Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
12 lis 2021, 09:30

Polacy regularnie spłacają zobowiązania finansowe

Rośnie odpowiedzialność finansowa Polaków, wynika z badania Barometr Providenta. Zdecydowana większość, bo aż  82,7 proc. deklaruje, że nie spóźnia się z opłatami za rachunki czy spłatą rat kredytu lub pożyczki. To aż o 7,7 pp. więcej niż w roku 2020.

17 listopada, z inicjatywy Grupy KRUK SA, obchodzony jest Dzień bez Długów. Jak co roku z tej okazji Provident Polska zlecił swoje badanie na temat podejścia Polaków do zadłużania. Cykliczny Barometr Providenta pokazuje, że jesteśmy coraz bardziej odpowiedzialni w kwestiach dotyczących zobowiązań oraz ich regulowania. Rok temu 75 proc. respondentów deklarowało, że nie spóźnia się z żadnymi opłatami, a jeszcze w 2019 roku było to 71 proc badanych.

Naszą słabą stroną są umowy

Jak pokazały wyniki Barometru Providenta, Polacy coraz częściej wystrzegają się ryzykownych zachowań dotyczących sfery finansowej. Aż 96,5 proc. respondentów deklaruje, że nigdy nie zdarza im się brać pożyczki w imieniu kogoś innego. Niemal taki sam odsetek ankietowanych (96,2 proc.) nie pożycza pieniędzy od nieznanych osób lub firm. Wystrzegamy się także tzw. „rolowania pożyczek” – zaledwie jeden na dziesięciu badanych przyznaje, że zdarza mu się zaciągnąć zobowiązanie na spłatę wcześniejszych kredytów i pożyczek. Dodatkowo decyzje o zadłużeniu podejmujemy racjonalnie i z namysłem – 93,1 proc. Polaków twierdzi, że nigdy nie robi tego impulsywnie.

Największą odpowiedzialnością odznaczają się seniorzy. Wśród badanych 50+ odsetek respondentów, którym zdarzają się wymienione ryzykowne zachowania finansowe, był niższy niż w pozostałych grupach wiekowych.

- Od kilku lat obserwujemy, że odpowiedzialne postawy finansowe są coraz bardziej popularne wśród Polaków. Zdecydowanie ostrożniej podchodzimy do zarządzania pieniędzmi oraz zobowiązaniami. Pozostaje jednak jeden czynnik, w którym wciąż notujemy kiepski wynik, choć i tak jest lepiej niż przed rokiem. Niemal 40 proc. badanych wciąż przyznaje, że zdarza im się nie czytać umów przed ich podpisaniem – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Co niepokojące, w tej kwestii słabo wypadli seniorzy, którzy w przypadku innych pytań wykazywali się dużą rozwagą. W przypadku umów, rzadziej czytają je tylko ankietowani w wieku 35-44 lata – dodaje.

Pensja nie zawsze wystarczy

Niemal połowa (46,2%) badanych Polaków przyznaje, że zdarza im się ponieść wydatek, na który nie wystarczyło pieniędzy z bieżących dochodów. Około 30 proc. ankietowanych z taką trudnością spotyka się raz, dwa razy do roku lub nawet rzadziej. Co dziesiąty badany ma ten problem raz na dwa lub trzy miesiące. Natomiast 5,7 proc. przyznaje, że co miesiąc ponoszą wydatki, na które nie wystarczają bieżące dochody.

Najczęściej wydatki przekraczające nasze pensje czy emerytury związane są z naprawami samochodu lub w domu (44,2 proc.) lub z wydarzeniami takimi jak święta czy rodzinne uroczystości (32 proc.). Co czwarty respondent, którzy ponosił takie wydatki, wskazał, że mogą to być koszty związane z leczeniem, a co piąty – wyjazdy i podróże. Podobny odsetek przyznaje, że czasami bieżące dochody nie starczają na pokrycie comiesięcznych rachunków.

Wydatki, które ponosimy, choć przewyższają nasze bieżące dochody, różnią się w zależności od wieku. Seniorzy częściej niż inne grupy deklarują, że takim obciążeniem mogą być koszty leczenia. Natomiast młodzi częściej niż starsi respondenci deklarują, że deficyt w miesięcznym budżecie mogą spowodować spontaniczne zakupy gadżetów lub ubrań czy rodzinne uroczystości.

Najpierw sięgamy do oszczędności

Nieco ponad połowa badanych wydatki, których nie da się pokryć z bieżących dochodów, finansuje z oszczędności. Co piąty z grupy badanych, którzy miewają taki problem, prosi rodzinę o pomoc w formie pożyczki. Nieco mniejsza grupa respondentów rezygnuje z wydatku lub odkłada go na później, a 17,1 proc zaciska pasa i ogranicza budżet na inne potrzeby.  Niektórzy zwracają się do instytucji finansowych – 11,2 proc. korzysta z karty kredytowej, a 7,8 proc. zaciąga zobowiązanie w banku lub firmie pożyczkowej.

- Zanim zdecydujemy się na zaciągnięcie pożyczki, upewnijmy się czy na pewno jej potrzebujemy i dokładnie sprawdźmy, czy będziemy w stanie spłacać raty. Przed wyborem pożyczkodawcy warto sprawdzić, czy znajduje się w rejestrze instytucji pożyczkowych prowadzonym przez KNF. Wpisywane są do niego legalnie działające firmy– podkreśla Karolina Łuczak.

O badaniu: 

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1081 dorosłych Polaków, w październiku 2021 r.  

************

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2021 roku Provident zaprezentował czwarty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2019-2020 Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018 i 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziewięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2021).

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Kierownik Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej Rzeczniczka Prasowa
Zdjęcie Paulina Szybowska

Paulina Szybowska

Specjalista ds. e-PR