Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
10 kwi 2017, 06:00

Barometr Providenta: Na Wielkanoc wydamy cztery razy więcej niż w zwykły weekend

Weekendowe wydatki Polaków wynoszą średnio 114 zł. Na organizację najbliższego weekendu, kiedy to przypadają Święta Wielkanoce, wydamy jednak cztery razy więcej – wynika z  badań Provident Polska.

W pełni ruszył okres intensywnych przygotowań do Świąt Wielkanocnych. Choć kosztują nas one mniej niż Święta Bożego Narodzenia, to i tak są sporym obciążeniem dla domowego budżetu.
- Planowane średnie wydatki na organizacje tegorocznych świąt wynoszą ok. 400 zł. Porównując je do średnich kosztów zwykłego weekendu, zauważamy wzrost o blisko 300 zł – mówi Mariusz Pawłowski, Dyrektor Departamentu Customer Intelligence w Provident Polska.

W ramach cyklicznego badania Barometr Providenta Polacy odpowiedzieli na pytanie, ile wynoszą ich wydatki w standardowy weekend. Połowa respondentów wskazała, że wydaje mniej niż 100 zł, natomiast niemal jedna szósta respondentów deklaruje wydatki oscylujące powyżej 150 zł. Osoby, które mają dzieci w zwykły weekend wydają średnio 123 zł - to o jedną trzecią więcej niż osoby bez dzieci (średnio 91 zł).

Ponadto badanie pokazuje, że najwięcej w weekendy wydają te osoby, które deklarują, że pieniędzy wystarcza im na wszystko bez specjalnych wyrzeczeń i jeszcze oszczędzają na przyszłość – to grupa, która zadeklarowała wydatki na poziomie 162 zł. Wydatki osób, którym wystarcza tylko na podstawowe potrzeby, w zwykły weekend są o blisko połowę niższe i wynoszą 88 zł.

Święta z rodziną

Sytuacja finansowa to także jeden z głównych czynników determinujących wysokość wydatków wielkanocnych. Rodziny najlepiej sytuowane wydadzą znacznie więcej niż te w słabszej sytuacji. Co ciekawe, na wysokość deklarowanych wydatków świątecznych wpływa także to, czy w rodzinie są dzieci. Osoby z dziećmi wydadzą na Wielkanoc średnio o blisko 50 proc. więcej niż osoby bez dzieci (442 zł w porównaniu do 302 zł).

- Badania pokazują, że osoby, które mają dzieci zamierzają wydać znacznie więcej niż osoby bez dzieci – być może wynika to z chęci obdarowania najmłodszych prezentami. 37 proc. badanych deklaruje chęć kupienia najbliższym upominków z okazji Świąt Wielkanocnych  – mówi Karolina Łuczak, Kierownik ds. komunikacji w Provident Polska. Osoby, które zadeklarowały  kupno prezentów, wydadzą na ten cel średnio 123 zł (rok temu kwota ta wynosiła 110 zł).  Całkowite koszty urządzenia Świąt Wielkanocnych w większości polskich domów będą w tym roku takie same, jak w roku ubiegłym – wyniosą średnio 400 zł.  

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa