Komunikaty prasowe

Wyniki finansowe
02 mar 2017, 12:35

International Personal Finance plc Roczne sprawozdanie finansowe za rok zakończony 31 grudnia 2016 r

 

International Personal Finance plc - roczne sprawozdanie finansowe za rok zakończony 31 grudnia 2016 r.

 

 

Zysk Grupy przed opodatkowaniem zgodny z oczekiwaniami - 92,6 mln GBP

  • Zysk Grupy brutto był o 23,5 mln GBP niższy niż w roku 2015 co wynika z niższego zysku z działalności opartej o pożyczki z obsługą domową oraz większych inwestycji na rzecz IPF Digital, częściowo skompensowane pozytywnymi kursami walutowymi
  • Wartość udzielonych pożyczek wzrosła o 8%, a przychody o 1%. Liczba klientów spadła o 2%
  • Wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów Grupy uplasował się blisko dolnej granicy docelowego przedziału, na poziomie 26,8 %

Działalność oparta o pożyczki z obsługą domową (home credit)

  • Wartość udzielonych pożyczek zwiększyła się o 4% do czego przyczynił się znaczny wzrost odnotowany w Europie Południowej
  • Wpływ zmian regulacyjnych wprowadzonych w Polsce w marcu 2016 roku na wyniki był zgodny z oczekiwaniami
  • Wyniki w Meksyku znacznie poprawiły się w drugim półroczu
  • Program optymalizacji kosztowej pozwolił zaoszczędzić około 11 mln GBP w obszarze kosztów bazowych
  • Wyniki zbiórkowe na Słowacji powyżej planu

IPF Digital

  • Wartość udzielonych pożyczek wzrosła o 41%, a liczba klientów o 45% i wynosi 194 000
  • Na rynkach dojrzałych odnotowano znaczny wzrost zysku z 8,4 mln GBP do poziomu 12,4 mln GBP
  • Znaczny wzrost osiągnięty na nowych rynkach - wartość udzielonych pożyczek zwiększyła się o 370% a liczba klientów o 375% do poziomu 57 000
  • Rozpoczęcie działalności w Meksyku

 

Regulacje

  • Propozycja obniżenia obowiązującego limitu kosztów pozaodsetkowych pożyczek opublikowana w Polsce. Wraz z zainteresowanymi stronami angażujemy się w otwarty i transparentny dialog dotyczący tej propozycji dążąc do wypracowania rozwiązania, które będzie korzystne dla konsumentów i biznesu

 

Solidne finansowanie działalności oraz bilans

  • 150 mln GBP dostępnych, niewykorzystanych linii kredytowych na dzień 31 grudnia 2016, z których część została wykorzystana w celu opłacenia 38 mln GBP podatku oraz odsetek w związku z decyzją wydaną po kontroli podatkowej w styczniu 2017 w Polsce
  • Stosunek kapitału własnego do należności 45,7%
  • Proponowana dywidenda roczna na poziomie 7,8 pensa na akcję

 

 

Najważniejsze dane statystyczne Grupy

 

RF 2015  

 

RF 2016 

 

Zmiana rdr przy stałym kursie walutowym

 

Klienci (w tys.)†**

2 563

2 523

(1,6%)

Pożyczki udzielone (w mln GBP) †

993,3

1 157,6

8,1%

Przychody (w mln GBP) †

698,8

755,9

1,2%

Wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów w ujęciu rocznym †

25,6%

26,8%

(1,2) p.p.

Wskaźnik kosztów do przychodów †

41,2%

43,6%

(2,4) p.p.

Zysk przed opodatkowaniem* (w mln GBP)

116,1

92,6

 

Zysk przed opodatkowaniem w sprawozdaniu finansowym

100,2

92,6

 

Zysk na akcję* (w pensach)

37,1

30,2

 

Należności (w mln GBP)

802,4

939,9

 

Aktywa netto (w mln GBP)

327,2

429,5

 

Stosunek kapitału własnego do należności

40,8%

45,7%

 

* Przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych. †Z wyłączeniem wyników Słowacji. ** Zaktualizowane w wyniku zmiany postępowania wobec bardzo wolno spłacających klientów w segmencie home credit

 

Komentarz Gerarda Ryana, Dyrektora Zarządzającego Grupy IPF:

