Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
22 wrz 2022, 09:00

Barometr Providenta: przetwory zajmują coraz więcej miejsca w polskich spiżarniach

Miłość Polaków do tradycyjnych przetworów rośnie. W tym roku aż 64,5 proc. respondentów przygotuje takie przysmaki w swoim gospodarstwie domowym. To o 4,5 pp. więcej niż w roku poprzednim – pokazują wyniki cyklicznego badania Barometr Providenta. Bezkonkurencyjnym królem przetworów pozostaje ogórek kiszony.

Przetwory to doskonały sposób na zamknięcie smaku lata w słoiku – zgadza się z tym prawie połowa badanych, wskazując niepowtarzalny smak jako główny powód ich przygotowywania. Wśród faworytów Polaków obok kiszonych ogórków ponownie znalazły się dżemy i konfitury owocowe, a także syropy oraz grzybki marynowane. Młodzi respondenci chętniej wybierają słodkie smaki, natomiast starsi zdecydowanie gustują w kiszonkach. Największa różnica w upodobaniach smakowych między kobietami a mężczyznami widoczna jest natomiast w przypadku dżemów i konfitur owocowych – lubi je 73,3 proc. kobiet wobec 59,7 proc. mężczyzn.

- Polacy to prawdziwi koneserzy przetworów – zaledwie niecałe 4 proc. badanych przyznaje, że nie przepada za przysmakami w słoikach. Tegoroczny Barometr pokazał, że domowe smaki wciąż triumfują nad sklepowymi. Na tradycyjne przetwory stawiają wszystkie grupy wiekowe, jednak najbardziej doceniają je respondenci najstarszej grupy wiekowej 55+. Niekwestionowanym królem przetworów, jak co roku, pozostaje ogórek kiszony – to ulubieniec aż 77,1 proc. badanych, co zapewnia mu zaszczytne pierwsze miejsce na podium – komentuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Upodobania smakowe pokrywają się z tym, co przyrządzamy najczęściej – ogórki kiszone to wybór aż 80,2 proc. ankietowanych.

Następne miejsca wśród najczęściej przygotowywanych specjałów zajmują kolejno: dżemy i konfitury owocowe (68,4 proc.), soki i syropy owocowe (46,8 proc.), marynowane grzybki (40,4 proc.), marynowane warzywa (35,3 proc.) oraz nalewki (32,8 proc.).

W zgodzie z tradycją

Jak wynika z badania Barometr Providenta, dla 17 proc. Polaków przywiązanie do przetworów wynika z potrzeby kontynowania rodzinnej tradycji. Robią to jednak z przyjemnością – co dziesiąty ankietowany przygotowywanie przetworów traktuje jako sposób na odpoczynek i odskocznię od codzienności. Nic więc dziwnego, że aż 48,3 proc. respondentów deklaruje, że przetwory na zimę w ich domach przygotowuje co roku. To niemal identyczny odsetek jak w ubiegłorocznej edycji Barometru. Co trzeci badany nie jest jednak aż tak systematyczny,  a o przyrządzenie przetworów lubi zadbać o to raz na jakiś czas. Tego roku domowe przysmaki przygotować zamierza aż 64,5 proc. respondentów.

Królestwo przetworów

Przygotowywanie przetworów szczególną popularnością cieszy się wśród mieszkańców wsi (deklaruje tak aż 74,6 proc. zamieszkujących w nich respondentów) oraz małych miast (64 proc.). Ponadto, 62,2 proc. ankietowanych mieszkańców wsi robi przetwory tradycyjnie co roku lub niemal co roku – dla porównania zaledwie co trzeci mieszkaniec największych miast przygotowuje przetwory z taką częstotliwością. Najchętniej przetwory przyrządzają gospodarstwa domowe z województw: lubelskiego (68,9 proc.), warmińsko-mazurskiego (68,3 proc.) oraz podlaskiego (62,3 proc.).

- W ramach naszego Barometru z każdym rokiem coraz niecierpliwiej wyczekujemy odpowiedzi Polaków dotyczących przetworów – zauważyliśmy, że odzwierciedlają one sentymentalne podejście Polaków do jedzenia, a także ich naturalną skłonność do oszczędzania i wykorzystywania tych „darów lata” tak, aby niczego nie zmarnować. Co piąty badany wskazywał oszczędność jako główny powód przygotowywania przetworów, jeszcze ważniejsza jest ekologia – wskazało ją 23,5 proc. badanych – mówi Karolina Łuczak. Aż 38 proc. gospodarstw przygotuje zapasy tak by starczyły na całą zimę. Ta odpowiedź jest najpopularniejsza wśród respondentów. Co dziesiąty badany poza zapełnieniem swojej spiżarni troszczy się, aby nadwyżką obdarować rodzinę i najbliższych znajomych –  dodaje. 

Natomiast co trzeci badany świadomie przygotowuje w tym roku ilość, która nie starczy na całą zimę, a resztę dokupi w sklepie. 22,7 proc. gospodarstw stworzy ilość przysmaków jedynie do bieżącej konsumpcji. Wśród respondentów, którzy w ogóle nie zdecydowali się na własnoręczne przygotowanie przetworów, co czwarty jako powód tej decyzji wskazuje brak czasu, a co piąty brak miejsca na przechowywanie oraz brak umiejętności. Dodatkowo, aż 15,2 proc. dostaje przetwory od innej osoby, co potwierdza, że Polacy chętnie dzielą się nadprodukcją z bliskimi. Ciekawostką jest, że bałagan w kuchni zniechęca prawie co dziesiątego badanego.

Powrót do natury

Polacy uwielbiają przetwory zwłaszcza za ich naturalny, domowy charakter – co piąty badany wskazuje możliwość przygotowania przetworów ze sprawdzonych, zdrowych surowców jako ich największą zaletę Aż 59 proc. wszystkich gospodarstw domowych tegoroczne przetwory sporządzi z plonów z własnej działki. Zadeklarowało tak 76 proc. mieszkańców wsi oraz 66,4 proc. mieszkańców małych miast. To mniej niż w zeszłym roku, jednak własne składniki wciąż cieszą się największą popularnością.

Do przetworów chętnie używamy również produkty pochodzące z targowisk, sklepów i bazarów. Jak łatwo można się domyślić – sposób ten wybierany jest najczęściej przez mieszkańców dużych miast – odpowiedziało tak 67,1 proc z nich. Podium zamyka grzybobranie, bardzo popularne wśród polskich gospodarstw. Co trzeci badany właśnie grzyby zamknie w tym roku w swoich słoikach.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae Sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1089 dorosłych Polaków, w sierpniu 2022 roku.

************

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2021 roku Provident zaprezentował czwarty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2019-2020 Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018 i 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziewięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2021).

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa
Zdjęcie Paulina Szybowska

Paulina Szybowska

Ekspertka ds. PR