Komunikaty prasowe
Wielu z nas myślami wybiega już do wakacji – nie tylko wybierając destynację letnich podróży, ale także szacując ich koszty. Jak wynika z Barometru Providenta, 27 proc. Polaków planując budżet majowy uwzględnia już przyszłe wydatki na wyjazd wakacyjny.
Maj i czerwiec obfitują w okazje do świętowania, a tym samym do wydawania pieniędzy. Majówka, sezon komunijny, Dzień Matki czy Dzień Dziecka mogą wiązać się ze sporym obciążeniem dla budżetu i to w czasie, gdy dla wielu z nas finansowym celem jest zaoszczędzenie środków na letnie wyjazdy. W ramach cyklicznego badania Barometr Providenta, sprawdzono jak radzimy sobie z przedwakacyjnymi wydatkami.
Majówka – trening przed wakacjami
W tym roku największy odsetek Polaków planuje spędzić majówkę w domu, samotnie lub jedynie z najbliższą rodziną – zadeklarowało tak 36,7 proc. respondentów. Prawie co 5. badany podczas długiego weekendu zamierza odwiedzić znajomych lub rodzinę, a niemal 11 proc. chce zaprosić gości do siebie. O wyjazdach myśli podobny odsetek ankietowanych – 7,5 proc. ruszy w Polskę, a 3,4 proc planuje zagraniczne podróże.
- Może się wydawać, że to pandemia uczyniła z nas domatorów, ale przed jej wybuchem odsetek osób deklarujących pozostanie w domu był wyższy o ponad 25 pp. – podkreśla Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska. – Warto pamiętać także, że brak majówkowych wyjazdów nie oznacza braku kosztów. Świętowanie w domu także może wiązać się z wydatkami, dotyczącymi chociażby grillowania, czy zapewnienia rozrywki dla dzieci – dodaje.
Dodatkowych kosztów związanych z majówką nie przewiduje 36,7 proc. badanych, a więc taki sam odsetek, jaki zadeklarował spędzenie długiego weekendu w domu. Nie są to jednak grupy tożsame – różnią się między sobą rozkładem płci, wieku czy miejsca zamieszkania. Przykładowo, aż 42 proc. mieszkańców wsi planuje zostać w domu, ale tylko 36 proc. nie myśli o dodatkowych kosztach.
11,4 proc. ankietowanych majówkowy budżet planuje zamknąć w przedziale 201-500 zł. Niemal co 10. badany nie chce przekroczyć kwoty 200 zł. Natomiast co trzeci, nie wie jeszcze z jakimi kosztami może wiązać się długi weekend. Ponad 2/3 (67,6 proc.) Polaków sfinansuje majówkę z bieżących dochodów, a 34,6 proc. sięgnie po oszczędności. Z pożyczki skorzystają nieliczni – 2 proc. na ten cel pożyczy pieniądze od rodziny lub znajomych, podobny odsetek (2,1 proc.) zaciągnie zobowiązanie w banku lub w firmie pożyczkowej. Co ciekawe – w tegorocznej edycji badania tylko mężczyźni deklarowali chęć wzięcia pożyczki.
Czas prezentów
Wśród respondentów tej edycji 16,7 proc. otrzymało zaproszenie na uroczystości komunijne. Najpopularniejszym prezentem będą zdecydowanie pieniądze – taki podarek chce wręczyć 63,2 proc. gości komunijnych. Nieco ponad 11 proc. respondentów podaruje dewocjonalia, Biblię lub Święty obrazek. Podobny odsetek zamierza w ogóle wymigać się od prezentu. Tradycyjnie kojarzone z Komunią rower i zegarek planuje zakupić odpowiednio 6,6 proc. i 5,8 proc. respondentów. Komputer lub laptop podaruje niecałe 5 proc. Przed pandemią zestawienie prezentów wyglądało zupełnie inaczej - komputer i smartfon były równie popularne co pieniądze.
Maj i czerwiec to także czas dwóch może mniej wystawnych, ale celebrowanych w wielu rodzinach świąt związanych z wręczaniem prezentów – Dnia Matki oraz Dnia Dziecka. Aż 60,4 proc. Polaków planuje obdarować kogoś prezentem z okazji Dnia Matki – w tej kategorii najpopularniejsze są zdecydowanie kwiaty – ich zakup deklaruje 30,9% respondentów. Ten podarek szczególnie popularny jest wśród panów (33,7 proc. z nich) i najmłodszych respondentów (42,4 proc.). Popularnością cieszą się także słodycze (18,2 proc.), złożenie życzeń telefonicznie (9,5 proc.) oraz własnoręcznie przygotowany prezent (7,5 proc.).
Średnia kwota jaką Polacy w tym roku chcą przeznaczyć na świętowanie Dnia Matki to 206,10 zł. Jednak co czwarty respondent planuje nie przekraczać budżetu 50 zł, a 18,4 proc. chce zmieścić się w przedziale 51-100 zł. Niemal co piąty badany przeznaczy na Dzień Matki powyżej 100 zł.
Polacy chętnie świętują także Dzień Dziecka – aż 47,4 proc. dorosłych respondentów zadeklarowało chęć obchodzenia tej okazji. Średnio na Dzień Dziecka przeznaczymy 240 zł. Aż 25,7 proc. Polaków planuje zmieścić się w budżecie do 100 zł, 18,3 proc. wyda powyżej 200 zł.
Budżet planujmy długookresowo
Tylko 27,1% Polaków, planując budżet majowy, uwzględnia przyszłe wydatki na letni wyjazd. Podobny odsetek zadeklarował, że ze względu na zbliżający się sezon urlopowy, ogranicza koszty związane z wiosennymi okazjami i podczas dwóch miesięcy poprzedzających wakacje oszczędza. Co 5. badany rezygnuje z niektórych większych wydatków w maju i czerwcu, a 6,3 proc. rezygnuje ze wszystkich większych wydatków.
- Już pod koniec kwietnia warto przyjrzeć się naszemu wakacyjnemu budżetowi. Nie tylko po to, by znaleźć najkorzystniejszą ofertę, choć ten aspekt także jest niezwykle ważny. Równie istotne jest uwzględnienie zbliżających się okazji i rodzinnych świąt czy wyjazdów, których nie brakuje w pierwszych ciepłych miesiącach. Dzięki temu będziemy w stanie zarówno zabezpieczyć nasz wakacyjny budżet, ale także wygospodarować środki na majówkę czy podarki dla najbliższych - podkreśla Karolina Łuczak.
************
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2021 roku Provident zaprezentował czwarty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2019-2020 Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018 i 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziewięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2021).
barometr providenta maj
Nagranie audio Karolina Łuczak - wydatki majowe Polaków
Wydatki majowe Barometr Providenta