„Ten rok był trudny zarówno dla naszej Spółki, jak i dla akcjonariuszy. Odnotowaliśmy zdecydowaną kontynuację wzrostu w Europie Południowej oraz IPF Digital, ale musieliśmy sprostać wyzwaniom regulacyjnym w Europie, w szczególności w Polsce.  Wyniki naszego biznesu z obsługą domową w Meksyku osiągnęły poziom poniżej naszych pierwotnych założeń, jednak podjęte przez nas działania w znacznym stopniu poprawiły wyniki odnotowane w drugiej części roku. Przewidujemy, że konkurencja i otoczenie regulacyjne nadal będą stanowić wyzwanie, jednak wciąż widzimy dalsze możliwości optymalizacji naszej działalności w zakresie pożyczek z obsługą domową w Europie. Zwrot wygenerowany przez ten rodzaj działalności wykorzystamy do dokonania inwestycji w rozwijający się biznes pożyczek z obsługą domową w Meksyku oraz w IPF Digital”.

 

Wiadomości rynkowe

Wzrósł popyt na pożyczki konsumenckie na większości naszych rynków napędzany głównie pożyczkami udzielanymi przez Internet i spodziewany jest dalszy wzrost, choć z pewnym spowolnieniem w średnim okresie na rynkach rozwiniętych.

Popyt na pożyczki udzielane przez Internet doprowadził do szybkiego wzrostu liczby dostawców tych usług online, w związku z czym otoczenie konkurencyjne pozostaje intensywne — zwłaszcza w Europie. Wraz z upływem 2016 roku mogliśmy zaobserwować wzrost liczby podmiotów udzielających pożyczki krótkoterminowe praktycznie na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni. Dodatkowo odnotowaliśmy wzrost poziomu ryzyka akceptowanego przez banki w Europe, które to zaczęły kierować swoją ofertę do naszych klientów posiadających najwyższą zdolność kredytową. Pożyczki udzielane przez Internet zajęły część udziału w rynku i jesteśmy przekonani, że w dłuższej perspektywie będą one współistnieć z pożyczkami udzielanymi w domu. Jest tak ze względu na fakt, że zaangażowanie doradcy klienta w obsługę domową pozwala nam na pozyskanie wyjątkowego, lepszego zrozumienia sytuacji finansowej klienta, w związku z czym jesteśmy w stanie udzielać pożyczek w okolicznościach, w których nie może mieć zastosowania zdalny model ich udzielania.

Wyniki referendum w sprawie dalszego członkostwa Wielkiej Brytanii w Unii Europejskiej oraz wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych przyczyniły się do niepewności na rynku globalnym, a także do ogólnego przekonania, że możliwe są bardziej długoterminowe skutki dla wzrostu gospodarki światowej. Wybiegając w przyszłość, prognozy dotyczące PKB dla 2017 roku stanowią kontynuację odnotowanego ostatnio umiarkowanego wzrostu na rynkach europejskich, przy jednoczesnym spowolnieniu na rynku w Meksyku.

 

Polska - Litwa

Polska i Litwa osiągnęły w 2016 roku zysk przed opodatkowaniem na poziomie 56,2 mln GBP wynikający ze spadku wartości zysku bazowego o 20,8 mln GBP częściowo zrównoważonego pozytywną zmianą kursów walut w wysokości 8 mln GBP. Wyniki te odzwierciedlają spodziewany wpływ nowej legislacji dotyczącej całkowitego kosztu kredytu wprowadzonej w Polsce w marcu 2016 roku oraz niższy zysk ze sprzedaży długów, jak również wprowadzenie podatku bankowego w Polsce oraz poniesione koszty restrukturyzacji. Uściślenie zasad dotyczących stosunku zadłużenia do przychodów na Litwie na początku 2016 roku miało znaczący wpływ na wyniki tamtejszego biznesu i wskutek szczegółowego przeglądu podjęliśmy decyzję o całkowitym przejściu na pożyczki zdalne obsługiwane przez IPF Digital w tamtym kraju. Niższe koszty obsługi pożyczek zdalnych oznaczają większą zdolność dostosowania się do wprowadzonych wymagań w związku z czym skoncentrujemy się na obsługiwaniu tego rynku wyłącznie za pośrednictwem IPF Digital. W konsekwencji powyższej decyzji kwota 3,2 mln GBP przeznaczona na pokrycie kosztów tej zmiany została uwzględniona w rachunku zysków i strat za rok 2016.

