Komunikaty prasowe

Badanie młodych
21 paź 2016, 09:06

Na co młodzi wydaliby ekstra 20 tys. złotych

Provident Polska, największa firma pożyczkowa, zapytał młodych ludzi, na co wydaliby dodatkowe 20 tys. złotych. Większość badanych przeznaczyłaby te pieniądze na zakupy. Na top liście znalazły się samochód lub skuter, wycieczka oraz inwestycje w edukację.

Jak wynika z Badania Młodych przeprowadzanego na zlecenie Provident Polska, młodzi chętniej kupują niż oszczędzają. 15-30-latkowie deklarują, że na zakupy przeznaczyliby ok. 75 proc. całej kwoty – za 5 tys. zł kupiliby samochód lub skuter, 2 tys. zł wydaliby na wyjazdy, podobną kwotę przeznaczyliby na „coś fajnego”, a ok. 700 zł zainwestowaliby w edukację.  

Oszczędzaj, ale z umiarem

Młodzi respondenci nie myślą tylko i wyłącznie o wydawaniu otrzymanych pieniędzy. Znaczącą część przeznaczyliby na oszczędności na tzw. czarną godzinę. Badani zadeklarowali, że byłoby to ok. 25 proc. z otrzymanych 20 tys. zł. W swoich planach pamiętaliby o najbliższych, wydaliby na nich ok. 10 proc. całej kwoty dodatkowych pieniędzy w portfelu.

Z badania wynika, że młodzi ludzie w zdecydowanej większości ekstra pieniądze wydaliby na konsumpcję. Niewielkie kwoty przeznaczyliby na edukację. Szkoda, że prawie nikt nie zadeklarował chęci wydania takiej ekstra kasy na sfinansowanie własnej działalności lub chociaż inwestycji w rozwój pasji. Na szczęście 25 procent tej kwoty młodzi przeznaczyliby na oszczędności  – tłumaczy Przemysław Kasza, ekspert ds. Badań Rynkowych Provident Polska.

No i co z tym hajsem?

Na temat dodatkowych 20 tys. złotych wypowiedzieli się również blogerzy. Tomek Uniszewski z coztymhajsem.pl wskazuje, że ekstra pieniądze w jego portfelu byłyby tak naprawdę trudne do zadysponowania.

- 20 tys. złotych to z jednej strony za mało, by wrzucić do banku i żyć z odsetek. Z drugiej, za dużo, by pozwolić sobie na nierozsądne wydanie. Odpowiedzi w „Badaniu młodych” nie zaskakują. Wybrałbym to samo - potwierdza Tomek. Trochę inne pomysły na ekstra pieniądze miałaby blogerka Alexa, która stwierdza, że dodatkowy zastrzyk gotówki będzie dla niej problemem. - W idealnym świecie wygranie pieniędzy oznaczałoby wydawanie na przyjemności i zachcianki, ale niestety realizm dnia codziennego czasem każe wybierać to, co dyktuje rozum, a nie serce. Póki wygrana jest jednak tylko w strefie marzeń - nie musimy się martwić tym, na co ją wydamy. A to też w pewnym sensie komfortowa sytuacja – wskazuje Alexa.

Historia pewnego portfela

Firma Provident wspiera projekt blogerski coztymhajsem.pl. Wyłonienie trzech młodych blogerów powierzyła doświadczonym blogerom. Od tamtej pory trójka młodych ludzi, dzieli się w sieci swoimi doświadczeniami finansowymi. Jak żyją, na co wydają, jakie mają sposoby, by starczyło im  do pierwszego – to tematy poruszane na blogu.

Karolina Łuczak Kierownik ds. Komunikacji Provident Polska podkreśla, że podejście 15-30 latków do pieniędzy jest inne niż ich rodziców. - Ma na to wpływ zmiana pokoleniowa, która odbywa się na naszych oczach. Wyniki „Badania młodych” potwierdzają, że dla Millenialsów ważniejsza jest konsumpcja, niż odkładanie pieniędzy na procent. Młodzi chcą wydawać pieniądze  i czerpać przyjemność z życia. Zapytani o to, co zrobią z dodatkowymi pieniędzmi, mają problem z jednoznaczną odpowiedzią. Edukacja młodych w zakresie finansowym jest zatem bardzo ważna. Chodzi o to, by wyrobić pewne dobre nawyki finansowe, ale jednocześnie zrobić to w sposób nowoczesny, używając języka i narzędzi, które do młodych przemówią – mówi Karolina Łuczak.  

O „Badaniu Młodych” Provienta

Badanie pokazuje obraz młodych Polaków w wieku od 15 do 30 lat. Kompleksowo przedstawia portret ludzi wkraczających w dorosłość. Możemy z niego odczytać postawy młodych ludzi wobec pracy, pieniędzy i wartości, którymi kierują się w życiu. Badanie zrealizowane zostało techniką CAPI na ogólnopolskiej próbie n=759 przez Kantar Millward Brown na zlecenie Provident Polska w grudniu 2015 roku.

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Kierownik Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej