Komunikaty prasowe
Zysk Grupy przed opodatkowaniem zgodny z oczekiwaniami - 92,6 mln GBP
Działalność oparta o pożyczki z obsługą domową (home credit)
IPF Digital
Regulacje
Solidne finansowanie działalności oraz bilans
Najważniejsze dane statystyczne Grupy |
RF 2015 |
RF 2016 |
Zmiana rdr przy stałym kursie walutowym
|
Klienci (w tys.)†** |
2 563 |
2 523 |
(1,6%) |
Pożyczki udzielone (w mln GBP) † |
993,3 |
1 157,6 |
8,1% |
Przychody (w mln GBP) † |
698,8 |
755,9 |
1,2% |
Wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów w ujęciu rocznym † |
25,6% |
26,8% |
(1,2) p.p. |
Wskaźnik kosztów do przychodów † |
41,2% |
43,6% |
(2,4) p.p. |
Zysk przed opodatkowaniem* (w mln GBP) |
116,1 |
92,6 |
|
Zysk przed opodatkowaniem w sprawozdaniu finansowym |
100,2 |
92,6 |
|
Zysk na akcję* (w pensach) |
37,1 |
30,2 |
|
Należności (w mln GBP) |
802,4 |
939,9 |
|
Aktywa netto (w mln GBP) |
327,2 |
429,5 |
|
Stosunek kapitału własnego do należności |
40,8% |
45,7% |
|
* Przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych. †Z wyłączeniem wyników Słowacji. ** Zaktualizowane w wyniku zmiany postępowania wobec bardzo wolno spłacających klientów w segmencie home credit
Komentarz Gerarda Ryana, Dyrektora Zarządzającego Grupy IPF:
„Ten rok był trudny zarówno dla naszej Spółki, jak i dla akcjonariuszy. Odnotowaliśmy zdecydowaną kontynuację wzrostu w Europie Południowej oraz IPF Digital, ale musieliśmy sprostać wyzwaniom regulacyjnym w Europie, w szczególności w Polsce. Wyniki naszego biznesu z obsługą domową w Meksyku osiągnęły poziom poniżej naszych pierwotnych założeń, jednak podjęte przez nas działania w znacznym stopniu poprawiły wyniki odnotowane w drugiej części roku. Przewidujemy, że konkurencja i otoczenie regulacyjne nadal będą stanowić wyzwanie, jednak wciąż widzimy dalsze możliwości optymalizacji naszej działalności w zakresie pożyczek z obsługą domową w Europie. Zwrot wygenerowany przez ten rodzaj działalności wykorzystamy do dokonania inwestycji w rozwijający się biznes pożyczek z obsługą domową w Meksyku oraz w IPF Digital”.
Wiadomości rynkowe
Wzrósł popyt na pożyczki konsumenckie na większości naszych rynków napędzany głównie pożyczkami udzielanymi przez Internet i spodziewany jest dalszy wzrost, choć z pewnym spowolnieniem w średnim okresie na rynkach rozwiniętych.
Popyt na pożyczki udzielane przez Internet doprowadził do szybkiego wzrostu liczby dostawców tych usług online, w związku z czym otoczenie konkurencyjne pozostaje intensywne — zwłaszcza w Europie. Wraz z upływem 2016 roku mogliśmy zaobserwować wzrost liczby podmiotów udzielających pożyczki krótkoterminowe praktycznie na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni. Dodatkowo odnotowaliśmy wzrost poziomu ryzyka akceptowanego przez banki w Europe, które to zaczęły kierować swoją ofertę do naszych klientów posiadających najwyższą zdolność kredytową. Pożyczki udzielane przez Internet zajęły część udziału w rynku i jesteśmy przekonani, że w dłuższej perspektywie będą one współistnieć z pożyczkami udzielanymi w domu. Jest tak ze względu na fakt, że zaangażowanie doradcy klienta w obsługę domową pozwala nam na pozyskanie wyjątkowego, lepszego zrozumienia sytuacji finansowej klienta, w związku z czym jesteśmy w stanie udzielać pożyczek w okolicznościach, w których nie może mieć zastosowania zdalny model ich udzielania.
Wyniki referendum w sprawie dalszego członkostwa Wielkiej Brytanii w Unii Europejskiej oraz wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych przyczyniły się do niepewności na rynku globalnym, a także do ogólnego przekonania, że możliwe są bardziej długoterminowe skutki dla wzrostu gospodarki światowej. Wybiegając w przyszłość, prognozy dotyczące PKB dla 2017 roku stanowią kontynuację odnotowanego ostatnio umiarkowanego wzrostu na rynkach europejskich, przy jednoczesnym spowolnieniu na rynku w Meksyku.
