Komunikaty prasowe
Tegoroczne Święta Wielkanocne będą bardziej kosztowne niż w ubiegłym roku. Polacy deklarują, że wydadzą na ich organizację średnio ok. 520 zł, o ponad 100 zł więcej niż przed rokiem – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Provident, lidera rynku pożyczkowego w Polsce.
Do Świąt Wielkanocnych pozostał już niespełna miesiąc. Czas podliczać świąteczne wydatki i zaplanować na nie środki w domowym budżecie, zwłaszcza że nie będą to małe kwoty.
– W kwocie do 200 zł zmieści się tylko 12 proc. Polaków, podczas gdy w ubiegłym roku taki poziom wydatków deklarował niemal co piąty respondent. Najniższe kwoty deklarowali najczęściej seniorzy i osoby samotne – mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. – Średnio na Święta Wielkanocne wydamy w tym roku 526 zł, to o 126 zł więcej niż przed rokiem. Deklarowany wyższy poziom wydatków to kompilacja dwóch wypadkowych: z jednej strony Polacy zauważyli wzrost cen na sklepowych półkach, z drugiej odczuwają poprawę sytuacji materialnej i mają poczucie, że mogą pozwolić sobie na nieco więcej – wyjaśnia.
Zmieścić się w budżecie
Poziom wydatków na organizację Świąt Wielkanocnych w dużej mierze uzależniony jest od dochodów. Rodziny o najniższych dochodach, do 3000 zł na gospodarstwo domowe zamierzają zmieścić się w budżecie ok. 380 zł, podczas gdy osoby zamożniejsze będą mogły przeznaczyć na ten cel średnio o 300 zł więcej.
– Rozsądne planowanie wydatków, dostosowywanie ich do zasobności portfela jest bardzo ważne. Pamiętajmy, że w niedalekiej perspektywie mogą nas czekać kolejne wydatki. Zbliża się bowiem sezon komunijny, a potem okres wakacji. Warto już teraz o tym pomyśleć i zacząć odkładać choćby drobne kwoty – mówi Anna Karasińska. – Nie warto działać według zasady „zastaw się, a postaw się”. Jeśli zabraknie nam środków na naprawdę ważne dla nas wydatki, możemy wspomóc się pożyczką. Jednak ta decyzja zawsze musi być dobrze przemyślana, a wysokość pożyczki, okres spłaty, wysokość rat dostosowane do naszych możliwości – dodaje.
Wielkanoc z prezentami
Co może być zaskakujące, to fakt, że Polacy coraz częściej kupują bliskim upominki z okazji Świat Wielkonocnych. Z Barometru Providetna wynika, że w tym roku planuje tak zrobić co drugi z nas, podczas gdy rok temu takie deklaracje złożyło 37 proc. naszych rodaków. Po tym względem Wielkanoc oczywiście nadal ustępuje świętom Bożego Narodzenia, kiedy to podarunki bliskim kupuje ok. 75 proc. Polaków.
Badanie pokazuje również, że w większość z nas chce spędzić Wielkanoc w tradycyjny sposób – w domu z najbliższymi (tak deklaruje ponad 70 proc. Polaków). Czterech na dziesięciu Polaków zamierza w te święta odwiedzić także rodzinę lub znajomych. Tylko 2 proc. planuje w tym czasie wyjazd wypoczynkowy.
O „Barometrze” Providenta
„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 23-25.02.2018 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
7_03_2018 Barometr Wielkanocny 2018.docx
Wydatki Wielkanocne 2018