągając poziom 25,9%
W ramach programu optymalizacji kosztów oszczędności wygenerowane w ujęciu rocznym wynoszą 12 mln GBP
Silna dynamika wzrostu odnotowana w Europie Południowej (Węgry, Rumunia i Bułgaria)
Nowa oferta produktowa wprowadzona w Polsce dostosowana do nowych wymogów regulacyjnych – oczekiwany wpływ nowych regulacji na wyniki finansowe pozostaje bez zmian
Rozczarowujące pierwsze półrocze w Meksyku – podjęto działania mające na celu poprawę wyników w perspektywie krótkoterminowej oraz wykorzystanie potencjału rynku w ujęciu długoterminowym
Dobre wyniki na Słowacji – wyniki zbiórkowe powyżej oczekiwań
Dobry poziom wzrostu zysku na rynkach o ugruntowanej pozycji
30% wzrost udzielonych pożyczek i 50% wzrost liczby klientów do poziomu 157 tys.
Działalność w Polsce, Australii i Hiszpanii nabiera rozpędu; wprowadzenie oferty IPF Digital w Meksyku w III kwartale
Najważniejsze dane statystyczne |
I połowa 2015 |
I połowa 2016 |
Zmiana rdr przy stałym kursie walutowym |
Klienci (w tys.) |
2.611 |
2.641 |
1,1% |
Udzielone pożyczki (w mln GBP) |
482,3 |
514,5 |
6,0% |
Przychody (w mln GBP) |
353,0 |
358,3 |
1,5% |
Wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów w ujęciu rocznym |
26,3% |
25,9% |
0,4 p.p. |
Wskaźnik kosztów do dochodów w ujęciu rocznym |
40,4% |
42,4% |
(2,0) p.p. |
Zysk przed opodatkowaniem* (w mln GBP) |
43,3 |
30,7 |
|
Zysk przed opodatkowaniem po uwzględnieniu pozycji nadzwyczajnych (w mln GBP) |
38,6 |
30,7 |
|
Zysk na akcję* (w pensach) |
13,7 |
9,8 |
Dane dot. liczby klientów, udzielonych pożyczek i przychodów nie uwzględniają Słowacji. *Przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych.
Komentarz Gerarda Ryana, Dyrektora Zarządzającego Grupy IPF:
„Osiągnęliśmy solidny wzrost w zakresie naszej działalności biznesowej w Europie Południowej (Węgry, Rumunia i Bułgaria) oraz usług IPF Digital. Wzrost zanotowany w Meksyku jest poniżej naszych oczekiwań i w związku z tym podjęliśmy działania mające na celu poprawę zarówno wyników krótkoterminowych, jak również wykorzystanie ogromnego, długoterminowego potencjału tego rynku. W Polsce wprowadziliśmy nową ofertę produktową dostosowaną do nowych regulacji, a ich oczekiwany wpływ na wyniki finansowe pozostanie bez zmian. Nasz biznes przechodzi znaczące zmiany w odpowiedzi na działania konkurencji i zmieniające się środowisko regulacyjne. Nasza strategia odzwierciedla tę dynamikę i jesteśmy dobrze przygotowani, aby wykorzystać rosnący popyt na pożyczki udzielane przez Internet, obserwowany w segmencie naszych klientów docelowych. Jesteśmy przekonani, że przyjęta strategia zapewni naszym akcjonariuszom zrównoważony, rentowny wzrost.”
Polska i Litwa
Polska i Litwa osiągnęły zysk przed opodatkowaniem w wysokości 21,3 mln GBP, co odzwierciedla obniżenie zysku bazowego o 7,9 mln GBP, zrekompensowane częściowo przez nieznaczne umocnienie kursów walutowych. Ten spadek zysku przed opodatkowaniem w znaczącej części pokrywa się z naszymi oczekiwaniami i odzwierciedla dodatkowe koszty wynikające z nowego podatku bankowego obowiązującego w Polsce w wysokości około 1 mln GBP, kosztów restrukturyzacji w wysokości 2 mln GBP oraz wstępnego wpływu nałożenia limitu dotyczącego całkowitego kosztu kredytu.
