Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
07 maj 2019, 09:37

Barometr Providenta: pieniądze, laptop czy smartfon - co jest najpopularniejszym komunijnym prezentem?

Inforgrafika: Wydatki komunijne Polaków 2019 roku

W tym roku na wydatki związane z Pierwszą Komunią Świętą przeznaczymy średnio 1152 zł, to o 45 zł więcej niż rok temu. W prezencie dzieci otrzymają głównie pieniądze lub sprzęt elektroniczny, najczęściej będzie to laptop lub telefon komórkowy. Koszty związane z komunią 60 proc.  uczestników uroczystości pokryje z oszczędności – takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego na zlecenie Provident Polska.    

Wiosna to czas, w którym wielu z nas ma wyjątkowo dużo wydatków. Długi weekend majowy, wpłaty zaliczek na planowane wyjazdy wakacyjne, a także przyjęcia z okazji Pierwszej Komunii pochłaniają dużą część oszczędności i bieżących dochodów. W tym roku wydatki związane z komunią – w tym koszty przyjęcia, stroju, wizyty u fryzjera i prezentów – pozostają praktycznie na niezmienionym poziomie i według respondentów wyniosą ok. 1150 zł. W 2018 roku ankietowani deklarowali wydatki na poziomie 1107 zł.

Pieniądze najbardziej pożądanym prezentem

Upominkiem cieszącym się niezmiennie największą popularnością są pieniądze. Taki prezent zamierza wręczyć 57 proc. Polaków. Stosunkowo częstym podarkiem będzie też sprzęt elektroniczny – laptopy sprezentuje 37 proc. badanych, a smartfony 36 proc. W tym roku widać spadek zainteresowania rowerami. Taki prezent wręczy 29 proc. respondentów, podczas gdy w zeszłym roku taką deklarację złożyło 37 proc. Natomiast popularne kiedyś upominki coraz częściej znikają z listy prezentów. W tym roku pamiątkowy łańcuszek podaruje 14 proc. badanych, zegarek 9 proc., natomiast książkę zaledwie 2 proc.

Zobacz i pobierz video: Prawie 60% badanych daje w prezencie komunijnym pieniądze

Nie tylko zmienia się lista prezentów, która odzwierciedla ducha czasów. Zmiany dotyczą też miejsca organizacji przyjęcia komunijnego. W dużej mierze rodzice kierują się wygodą i zapraszają gości do lokali. I jest to stały trend. Na pytanie dotyczące kilku ostatnich lat, 28 proc. respondentów Barometru Providenta wskazało, że przyjęcia komunijne, w których uczestniczyli, odbywały się w restauracjach lub hotelach. Blisko co piąty badany (19 proc.) odpowiedział, że było organizowane w domu, i również co piąty (20 proc.) stwierdził, że proporcje te rozkładały się mniej więcej pół na pół – czasem przyjęcia, w których uczestniczyli odbywały się w restauracjach i hotelach, a czasem w domach – mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

Z oszczędności lub bieżących dochodów

Istotną kwestią są źródła finansowania wydatków związanych z przystąpieniem dzieci do Pierwszej Komunii. Dzięki temu, że termin obrzędu jest znany dużo wcześniej, rodzice i goście mają czas, aby przygotować się finansowo. Blisko 60 proc. uczestników Barometru Providenta zadeklarowało, że pokryje koszty komunijnych uroczystości z oszczędności. Z kolei 44 proc. sfinansuje te wydatki z bieżących dochodów. Po pożyczkę z przeznaczeniem na komunijne wydatki Polacy sięgają rzadko, ale są osoby, które dzięki pożyczkom mogą spiąć budżet. W 2019 r. niewielki odsetek respondentów (3 proc.) pożyczy pieniądze na ten cel od rodziny i znajomych, a 4 proc. sięgnie po pożyczkę z banku lub z firmy pożyczkowej.

– Pierwsza Komunia to dla większości dzieci i ich rodzin bardzo ważna uroczystość. Polacy przywiązują wielką wagę do oprawy przyjęć komunijnych, strojów dzieci i prezentów. My zawsze podkreślamy, aby uważnie planować wszystkie wydatki. Jeśli planujemy wzięcie pożyczki, to taki krok powinien być przemyślany, a decyzja podjęta odpowiedzialnie – mówi Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji zewnętrznej w Provident Polska. – Przed podpisaniem umowy powinniśmy bardzo uważnie ją przeczytać, a w przypadku wątpliwości poprosić o wyjaśnienia doradcę z banku lub firmy pożyczkowej. I niezwykle ważne – policzmy, czy stać nas będzie na spłatę pożyczki i pokrywanie jej rat z bieżących dochodów – radzi Karolina Łuczak.

 

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa