Komunikaty prasowe
Na święta Bożego Narodzenia dla jednego gospodarstwa domowego Polacy wydadzą w tym roku przeciętnie 80 proc. średniej płacy netto. Większy rozmach od nas mają Meksykanie, którzy na zorganizowanie świąt są gotowi poświęcić nawet dwie średnie płace netto z ich kraju. Na przeciwległym biegunie znajdują się mieszkańcy Hiszpanii, którzy wydadzą niewiele ponad 1/5 swojej średniej płacy – to wnioski z badania przeprowadzonego przez GfK na zlecenie Grupy International Personal Finance (IPF), właściciela firmy Provident Polska.
Boże Narodzenie to wyjątkowy czas spędzany najczęściej z rodziną w świątecznej atmosferze przy wspólnym stole i moment obdarowywania się prezentami. Te chwile poprzedzają jednak długie przygotowania i wydatki. Z badania przeprowadzonego przez firmę GfK na ponad 3500 respondentów z siedmiu wybranych krajów, w których obecna jest Grupa IPF wynika, że na zorganizowanie świąt dla całej rodziny, wigilijną kolację i zakup prezentów Polacy przeznaczą 80 proc. średniej płacy netto jednego członka rodziny. Tyle samo wydadzą nasi południowi sąsiedzi – Czesi. Meksykanie na zorganizowanie Bożego Narodzenia są gotowi wydać więcej, bo nawet dwie średnie płace. Niewiele ustępują im Rumuni, którym wszystkie koszty związane ze świętami dla całego gospodarstwa domowego pochłoną 140 proc. średniej płacy netto. Najmniejszą część średnich zarobków, bo niewiele ponad 1/5, wydadzą na tegoroczne święta Hiszpanie. Litwini też oszczędnie gospodarują pieniędzmi i na zakupy poświęcą 29 proc. średniej płacy netto w swoim kraju, zaś Węgrzy 36 proc.
W tym roku większość Polaków wyda na święta kwotę porównywalną do tej z zeszłego roku. Deklaruje tak 62 proc. badanych. Blisko co czwarty stwierdził, że budżet Bożego Narodzenia 2018ulegnie zmianie. Dla 12 proc. Polaków wpływ na jego zwiększenie będzie miała liczba gości na kolacji wigilijnej, a dla 7 proc. fakt organizowania jej u siebie w domu. 8 proc. respondentów będzie mogło pozwolić sobie na większe wydatki dzięki podwyżce wynagrodzenia z pracy.
– Ciekawe jest to, że 4 proc. badanych zdecydowało się przeznaczyć na święta większe sumy pieniędzy z zeszłorocznych oszczędności. A tylko 1 proc. Polaków może wydać więcej na Wigilię i prezenty pod choinkę dzięki środkom z benefitów nie powiązanych z pracą, w tym programów socjalnych – mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. – Są jednak wśród nas rodziny, które są zmuszone do zmniejszenia planowanych wydatków na święta w porównaniu z tymi z ubiegłego roku – dodaje Anna Karasińska.
W krajach biorących udział w badaniu dynamika rocznych zmian w wydatkach świątecznych jest podobna do tych w naszym kraju i najczęściej zależy od zmian w liczbie członków rodziny lub sposobie spędzania świąt.
Taką samą kwotę jak w zeszłym roku przeznaczą na święta Rumuni – tak deklaruje 62 proc. respondentów z tego kraju. Głównie dzięki ich polepszającej się sytuacji materialnej. Także Meksykanie będą mogli przeznaczyć większą kwotę na świąteczne wydatki. Prawie co piąty z badanych (23 proc.) w Meksyku ma zgromadzone oszczędności, które planuje wydać w tym roku.
– Z kolei najczęstszym powodem zmniejszenia budżetu przeznaczonego na święta Bożego Narodzenia w 7 badanych krajach są zwiększone koszty utrzymania. Najbardziej w ostatnim czasie odczuli to Litwini i dlatego połowa z nich ograniczy wydatki na tegoroczne święta – wyjaśnia Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. – Drugim powodem wskazywanym przez respondentów w Meksyku i Hiszpanii jest fakt, że w zeszłym roku zbyt „pofolgowali” sobie w kwestiach finansowych i w tym roku postanowili „zacisnąć pasa” – dodaje Anna Karasińska.
62 proc. Polaków wyda na święta tyle samo co w ubiegłym roku (infografika - całość)