2015 mln GBP |
2016 mln GBP |
Zmiana mln GBP |
Zmiana % |
Zmiana przy stałym kursie walutowym % |
|
Liczba klientów (w tys.) |
851 |
802 |
(49) |
(5,8) |
(5,8) |
Udzielone pożyczki |
180,9 |
176,2 |
(4,7) |
(2,6) |
(3,8) |
Średni stan należności netto |
288,1 |
308,8 |
20,7 |
7,2 |
6,3 |
|
|||||
Przychód |
137,3 |
132,4 |
(4,9) |
(3,6) |
(4,5) |
Utrata wartości |
(40,3) |
(39,2) |
1,1 |
2,7 |
2,2 |
Przychód netto |
97,0 |
93,2 |
(3,8) |
(3,9) |
(5,5) |
Koszty finansowania |
(8,2) |
(8,4) |
(0,2) |
(2,4) |
(2,4) |
Prowizje agentów |
(15,4) |
(14,3) |
1,1 |
7,1 |
7,7 |
Inne koszty |
(45,1) |
(49,2) |
(4,1) |
(9,1) |
(7,7) |
Zysk przed opodatkowaniem |
28,3 |
21,3 |
(7,0) |
(24,7) |
Wdrożyliśmy nową strukturę produktową, aby spełniać wymagania legislacyjne dotyczące całkowitego kosztu kredytu, które weszły w życie 11 marca 2016 r. Nastąpiła nieznaczna zmiana dynamiki konkurencyjnej na rynku polskim, „pierwsza pożyczka za 0 zł” wciąż jest najbardziej rozpowszechnioną ofertą, odnotowano także trend odchodzenia od udzielania pożyczek na bardzo krótkie terminy. Ponadto, reakcja klientów na zasadę 120 dni nie jest jeszcze widoczna. Wprowadziliśmy luźniejsze warunki udzielania pożyczek w wybranych przypadkach, aby oferować jakościowym klientom długoterminowe pożyczki na wyższe kwoty, co jest spójne z naszą strategią opartą na minimalizowaniu finansowego wpływu nowej legislacji. Wierzymy, że możemy zminimalizować szacowany finansowy wpływ brutto wynoszący 30 mln GBP, wynikający ze wspomnianej zmiany legislacyjnej, nawet o połowę.
Konkurencyjne środowisko oraz spadek liczby udzielonych pożyczek po wprowadzeniu w Polsce ustawy dotyczącej całkowitego kosztu kredytu oraz jasne określenie zasad wyliczania wskaźnika kosztów obsługi długu do dochodów netto (debt-to-income) na Litwie, miały wpływ na generowane przychody tych rynków. Liczba klientów zmniejszyła się w porównaniu rok do roku o 6% oraz odnotowano 4% spadek w zakresie udzielonych pożyczek. Przychód zmniejszył się o 5%, co odzwierciedla wprowadzenie niższych cen pożyczek wynikające z nałożenia limitu dotyczącego całkowitego kosztu kredytu i przejścia do udzielania w Polsce pożyczek na dłuższe terminy i o mniejszej rentowności.
Dobre wyniki w zakresie zbiórki przełożyły się na stabilny poziom wskaźnika utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów, który wyniósł 22,9% i był porównywalny z tym osiągniętym z końcem 2015 r. W ujęciu rok do roku inne koszty wzrosły o 3,5 mln GBP przy stałym kursie walutowym (faktycznie: 4,1 mln GBP), co spowodowane jest w głównej mierze przez nowy podatek bankowy w wysokości około 1 mln GBP oraz koszty restrukturyzacji wynoszące 2 mln GBP. Spodziewamy się, że nasz program optymalizacji kosztów wygeneruje roczne oszczędności w wysokości około 6,5 mln GBP. Oszczędności kosztowe netto w pierwszej połowie roku były nieznaczne ze względu na koszty restrukturyzacji. Od końca 2015 r. stosunek kosztów do dochodu wzrósł o 2,2 punkty procentowe do poziomu 36,4% ze względu na wyższe koszty oraz zmniejszenie bazy przychodowej.
Zakładamy, że Polska wciąż będzie dużym i dochodowym rynkiem w zakresie udzielania pożyczek z obsługą domową. Obecnie skupiamy się na łagodzeniu finansowego wpływu nowych przepisów oraz ulepszaniu oferty produktowej dla naszych klientów.
Pełna wersja sprawozdania finansowego dostępna jest na stronie IPF