Komunikaty prasowe
17 listopada obchodzony jest Dzień bez Długów, którego partnerem jest Provident, lider wśród firm pożyczkowych w Polsce. Dzień ma na celu podniesienie świadomości społeczeństwa w zakresie zarządzania własnymi finansami, odpowiedzialnego pożyczania oraz radzenia sobie z długiem.
Dzień bez Długów jest częścią kampanii edukacyjnej, zainicjowaną przez Grupę KRUK. Jej celem jest edukacja społeczna w zakresie zarządzania domowymi finansami oraz wskazanie możliwych rozwiązań w sytuacji zadłużenia. Z danych InfoDług Biura Informacji Gospodarczej wynika, że w czerwcu br. na każdy 1000 dorosłych Polaków przypadło 69 osób, które nie spłacają zobowiązań w terminie. W sierpniu liczba ta wynosiła 73 osoby.
Obecnie ponad 2 mln 150 tys. Polek i Polaków przyznaje się do kłopotów z terminową spłatą zobowiązań. Z czerwcowego raportu BIG InfoDług wynika, że wśród osób posiadających zaległe zobowiązania kredytowe i pozakredytowe dominują mężczyźni. Jest ich ponad 61,5 proc. Kobiet, które nie regulują terminowo należności jest prawie o połowę mniej.
Każdy z nas pożycza pieniądze. Czasem są to drobne sumy od znajomych albo rodziny, a niekiedy poważniejsze zobowiązania, takie jak kupno sprzętu AGD, nowego samochodu, czy materiałów na remont mieszkania. 17 listopada już po raz ósmy obchodzony jest w Polsce Dzień bez Długów. Zainicjowane przez Grupę KRUK święto jest okazją do przyjrzenia się swoim domowym finansom. To także dobry moment na oddanie nawet najmniejszych pożyczonych kwot. Jest to również czas na przemyślane zaplanowanie wydatków świątecznych – mówi Michał Pułka z firmy KRUK S.A.
Jak podkreślają organizatorzy Dnia bez Długów, inicjatywa ma zwracać uwagę jak największej części społeczeństwa na problem związany z niespłaconymi należnościami.
- Dzień ten ma przypomnieć wszystkim, że niezależnie od wielkości i powagi zadłużenia należy je oddać w terminie oraz uświadomić nam, że nie ma takiego długu, którego nie dałoby się spłacić. Idea Dnia bez Długów z roku na rok spotyka się z coraz większym zainteresowaniem instytucji i firm działających w sektorze finansowym nie tylko w Polsce. Chętnie dołączają do niej również firmy i partnerzy biznesowi naszej Grupy z innych krajów Europy. Dzięki temu możemy mówić, że jest to nie tylko święto ogólnopolskie, ale już międzynarodowe – dodaje Michał Pułka.
Zobowiązania w gospodarstwach domowych
Badanie przygotowane przez GfK na zlecenie Provident Polska pokazuje, że kobiety bardziej niż mężczyźni zaniepokojone są stale rosnącymi kosztami życia. Przede wszystkim zaś martwią się o dochód rozporządzalny, czyli taki, który zostanie im do rozdysponowania po opłaceniu wszystkich niezbędnych rachunków. A tych, jak się okazuje Polacy mają niemało.
Raport „Portfel statystycznego Polaka – skąd się biorą długi”, przygotowany przez Krajowy Rejestr Dłużników pokazuje, że statystyczne gospodarstwo domowe płaci co miesiąc 8 różnych rachunków na łączną kwotę 920 zł. Zdecydowanie najczęstszą opłatą, jaką ma do uregulowania polskie gospodarstwo domowe, są rachunki za energię elektryczną. Nie opłaca ich jedynie 1 proc. respondentów, a pozostali, zgodnie z deklaracjami, płacą średnio 176 zł miesięcznie. Średnie zadłużenie miesięczne notowane w Krajowym Rejestrze Dłużników wynosi 1284,29 zł. Na końcu zestawienia znalazły się opłaty za czynsz, które regularnie opłaca tylko 57 proc. Polaków – tutaj średnie zadłużenie miesięczne wynosi najwięcej – 13 198,33 zł oraz opłaty za energię cieplną, które reguluje w terminie tylko 46 proc. gospodarstw domowych.
O problemie zadłużenia należy mówić szeroko. W firmie Provident pokazujemy, że ponosimy odpowiedzialność za klienta, również w trudnych sytuacjach. Proponujemy im zindywidualizowane rozwiązania, które są najlepsze i najbezpieczniejsze dla obu stron. W trudnych momentach przewidujemy okresowe zawieszenie wpłat – wszystko po to, by nie dopuścić do spirali długów. Dzień bez Długów ma na celu przypomnieć nam, że każde zadłużenie można zniwelować. Najważniejsze to rozmawiać i reagować na bieżąco – mówi Karolina Łuczak, Kierownik ds. Komunikacji w Provident Polska.
Jak wynika z badania zrealizowanego przez GfK aż 41 proc. kobiet chciałoby edukować się w zakresie zarządzania budżetem domowym, a aż 27 proc. z nich zainteresowane jest metodami oszczędzania pieniędzy. Mężczyźni natomiast chcieliby dokształcić się w zakresie inwestycji na rynkach finansowych.