Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
19 sie 2021, 08:45

Barometr Providenta: Kupując szkolną wyprawkę, kierujemy się ceną

W tym roku statystyczny rodzic wyda na wyprawkę szkolną dla jednego ucznia 333 zł – wynika z cyklicznego badania Barometr Providenta. To zaledwie o 3 zł więcej niż w 2020 r. Jednocześnie cena kupowanych produktów ma dla rodziców większe znaczenie, niż podczas ostatniej edycji badania.

Choć nieco ponad połowa rodziców stara się kompletować wyprawkę szkolną systematycznie przez całe wakacje, to dla 36,6 proc. badanych właśnie ostatnie dni sierpnia są czasem wzmożonych zakupów i przygotowań do nowego roku szkolnego.

Tanio i zgodnie z gustem dziecka

Kompletując elementy szkolnej wyprawki, rodzice przede wszystkim kierują się ceną produktów. Jest ona istotna dla 63,5 proc. badanych posiadających dziecko w wieku szkolnym. Dla 58,7 proc. ważne jest, aby kupione przybory trafiały w gust dziecka. Natomiast 54,8 proc. zwraca uwagę  na funkcjonalność poszczególnych produktów. W zeszłym roku to właśnie ten czynnik miał największe znaczenie dla rodziców.

- Zawartość szkolnej wyprawki może różnić się w zależności od tego, czy dziecko wybierze się na zakupy z mamą czy z tatą. Choć hierarchia ważnych cech pozostaje taka sama, to kobiety przywiązują zdecydowanie większą wagę do poszczególnych czynników – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Co ciekawe to panowie są bardziej skorzy do podążania za sezonowymi trendami. 14,4 proc. mężczyzn podczas kompletowania przyborów kieruje się modą. Wśród kobiet ten odsetek wyniósł 11,9 proc. – dodaje Karolina Łuczak.

Niemal co 3. badany deklaruje, że wyprawka jego dziecka będzie składać się zarówno z nowych jak i używanych rzeczy. Aż 63 proc. rodziców planuje wyposażyć ucznia jedynie w nowe przybory.

Największy wydatek to elektronika

Większość rodziców finansuje szkolne zakupy z bieżących dochodów – zadeklarowało tak 61,6 proc. respondentów. Pomocne okazują się także programy socjalne, z których skorzystać chce 40,7 proc. ankietowanych. Niemal 18 proc. zamierza natomiast nieco uszczuplić swoje oszczędności i dzięki temu pokryć koszty związane z początkiem roku szkolnego.

- Z deklaracji rodziców wynika, że kompletowanie przyborów szkolnych dla dwójki czy trójki dzieci to poważne logistyczne przedsięwzięcie. Dorośli, którzy mają więcej niż jedną pociechę, nie tylko częściej niż rodzice jedynaków rozkładają zakupy na całe wakacje, ale także częściej sięgają po oszczędności – podkreśla Karolina Łuczak.

Największym wydatkiem są dla nas zdecydowanie sprzęty elektroniczne, przydające się w nauce. Jako najznaczniejsze obciążenie dla budżetu wskazało je aż 37,2 proc. ankietowanych rodziców. Niemal co trzeci respondent wskazał na podręczniki, a 16,4 proc. deklaruje, że ich portfel najmocniej odczuje zakup nowych ubrań dla dziecka.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae Sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1040 dorosłych Polaków, w sierpniu 2021 roku.

************

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2021 roku Provident zaprezentował czwarty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2019-2020 Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018 i 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziewięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2021).

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa
Zdjęcie Paulina Szybowska

Paulina Szybowska

Ekspertka ds. PR