Polska - Litwa
Polska i Litwa osiągnęły w 2016 roku zysk przed opodatkowaniem na poziomie 56,2 mln GBP wynikający ze spadku wartości zysku bazowego o 20,8 mln GBP częściowo zrównoważonego pozytywną zmianą kursów walut w wysokości 8 mln GBP. Wyniki te odzwierciedlają spodziewany wpływ nowej legislacji dotyczącej całkowitego kosztu kredytu wprowadzonej w Polsce w marcu 2016 roku oraz niższy zysk ze sprzedaży długów, jak również wprowadzenie podatku bankowego w Polsce oraz poniesione koszty restrukturyzacji. Uściślenie zasad dotyczących stosunku zadłużenia do przychodów na Litwie na początku 2016 roku miało znaczący wpływ na wyniki tamtejszego biznesu i wskutek szczegółowego przeglądu podjęliśmy decyzję o całkowitym przejściu na pożyczki zdalne obsługiwane przez IPF Digital w tamtym kraju. Niższe koszty obsługi pożyczek zdalnych oznaczają większą zdolność dostosowania się do wprowadzonych wymagań w związku z czym skoncentrujemy się na obsługiwaniu tego rynku wyłącznie za pośrednictwem IPF Digital. W konsekwencji powyższej decyzji kwota 3,2 mln GBP przeznaczona na pokrycie kosztów tej zmiany została uwzględniona w rachunku zysków i strat za rok 2016.
|
2015 Mln GBP |
2016 Mln GBP |
Zmiana Mln GBP |
Zmiana % |
Zmiana przy stałym kursie walutowym %
|
Klienci (w tyś.) |
804 |
713 |
(91) |
(11,3) |
(11,3) |
Pożyczki udzielone |
353,5 |
375,1 |
21,6 |
6,1 |
(2,0) |
Średni stan należności od klientów netto |
287,5 |
321,4 |
33,9 |
11,8 |
3,2 |
Przychody |
267,4 |
270,7 |
3,3 |
1,2 |
(6,4) |
Utrata wartości należności od klientów |
(61,3) |
(70,0) |
(8,7) |
(14,2) |
(9,0) |
Przychód netto |
206,1 |
200,7 |
(5,4) |
(2,6) |
(10,8) |
Koszty finansowania działalności |
(15,8) |
(17,8) |
(2,0) |
(12,7) |
(4,1) |
Prowizja Doradców Klienta |
(29,8) |
(28,4) |
1,4 |
4,7 |
11,8 |
Pozostałe koszty |
(91,5) |
(98,3) |
(6,8) |
(7,4) |
0,3 |
Zysk przed opodatkowaniem |
69,0 |
56,2 |
(12,8) |
(18,6) |
|
W trakcie 2016 roku konkurencja ze strony firm internetowych oraz chwilówek pozostała intensywna. Żaden większy konkurent nie zniknął z rynku wskutek wprowadzenia nowej legislacji definiującej koszty kredytu, jak również dalej obserwowano trend rynkowy polegający na przechodzeniu w stronę pożyczek ratalnych z dłuższym okresem spłaty. W celu zapewnienia zgodności z nową regulacją odnośnie limitu kosztów wprowadziliśmy nową strukturę produktową niemniej jednak środowisko konkurencyjne wraz ze zmianami legislacyjnymi wpłynęło na spadek wartości udzielonych pożyczek o 2% oraz zmniejszenie liczby klientów o 11% rok do roku.
Przychody spadły o 6%, co jest skutkiem wprowadzenia obniżonego limitu całkowitego kosztu kredytu oraz oferowania większej liczbie klientów pożyczek o dłuższym terminie spłaty i na wyższą kwotę w ramach naszej strategii łagodzenia negatywnych skutków nowych regulacji. Nasze wyniki zbiórkowe i jakość kredytowa pozostają dobre. Zgodnie z oczekiwaniami wskaźnik utraty wartości należności od klientów wzrósł o 3,0 punkty procentowe do poziomu 25,9% z powodu połączenia zmniejszonego zysku ze sprzedaży oraz niższych przychodów wynikających z obniżonego limitu na całkowity koszt kredytu.
Nadal skupialiśmy się na poprawie wydajności naszych działań, zaś program optymalizacji kosztów przyniósł oszczędności w wysokości 6,9 mln GBP oraz likwidację 260 stanowisk. Pozostałe koszty pozostały na ogólnie stałym poziomie rok do roku, z oszczędnościami bazowymi równoważonymi przez nowy podatek bankowy, koszty restrukturyzacji oraz inwestycjami w platformę internetową pod marką Provident. Stosunek kosztów do przychodów wzrósł o 2,1 punktów procentowych rok do roku do poziomu 36,3% w wyniku wyższych kosztów i uszczuplonych przychodów.
Zgodnie z naszą strategią koncentrujemy się na optymalizacji naszego biznesu w Polsce oraz poprawie oferty produktowej dla klientów. Planujemy także poszerzenie naszej oferty pożyczek internetowych pod marką Provident, która na koniec 2016 r. osiągnęła liczbę około 8 tysięcy klientów. Jak zauważyliśmy w części niniejszego komunikatu dotyczącej kwestii regulacji prawnych, w grudniu 2016 roku polskie Ministerstwo Sprawiedliwości opublikowało projekt ustawy zakładający dalsze zaostrzenie legislacji określającej koszty pozaodsetkowe kredytu wprowadzonej w marcu 2016 r. Oczekujemy na kolejne wiadomości w tej kwestii i w odpowiednim momencie udzielimy informacji odnośnie potencjalnych skutków wprowadzenia zmian dla naszego biznesu w Polsce.
International Personal Finance plc_wyniki2016.docx