Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
25 paź 2022, 10:00

Barometr Providenta: Polacy odkładają na czarną godzinę

Zdecydowana większość Polaków uważa, że warto oszczędzać i posiadać zapasowe środki na koncie. W tym roku najczęściej odkładamy na czarną godzinę – deklaruje tak niemal 2/3 badanych. Są jednak przyjemności, których nie potrafimy sobie odmówić, zwłaszcza jedzenia na mieście oraz na dowóz, a także nowe ubrania i kosmetyki.

Odkładanie pieniędzy na czarną godzinę od kilku lat utrzymuje się na pierwszym miejscu naszych oszczędnościowych celów – wskazuje Barometr Providenta, przeprowadzany co roku z okazji Dnia Oszczędzania, przypadającego na 31 października. Możemy zaobserwować jednak, że pesymizm Polaków rośnie, a inflacja oraz rosnące stopy procentowe wywarły znaczący wpływ na naszą niepewność finansową. W ubiegłorocznej odsłonie badania konieczność odłożenia pieniędzy na cięższe czasy deklarowało 54,2 proc, a więc o 10 pp. mniej niż w najnowszej edycji. Jednocześnie, wciąż aż 44,2 proc. Polaków deklaruje, że oszczędza mniej niż przed pandemią.  Pomimo wzrostu niepewności, wciąż chętnie odkładamy także na bardziej aspiracyjne cele, jak wyjazdy i podróże (22,3 proc.), remont mieszkania (18,9 proc.) oraz dla dzieci na przyszłość (14,3 proc.). Kobiety chętniej niż mężczyźni oszczędzają na remont mieszkania i podróże, mężczyźni natomiast decydują się odkładać pieniądze na sprzęt AGD bądź na produkty związane z realizowaniem pasji.

Zakupy (nie)przemyślane

– Tegoroczne badanie pokazało, że działania Polaków nie zawsze idą w parze z przekonaniami. Choć aż 90,4 proc. z nich zgadza się ze stwierdzeniem, że warto oszczędzać i posiadać zapasowe środki na koncie, wciąż zdarza im się wydawać więcej na impulsywne oraz nieprzemyślane zakupy – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Do wydatków większych niż zakładano przyznaje się aż 78 proc. respondentów. Nieznacznie częściej przytrafia się to kobietom, a także badanym w wieku 35-44 lat – dodaje Karolina Łuczak.

Kupowanie pod wpływem impulsu deklaruje 67 proc. respondentów. To niemal identyczny odsetek jak w 2021 roku – wówczas odpowiedziało tak 67,7 proc. osób. Również w tym przypadku przodują kobiety (69,1 proc. vs 64,6 proc.).

Częściej sięgamy do oszczędności

Dwóch na trzech Polaków deklaruje, że nie wydaje na impulsywne zakupy pieniędzy odkładanych na inny cel. Jednak w 2021 roku takiej odpowiedzi udzieliło znacznie więcej, bo 83,4 proc. badanych – różnica wynosi więc aż 17 pp. Ostrożne podejście do naruszania poduszki finansowej wiążę się z wiekiem. Najbardziej rozważnych znajdziemy w grupie wiekowej 65+. Najmniej – wśród najmłodszej grupy respondentów 18-24 lat.

Coraz częściej zdajemy sobie sprawę ze znaczenia finansowej poduszki bezpieczeństwa. Nie zawsze posiadamy jednak taką ilość wolnych środków, która pozwala nam budować ją bez konieczności obniżenia poziomu naszego życia. – zauważa Karolina Łuczak. – Co trzeci Polak przeznacza miesięcznie różne kwoty na szeroko pojęte przyjemności. Nie potrafimy odmówić sobie zwłaszcza takich umilaczy codzienności jak jedzenie na mieście i na dowóz, czy nowe ubrania i kosmetyki – dodaje.

Średnia kwota oszczędności jaka daje Polakom poczucie bezpieczeństwa to 25,5 tys. zł. 30,9 proc. Polaków za wystarczające uznaje kwoty między 1 tys. a 5 tys. zł, natomiast co czwarty respondent potrzebuje już ponad 10 tys. zł.  

Jak oszczędzają Polacy?

Do najpopularniejszych metod oszczędzania Polaków należy nieregularne odkładanie różnych kwot – taką metodę wybiera co czwarty badany. Równie popularne jest przeznaczanie na oszczędności środków, które zostały na koniec miesiąca. Natomiast co piąty Polak każdego miesiąca systematycznie odkłada stałą sumę pieniędzy. Niezmiennie, oszczędności najczęściej lokujemy na kontach oszczędnościowych (37,8 proc), spadł natomiast odsetek odkładających na rachunkach bieżących (29,3 proc. vs. 36,2 proc w 2021 r.). Popularnym produktem finansowym są także lokaty  (19,4 proc.). ¼ Polaków swoje oszczędności chowa w przysłowiowej skarpecie. Co ciekawe, najczęściej robią tak młodzi respondenci w wieku 18-34 lat.

 

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w październiku 2022 r. 

************

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2021 roku Provident zaprezentował czwarty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2019-2020 Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018 i 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziewięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2021).

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa
Zdjęcie Paulina Szybowska

Paulina Szybowska

Ekspert ds. PR