 

 

2015

Mln GBP

2016

Mln GBP

Zmiana

Mln GBP

Zmiana

%

Zmiana przy stałym kursie walutowym %

 

 

Klienci (w tyś.)

804

713

(91)

(11,3)

(11,3)

Pożyczki udzielone

353,5

375,1

21,6

6,1

(2,0)

Średni stan należności od klientów netto

287,5

321,4

33,9

11,8

3,2

 

Przychody

 

267,4

 

270,7

 

3,3

 

1,2

 

(6,4)

Utrata wartości należności od klientów

(61,3)

(70,0)

(8,7)

(14,2)

(9,0)

Przychód netto

206,1

200,7

(5,4)

(2,6)

(10,8)

Koszty finansowania działalności

(15,8)

(17,8)

(2,0)

(12,7)

(4,1)

Prowizja Doradców Klienta

(29,8)

(28,4)

1,4

4,7

11,8

Pozostałe koszty

(91,5)

(98,3)

(6,8)

(7,4)

0,3

Zysk przed opodatkowaniem

69,0

56,2

(12,8)

(18,6)

 

 

W trakcie 2016 roku konkurencja ze strony firm internetowych oraz chwilówek pozostała intensywna. Żaden większy konkurent nie zniknął z rynku wskutek wprowadzenia nowej legislacji definiującej koszty kredytu, jak również dalej obserwowano trend rynkowy polegający na przechodzeniu w stronę pożyczek ratalnych z dłuższym okresem spłaty. W celu zapewnienia zgodności z nową regulacją odnośnie limitu kosztów wprowadziliśmy nową strukturę produktową niemniej jednak środowisko konkurencyjne wraz ze zmianami legislacyjnymi wpłynęło na spadek wartości udzielonych pożyczek o 2% oraz zmniejszenie liczby klientów o 11% rok do roku.

Przychody spadły o 6%, co jest skutkiem wprowadzenia obniżonego limitu całkowitego kosztu kredytu oraz oferowania większej liczbie klientów pożyczek o dłuższym terminie spłaty i na wyższą kwotę w ramach naszej strategii łagodzenia negatywnych skutków nowych regulacji. Nasze wyniki zbiórkowe i jakość kredytowa pozostają dobre. Zgodnie z oczekiwaniami wskaźnik utraty wartości należności od klientów wzrósł o 3,0 punkty procentowe do poziomu 25,9% z powodu połączenia zmniejszonego zysku ze sprzedaży oraz niższych przychodów wynikających z obniżonego limitu na całkowity koszt kredytu.

Nadal skupialiśmy się na poprawie wydajności naszych działań, zaś program optymalizacji kosztów przyniósł oszczędności w wysokości 6,9 mln GBP oraz likwidację 260 stanowisk. Pozostałe koszty pozostały na ogólnie stałym poziomie rok do roku, z oszczędnościami bazowymi równoważonymi przez nowy podatek bankowy, koszty restrukturyzacji oraz inwestycjami w platformę internetową pod marką Provident.  Stosunek kosztów do przychodów wzrósł o 2,1 punktów procentowych rok do roku do poziomu 36,3% w wyniku wyższych kosztów i uszczuplonych przychodów.

Zgodnie z naszą strategią koncentrujemy się na optymalizacji naszego biznesu w Polsce oraz poprawie oferty produktowej dla klientów. Planujemy także poszerzenie naszej oferty pożyczek internetowych pod marką Provident, która na koniec 2016 r. osiągnęła liczbę około 8 tysięcy klientów. Jak zauważyliśmy w części niniejszego komunikatu dotyczącej kwestii regulacji prawnych, w grudniu 2016 roku polskie Ministerstwo Sprawiedliwości opublikowało projekt ustawy zakładający dalsze zaostrzenie legislacji określającej koszty pozaodsetkowe kredytu wprowadzonej w marcu 2016 r. Oczekujemy na kolejne wiadomości w tej kwestii i w odpowiednim momencie udzielimy informacji odnośnie potencjalnych skutków wprowadzenia zmian dla naszego biznesu w Polsce.

 

Pliki do pobrania