Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
15 lis 2021, 09:30

Barometr Providenta: Czeka nas oszczędna Gwiazdka

W tym roku ostrożnie podchodzimy do planowania świątecznych wydatków. Aż połowa respondentów Barometru Providenta, od lat przeprowadzanego na przełomie października i listopada, nie potrafi jeszcze oszacować, ile może kosztować tegoroczna Gwiazdka.

Badani, którzy poczynili już plany dotyczące świątecznych wydatków, zamierzają na ten cel przeznaczyć przeciętnie 952,40 zł. To kwota o ponad 200 zł wyższa niż w ubiegłym roku, jednak wciąż jesteśmy dużo bardziej oszczędni niż przed pandemią. Dwa lata temu liczyliśmy się z wydatkami rzędu 1700 zł. Podobnie jak podczas poprzednich edycji Barometru, kobiety okazały się bardziej oszczędne niż panowie. Respondentki średnio deklarowały kwotę 902,56 zł, natomiast mężczyźni przeciętnie zamierzają wydać 1 004,52 zł.

Świąteczny koszyk z umiarem

W tym roku większość Polaków nie może pozwolić sobie na beztroskie gwiazdkowe zakupy. Niemal co piąty badany zadeklarował, że nie będzie go stać na zakup wszystkich tradycyjnych produktów świątecznych. Blisko 45 proc. respondentów, choć planuje na tegoroczne święta kupić wszystkie niezbędne rzeczy, to wybierając produkty zdecyduje się na te najtańsze. 27,7 proc. ankietowanych nie będzie ograniczało się do tańszych marek, a niemal 10 proc. w ogóle nie musi liczyć się z kosztami. Kobiety nieco częściej przyznawały, że nie będzie ich stać na zakup wszystkich podstawowych, tradycyjnych produktów związanych ze świętami.

- Wyniki badania pokazały, że największy problem ze sfinansowaniem zakupów na Boże Narodzenie mogą mieć seniorzy. Aż 23 proc. respondentów 55+, deklaruje, że będzie musiało zrezygnować z niektórych tradycyjnych świątecznych wydatków – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Jednocześnie to właśnie najstarsi respondenci najostrożniej podchodzą do planowania świątecznego budżetu i niechętnie naruszają swoje oszczędności – dodaje Karolina Łuczak.

Niemal ¾ ankietowanych planuje sfinansować Gwiazdkę z bieżących dochodów, takich jak pensja, emerytura czy alimenty. Co czwarty badany zamierza wspomagać się oszczędnościami. Swoją poduszkę finansową naruszyć zamierzają przede wszystkim młodzi – wśród osób w wieku 18-24 lata zadeklarowała tak niemal połowa.

Prezenty wolimy wybrać sami

Co piąty respondent jest przekonany, że w tym roku znajdzie upominek pod choinką, natomiast 37,3 proc. raczej się tego spodziewa. Najmocniej na prezenty czekają najmłodsi badani – 30 proc. z nich jest pewna co do odwiedzin Świętego Mikołaja.

- Według naszego Barometru prezenty wolimy kupować sobie sami. Pieniądze lub bon na zakupy to najczęściej wskazywany prezent jakiego oczekują badani Polacy bez względu na wiek, płeć czy wielkość zamieszkiwanej miejscowości. Ta odpowiedź wygrywa drugi raz z rzędu, choć przed pandemią woleliśmy bardziej osobiste prezenty – podkreśla Karolina Łuczak. – Bardziej praktyczne okazały się respondentki – odsetek kobiet, które chciały otrzymać w prezencie pieniądze lub bony, jest wyższy o 3,5 pp od odsetka deklarujących tak mężczyzn – dodaje.

Poza pieniędzmi, pod choinką najchętniej znaleźlibyśmy kosmetyki i perfumy (12,3 proc.), książki (10,3 proc.), elektronikę (10,2 proc.), ubrania (9,7 proc.) oraz biżuterię (8,2 proc.). Warto jednocześnie zaznaczyć, że 18 proc. badanych trudno był określić jaki prezent do 200 zł chcieliby dostać.

38 proc. badanych uważa, że wystarczy jeśli rozpoczną poszukiwania odpowiednich upominków kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem. 17,3 proc. kompletuje prezenty przez cały rok. Niewiele mniejszy odsetek korzysta z grudniowym wyprzedaży lub zostawia zakupy na ostatnią chwilę. Kobiety częściej niż mężczyźni szukają okazji do kupowania prezentów w ciągu całego roku oraz wcześniej zaczynają kupowanie prezentów. Z kolei mężczyźni znacznie częściej przyznają, że zostawiają zakup prezentów świątecznych na ostatnią chwilę.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku techniką CAWI na próbie N=1078 dorosłych Polaków, w październiku 2020 roku.

************

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2021 roku Provident zaprezentował czwarty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2019-2020 Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018 i 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziewięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2021).

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa
Zdjęcie Paulina Szybowska

Paulina Szybowska

Ekspertka ds. PR