Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
16 lis 2022, 08:30

Barometr Providenta: święta kosztują Polaków coraz więcej

Rosną kwoty, które przeznaczamy na organizację Świąt Bożego Narodzenia. W tym roku Polacy wydadzą średnio 1259 zł – czyli o 307 złotych więcej niż w ubiegłym roku. To także ponad 500 zł więcej niż w 2020 roku. Oszczędzamy głównie na jakości, niemal połowa z nas kupi wszystko to, czego potrzebuje do świątecznych przygotowań, jednak będzie musiała ograniczyć się do najtańszych produktów.

Wyższe koszty świąt mogą być jednym ze skutków inflacji według danych GUS, ceny towarów w październiku 2022 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 17,9 proc. Jak wynika z cyklicznego badania Barometr Providenta, niemal co czwarty ankietowany nie będzie mógł pozwolić sobie na wszystkie podstawowe, tradycyjne wydatki związane ze świętami. Kobiety częściej niż mężczyźni deklarują tę odpowiedź (28,4 proc. wobec 19,8 proc.). Tylko niecałe 3 proc. badanych nie musi liczyć się z kosztami podczas planowania świąt. Ta grupa respondentów najpoważniej zmalała względem ubiegłego roku. W 2021 roku święta bez przejmowania się wydatkami zamierzało spędzić niemal 10 proc. respondentów.

Tegoroczne wyniki Barometru Providenta pokazują, że Polacy rozważnie podchodzą do swoich finansów. Odpowiedzialnie planują świąteczne wydatki, aby te nie nadwyrężyły domowego budżetu. Dwóch na trzech ankietowanych sfinansuje tegoroczne święta z bieżących dochodów. Jeszcze w 2021 roku  niemal ¾ Polaków finansowało święta w ten sposób – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Oszczędną Gwiazdkę deklarują zwłaszcza najstarsi respondenci, którzy wydadzą na nie średnio 1010 złotych. To o połowę mniej niż najmłodsza grupa wiekowa. Ponadto, co czwarty senior na organizację świąt przeznaczy mniej niż 500 złotych – dodaje Karolina Łuczak.

Coraz droższe święta

Aż 36,6 proc. Polaków na przygotowanie Bożego Narodzenia poświęci budżet w wysokości 1000-1999 zł. Co piąty ankietowany wyda ponad 2 tys. zł. Na drugim biegunie znalazł się niewiele mniejszy odsetek badanych, którzy zarezerwowali sumę mniejszą niż 500 zł – rozbieżność w planowanych wydatkach jest więc zauważalna. Mężczyźni średnio deklarują wydatki o 200 zł większe niż kobiety. Na celebrację tegorocznych świąt najwięcej środków przeznaczy najmłodsza grupa wiekowa 18-24 lat (średnio 2040,5 złotych), spośród której aż 9 proc. ankietowanych pożyczy w tym celu pieniądze od rodziny – dla porównania wśród pozostałych grup wiekowych odsetek ten wynosi niecałe 2 proc..

Bożonarodzeniowe tradycje są dla Polaków bardzo ważne. Aż 26,9 proc. respondentów jest gotowa sięgnąć po oszczędności, aby opłacić kilkudniowe świętowanie. Ten sposób pokrycia kosztów częściej wybierają mężczyźni – 31,3 proc. wobec 22,8 proc. kobiet. Niespełna 8 proc. badanych wykorzysta środki pochodzące z różnego rodzaju programów wsparcia, np. 500+.

Czego szukamy pod choinką?  

Choć mogłoby się wydawać, że prezenty to jeden z nieodzownych, najmocniej wyczekiwanych elementów świąt, okazuje się, że zaledwie ponad połowa (55,3 proc.) Polaków spodziewa się w tym roku podarunku na Gwiazdkę. Co ciekawe, prezentów najbardziej oczekują seniorzy z najstarszej grupy wiekowej – co piąty z nich jest pewien, że otrzyma świąteczny upominek, a 37 proc. spodziewa się, że raczej go otrzyma.

- Od braku prezentu gorszy jest tylko ten nietrafiony. Co więc podarować bliskim, żeby mieć pewność, że ich radość będzie szczera, a prezent nie będzie kurzył się na strychu? Nasi respondenci są praktyczni – zauważa Karolina Łuczak. – Zarówno w tym roku, jak i w poprzednim, bezkonkurencyjnie wygrywają pieniądze lub bony na zakupy, które dają obdarowanemu największe możliwości – to najpopularniejsza odpowiedź wśród każdej grupy wiekowej. Taki prezent chciałby otrzymać co czwarty badany – dodaje Karolina Łuczak.

Popularnością cieszą się również kosmetyki i perfumy (15,5 proc.), odzież lub obuwie (9,9 proc.) oraz elektronika (8,8 proc.). Panie zdecydowanie częściej niż Panowie liczą na biżuterię (12,4 proc. wobec jedynie 2,5 proc.) oraz na kosmetyki i perfumy (20,2 proc. wobec 10,4 proc.). Panowie natomiast częściej czekają na elektronikę (15,9 proc. vs. 2,3 proc.). Aż 13,1 proc. badanych nie wie jaki prezent chciałoby otrzymać.

Rozsądne zakupy

Jednym ze sprawdzonych sposobów, który pozwala znacznie zaoszczędzić pieniądze i nerwy, jest planowanie świątecznych zakupów z wyprzedzeniem. Niemal 20 proc. badanych kompletowanie prezentów zaczyna już na kilka miesięcy przed Bożym Narodzeniem, a 15,7 proc. szuka okazji do kupowania upominków przez cały rok. Lubimy także grudniowe wyprzedaże – korzysta z nich aż 17,3 proc. Polaków. Natomiast co trzeci badany uważa, że kilka tygodni poprzedzających Gwiazdkę w zupełności wystarczy na zakup prezentów. 14,2 proc. badanych zostawia zakupy na ostatnią chwilę – takie rozwiązanie częściej wybierają mężczyźni (17,1 proc. vs. 11,5 proc.).

 

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w listopadzie 2022 r.

************

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2022 roku Provident zaprezentował piąty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2020-2021. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018 i 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziewięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2021).

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa
Zdjęcie Paulina Szybowska

Paulina Szybowska

Ekspertka ds. PR