Komunikaty prasowe

Raport GfK
20 gru 2019, 09:46

Świąteczne szaleństwo czy racjonalne zakupy? Jak Polacy planują wydatki na Gwiazdkę?

W tym roku większość z nas nie planuje wydania więcej, niż w ubiegłym roku na przygotowania świąteczne. Według badania Ipsos MORI na zlecenie International Personal Finance (IPF), właściciela Provident Polska, aż 57 proc. osób, chce zamknąć gwiazdkowy budżet w tej samej kwocie co rok temu, a 13 proc. zamierza wydać mniej.

Święta Bożego Narodzenia mogą okazać się dużym wyzwaniem dla portfela. To nie tylko zakup prezentów, ale także produktów spożywczych czy gwiazdkowych dekoracji. Sporym wydatkiem mogą okazać się koszty związane z podróżami do rodziny. Dlatego tak ważne jest racjonalne podejście do planowania świątecznego budżetu. Jak pokazuje badanie przeprowadzone na przez Ipsos MORI na zlecenie IPF Polacy radzą sobie z tym bardzo dobrze.

Wydatki świąteczne jak co roku

Struktura świątecznych wydatków jest praktycznie niezmienna, więc większość badanych planuje wydać podobną kwotę jak w ubiegłym roku. 14 proc. chce przeznaczyć więcej na święta, a niewiele mniejszy odsetek twierdzi, że w tym roku wyda mniej. Zwiększenie świątecznego budżetu planują przede wszystkim najmłodsi - aż co czwarty badany w wieku 18-24 lat w tym roku zamierza wydać na święta wyższą kwotę niż ostatnio. Natomiast aż 80 proc. osób z grupy 65-75 lat planuje koszty takie same jak w ubiegłym roku.

Jak pokazują wyniki badania, to jak odbieramy naszą sytuację materialną, ma niewielki wpływ na budżet świąteczny. Zarówno wśród badanych, których sytuacja finansowa się polepszyła, jak i tych, którzy odczuli pogorszenie, odsetek osób planujących wyższe wydatki wynosi niemal 20 proc. – podkreśla Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska.

Nie chcemy się zadłużać na święta

Zaledwie 6 proc. badanych, którzy kiedykolwiek zaciągnęli lub rozważali zobowiązanie w instytucji finansowej, zdecydowało się właśnie w ten sposób sfinansować Gwiazdkę. 21 proc. rozważało taki krok, ale ostatecznie zrezygnowało z wzięcia pożyczki na ten cel. Zdecydowana większość, bo aż 65 proc. nigdy nie myślało o zadłużeniu się na wydatki świąteczne.

Polacy potrzebowali wsparcia finansowego w różnej wysokości. Dla niektórych było to tylko uzupełnienie świątecznego budżetu, inni zdecydowali się sfinansować większość wydatków z pożyczonych środków – mówi Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska.

O badaniu:

Raport Financial Wellbeing jest wykonane na zlecenie IPF, przeprowadzone przez Ipsos MORI online na grupie dorosłych w wieku 18-75 lat z 7 krajów. Przebadano 4001 respondentów (po 500 z Czech, Litwy, Meksyku, Rumunii i Hiszpanii, 501 z Polski oraz 1000 z Węgier). Badanie przeprowadzono w dniach 23-31 października 2019 roku. Wywiady zostały przeprowadzone metodą doboru kwotowego, z kwotami ustalonymi według wieku, płci, regionu oraz formy zatrudnienia. Dane z ankiety zostały skorygowane do rzeczywistych proporcji populacji tej grupy odbiorców w każdym kraju. Oprócz dostarczania wyników indywidualnie dla każdego z siedmiu krajów objętych badaniem, opracowano ogólne wyniki na podstawie „średnich krajowych”. W tym przypadku wyniki z każdego kraju mają taką samą wagę, a nie rzeczywiste proporcje populacji.

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Kierownik Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej Rzeczniczka Prasowa
Zdjęcie Magda Maślana

Magda Maślana

Ekspert ds. PR