Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
13 wrz 2023, 11:02

Sezon na przetwory w pełni. Jakie słoiki w tym roku przygotują Polacy?

Grafika Barometr Providenta

Polska przetworami stoi. Taki wniosek, podobnie jak w poprzednich latach, wynika z jesiennej edycji badania Barometr Providenta. Ponad połowa badanych deklaruje, że w ich domach przetwory na zimę przygotowuje się co roku. Zaledwie w 14,4 proc. polskich domów, w ogóle nie przygotowuje się słoików, a 67,5 proc. respondentów wpisało już produkcję przetworów do tegorocznego kalendarza.

Do ulubionych przetworów Polaków należą ogórki kiszone (82,7 proc.), dżemy i konfitury owocowe (69,5 proc.), marynowane grzybki (54,4 proc.), soki i syropy owocowe (51,8 proc.) oraz marynowane warzywa (38,5 proc.). W słodkich dżemach i konfiturach szczególnie gustują najmłodsi (18-24 lat) – z wiekiem jednak coraz bardziej doceniamy ogórki kiszone, które królują w spiżarkach osób 25+. Największymi fanami ogórków są mieszkańcy województwa lubuskiego – deklaruje tak aż 97 proc. z nich. Co ważne, nasze preferencje smakowe idą w parze z najchętniej przyrządzanymi specjałami – 87,1 proc. badanych właśnie ogórki zamknie w tym roku w swoich słoikach.

Smak domowych przetworów zdecydowanie łączy pokolenia – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka prasowa Provident Polska. – Jedynie respondenci w wieku 25-44 lat są nieco bardziej sceptyczni wobec zamkniętych w słoiku owoców i warzyw, jednak także wśród nich odsetek osób, które nie lubią dżemów i kiszonek nie przekracza 4 proc. Natomiast najmłodsi badani oraz osoby 45+ to wielcy amatorzy przetworów – dodaje Karolina Łuczak.

Najważniejszy jest smak

Polacy to prawdziwi smakosze, jeśli chodzi o przetwory – tylko 2 proc. osób przepytanych w ramach Barometru Providenta przyznaje, że nie przepada za tymi specjałami. Niemal 8 na 10 badanych deklaruje, że najbardziej lubi przetwory zrobione w domu. Tradycyjne receptury najbardziej doceniają seniorzy – wśród nich aż 83 proc. stawia na ręcznie robione dżemy i kiszonki. Natomiast słoiki ze sklepu to domena najmłodszych – wśród przedstawicieli pokolenia Zet aż 18 proc. preferuje gotowe, kupione w sklepie produkty.

Sympatia do smaków lata zamkniętych w słoiku, najlepiej tych domowej roboty, z roku na rok rośnie. W tej edycji badania już 67,5 proc. respondentów zrobi przysmaki w domu. To o 3 pp. więcej niż w 2022 r. oraz 7,5 pp. więcej niż dwa lata temu.

– To właśnie smak przetworów najbardziej motywuje nas do ich przygotowywania – wskazuje tak aż 56,4 proc badanych – mówi Karolina Łuczak. – Dla co czwartej osoby kluczowy jest aspekt ekologiczny własnych wyrobów, a także związana z tym możliwość przygotowania ich ze sprawdzonych, zdrowych produktów (23,8 proc.). Z tego powodu aż 62 proc. wszystkich gospodarstw domowych tegoroczne specjały sporządzi z plonów z własnej działki. Zadeklarowało tak 79 proc. mieszkańców wsi oraz 55,8 proc. obywateli małych miast – dodaje Karolina Łuczak.

Coraz popularniejsze staje się także grzybobranie – aż 56,6 proc. z nas w tegorocznych słoikach umieści własnoręcznie zebrane grzyby. Często wykorzystujemy również produkty pochodzące z bazarów, targowisk czy sklepów. Nietrudno się domyślić, że sposób ten wybierany jest najczęściej przez mieszkańców dużych miast – takiej odpowiedzi udzieliło 70,2 proc z nich.

Narodowa specjalność

– Jak wynika z Barometru Providenta, prawie co piąty Polak przyrządza przetwory z przyzwyczajenia i szacunku do tradycji – zauważa Karolina Łuczak. – Z kolei niemal 23 proc. kieruje się oszczędnością i potrzebą obniżenia kosztów zimą. W związku z tym, aż 40 proc. badanych przygotuje zapasy tak, aby starczyły rodzinie na całą zimę, a co dziesiąty zrobi na tyle dużą ilość słoików, żeby nadwyżką dodatkowo obdarować najbliższych znajomych – zaznacza Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska.

21,4 proc. respondentów deklaruje, że wykona taką ilość przetworów, która wystarczy tylko na własne potrzeby. Wśród respondentów, którzy w ogóle nie zdecydowali się na własnoręczne przygotowanie przetworów, 45 proc. jako powód tej decyzji wskazuje brak czasu, niecałe 30 proc. brak miejsca na przechowywanie, a niewiele mniej – 27,5 proc. – spodziewa się, że dostanie przetwory od innej osoby.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w sierpniu 2023 r.

************

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartę Provi Smart.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2022 roku Provident zaprezentował piąty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2020-2021. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 i 2022 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziesięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2023).

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa