Komunikaty prasowe
International Personal Finance plc
Roczne sprawozdanie finansowe za rok zakończony 31 grudnia 2017 r.
- Zysk Grupy z prowadzonej działalności przed opodatkowaniem wyniósł 105,6 mln GBP, co stanowi wzrost o 9,6 mln GBP z uwzględnieniem korzystnego wpływu kursów walutowych w wysokości 11,3 mln GBP
- Wartość udzielonych pożyczek wzrosła o 6%, w głównej mierze za sprawą IPF Digital
- Spójne zarządzanie jakością pożyczek — wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów w Grupie wyniósł 24,4%
- W Meksyku wzrost wartości udzielonych pożyczek o 13% oraz sprawne odzyskanie zdolności operacyjnej po trzęsieniach ziemi w III kwartale
- Bardzo dobra jakość portfela kredytowego na rynkach europejskich oferujących pożyczki z obsługą domową
- Ostatnie zbiórki na Słowacji i Litwie zakończone sukcesem
Najważniejsze dane statystyczne dla działalności kontynuowanej na poziomie Grupy |
Rok finansowy 2016 |
Rok finansowy 2017 |
Zmiana rdr przy stałym kursie walut |
Klienci (w tys.) |
2 521 |
2 290 |
(9,2%) |
Wartość udzielonych pożyczek (w mln GBP) |
1 145,0 |
1 301,5 |
5,9% |
Przychody (w mln GBP) |
756,8 |
825,8 |
1,5% |
Wskaźnik utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów |
24,4% |
24,4% |
- |
Wskaźnik kosztów do dochodów |
45,3% |
45,8% |
(0,5) p.p. |
Zysk przed opodatkowaniem (w mln GBP) |
96,0 |
105,6 |
|
Zysk na akcję (w pensach) |
32,2 |
20,2 |
|
Zysk na akcję przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych* (w pensach) |
32,2 |
33,7 |
|
Komentarz Gerarda Ryana, Dyrektora Zarządzającego Grupy IPF:
W 2017 r. Grupa IPF osiągnęła solidne wyniki operacyjne i finansowe. Utrzymując dobrą jakość udzielonych pożyczek, kontynuowaliśmy obsługę klientów posiadających zdolność kredytową, którzy w innym przypadku byliby wykluczeni finansowo. Odnotowaliśmy wzrost wartości udzielonych pożyczek o 6%. Szczególnie dobre wyniki osiągnęliśmy w przypadku IPF Digital oraz biznesu pożyczek z obsługą domową w Meksyku. W przyszłości planujemy kontynuować naszą strategię obsługiwania klientów w sposób odpowiedzialny w ramach wymagającego otoczenia regulacyjnego i w obliczu wzmożonej konkurencji. Będziemy również optymalizować zwroty z naszych europejskich rynków oferujących pożyczki z obsługą domową w celu finansowania rozwoju IPF Digital oraz biznesu pożyczek z obsługą domową w Meksyku, a także dostarczać naszym akcjonariuszom rosnących zwrotów z inwestycji.
W 2017 roku osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe i operacyjne, a zysk przed opodatkowaniem wzrósł do 105,6 mln GBP. Odnotowaliśmy wzrost porównywalnego zysku przed opodatkowaniem (like-for-like) o 5,3 mln GBP głównie w wyniku zwiększonej dochodowości osiągniętej przez dojrzałe rynki IPF Digital. Porównywalny zysk (like-for-like) w obszarze pożyczek z obsługą domową (home credit) uplasował się w dużym stopniu na niezmienionym poziomie wskutek spadku wynoszącego 11,4 mln GBP odnotowanego przez rynki, gdzie kontynuujemy działalność, zrównoważonego w dużym stopniu przez wzrost o wartości 11,1 mln GBP osiągnięty na Słowacji i Litwie w wyniku niższych kosztów zamknięcia działalności. Silniejsze kursy walutowe pozwoliły uzyskać 11,3 mln GBP zrównoważone częściowo dodatkowymi inwestycjami w nowe przedsięwzięcia biznesowe w obszarze IPF Digital o wartości 7 mln GBP.
|
2016 odnotowany zysk |
Zmiana zysku w warunkach porównywalnych |
Nowe inwestycje biznesowe |
Silniejsze kursy walutowe |
2017 odnotowany zysk |
|
w mln GBP |
w mln GBP |
w mln GBP |
w mln GBP |
w mln GBP |
Pożyczki z obsługą domową (Home credit) |
120,2 |
(0,3) |
- |
12,3 |
132,2 |
Digital |
(9,3) |
5,6 |
(7,0) |
(1,0) |
(11,7) |
Koszty centralne |
(14,9) |
- |
- |
- |
(14,9) |
Zysk z prowadzonej działalności przed opodatkowaniem |
96,0 |
5,3 |
(7,0) |
11,3 |
105,6 |
Osiągnęliśmy 6% wzrost wartości udzielonych pożyczek dzięki silnemu wzrostowi naszego biznesu pożyczek z obsługą domową w Meksyku oraz działalności IPF Digital, co skutkowało wzrostem średniej wartości netto należności od klientów oraz przychodu odpowiednio o 7% i 1%. Skutecznie zarządzaliśmy jakością pożyczek, w związku z czym stosunek utraty wartości należności od klientów do przychodów uplasował się nieco poniżej naszego docelowego przedziału wynoszącego od 25% do 30% i wyniósł 24,4%. Zmniejszona rentowność sprzedaży oraz naszych inwestycji na rzecz dalszego wzrostu oraz długoterminowej wydajności przyniosła niewielki wzrost naszego wskaźnika kosztów do dochodów wynoszący 0,5 p.p. do poziomu 45,8%.
Rynek pożyczek konsumenckich rozwija się dalej we wszystkich krajach, gdzie prowadzimy działalność. Coraz częściej klienci decydują się na wnioskowanie o pożyczkę przez Internet, co przyniosło zwiększenie konkurencji ze strony internetowych pożyczkodawców i większych banków detalicznych, jak również przyczyniło się do zwiększenia nadzoru regulacyjnego ze strony banków narodowych oraz urzędów ochrony konsumenta.
Pomimo tych zmian pewne jest, iż pożyczki z obsługą domową będą funkcjonowały równolegle do pożyczek internetowych, umożliwiając dostęp do zgodnych z regulacjami pożyczek osobom, które w innym przypadku mogłyby być wykluczone finansowo. Dzięki wizytom doradcy w domu klienta mamy dostęp do unikalnych informacji o sytuacji finansowej klienta oraz możliwości spłaty pożyczki. Oznacza to, że możemy z większą pewnością udzielać pożyczek klientom z najwyższą zdolnością finansową, co nie jest możliwe w przypadku pożyczek udzielanych zdalnie.
Nasza strategia była skoncentrowana na dostarczaniu zrównoważonego wzrostu na rynkach, na których prowadzimy działalność, przy jednoczesnym wspieraniu dochodowości Grupy oraz skutecznym wykorzystaniu naszej bazy kapitałowej. W każdym z tych obszarów odnotowaliśy stałe postępy.
Nasz Region Europy Północnej, w skład którego wchodzą Polska i Czechy, odnotował zysk przed opodatkowaniem w wysokości 59,8 mln GBP uwzględniający spadek porównywalnego zysku (like-for-like) o 24,9 mln GBP — spowodowany głównie przez wzmożoną konkurencję w Czechach, a także przez obniżenie cen produktów w Polsce w wyniku wprowadzenia limitu dla pozaodsetkowych kosztów pożyczek konsumenckich w marcu 2016 r. Dodatkowo podjęliśmy decyzję o zwiększeniu progu odcięcia karty scoringowej (cut-off) w Polsce, co przełożyło się na mniejszy rozmiar portfela kredytowego przy jednoczesnym zwiększeniu jego jakości. Następstwa tych działań w regionie zostały częściowo zrównoważone przez korzystny wpływ kursów walutowych w wysokości 9,1 mln GBP.
|
2016 w mln GBP |
2017 w mln GBP |
Zmiana w mln GBP |
Zmiana % |
Zmiana w % przy stałym kursie walutowym |
Liczba klientów (w tys.) |
849 |
737 |
(112) |
(13,2) |
(13,2) |
Wartość udzielonych pożyczek |
468,9 |
508,6 |
39,7 |
8,5 |
(1,3) |
Średnia wartość netto należności od klientów |
403,3 |
424,0 |
20,7 |
5,1 |
(4,3) |
Przychody |
330,6 |
327,0 |
(3,6) |
(1,1) |
(10,1) |
Utrata wartości należności od klientów |
(76,2) |
(74,1) |
2,1 |
2,8 |
12,2 |
Przychód netto |
254,4 |
252,9 |
(1,5) |
(0,6) |
(9,5) |
Koszty finansowania działalności |
(21,7) |
(24,4) |
(2,7) |
(12,4) |
(2,5) |
Prowizja Doradców Klienta |
(35,5) |
(32,1) |
3,4 |
9,6 |
17,7 |
Inne koszty |
(121,6) |
(136,6) |
(15,0) |
(12,3) |
(3,5) |
Zysk przed opodatkowaniem |
75,6 |
59,8 |
(15,8) |
(20,9) |
|
W 2017 roku wartość pożyczek udzielonych w ramach regionu spadła o 1% — przy wzroście o 3% odnotowanym na rynku polskim oraz 16-procentowym spadku w Czechach, spowodowanym głównie wzmożoną konkurencją ze strony banków, a także podmiotów oferujących chwilówki oraz pożyczki udzielane przez internet. Średnia wartość netto należności od klientów spadła o 4%, co odzwierciedla niższą wartość pożyczek udzielonych w Czechach. Zmniejszenie wielkości portfela wierzytelności, w połączeniu ze spadkiem przychodów z poziomu 82% do 77%, doprowadziło do obniżenia przychodów o 10%. Na rynku polskim nasza decyzja o wdrożeniu zwiększonych progów odcięcia karty scoringowej, w połączeniu ze zmniejszeniem dochodów wskutek wprowadzenia ograniczeń dotyczących maksymalnej wysokości cen, doprowadziła do mniejszej wartości przychodów. W Czechach z kolei głównymi czynnikami, które przyczyniły się do obniżenia przychodów, były spadek wartości należności od klientów oraz niższy przychód związany z wprowadzoną strategią obsługi klientów z pożyczkami długoterminowymi.
W dalszym ciągu osiągaliśmy dobre wyniki zbiórkowe, co doprowadziło do poprawy wskaźnika utraty wartości należności od klientów jako procent przychodów o 0,3 p.p. rok do roku — do poziomu 22,7%. Wskaźnik kosztów do dochodów dla regionu wzrósł o 5,0 p.p. do 41,8% — wynik ten odzwierciedla uszczuplenie przychodów połączone z wyższymi kosztami. Do wzrostu kosztów przyczyniły się dalsze inwestycje w ofertę naszych pożyczek internetowych pod marką Provident na obydwu rynkach, wraz z wyższym poziomem amortyzacji oraz większymi wydatkami na rozwój technologii informacyjnych w następstwie wdrożenia technologii mobilnej dla naszych Doradców.