Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
05 maj 2025, 11:26

Barometr Providenta: Zaledwie 10 proc. Polaków zna znaczenie słowa fintech

Barometr Providenta grafika

Aż dwóch na trzech Polaków przepytanych w ramach Barometru Providenta twierdzi, że nie spotkało się z terminem fintech, a 23,3 proc. deklaruje, że choć zna to słowo, nie jest pewne co ono dokładnie oznacza. Jednocześnie zaledwie 23,4 proc. ankietowanych nie korzystało z żadnej z technologicznych usług finansowych wymienionych w badaniu.

Najczęściej znajomość znaczenia pojęcia „fintech” deklarują badani w wieku 25-34 lata. Wśród respondentów z tej grupy wiekowej aż 16,6 proc. twierdzi, że rozumie to pojęcie. Co ciekawe wśród najmłodszych ankietowanych ten odsetek jest niższy niż dla ogółu badanych i wynosi 9,2 proc. – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska.

Polska płatnościami mobilnymi stoi

Niemal 3/4 (72,5 proc.) respondentów Barometru Providenta korzysta z płatności mobilnych takich jak BLIK, Google Pay czy Apple Pay. Te usługi fintechowe najpopularniejsze są wśród badanych w wieku 25-34 lata (wśród przedstawicieli tej grupy korzysta z nich 86,3 proc.) oraz 18-24 lata (85,4 proc.). Jednocześnie z płatności mobilnych chętnie korzystają także seniorzy – 58,2 proc. respondentów 65+ twierdzi, że płaci w ten sposób.

Pozostałe technologiczne usługi finansowe są dużo mniej popularne. Płatności odroczonych używa 14 proc. badanych. Warto jednak zauważyć, że w grupie 25-34 lata zadeklarował tak aż co piąty badany, a w grupie 35-44 – 18 proc. Z kredytów online korzysta natomiast co dziesiąty badany, a z platform inwestycyjnych 1,9 proc.

Boimy się oszustw

Co trzeci respondent Barometru Providenta deklaruje, że nie ma żadnych obaw związanych z korzystaniem z usług fintech. Niemal połowa (47,5 proc.) deklaruje natomiast, że boi się możliwości oszustwa, a 37,9 proc. ma wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa danych. 15,4 proc. wskazuje natomiast, że obawia się braku osobistego kontaktu z obsługą klienta.

Wyniki badania pokazują, że pomimo technologicznego zaawansowania rynku finansowego wciąż potrzebne są instytucje, które świadczą usługi w tradycyjnym modelu. Konsumenci doceniają tzw. human touch i kontakt z drugim człowiekiem podczas wyboru produktów finansowych. Co ciekawe nie zawsze jest to domena przedstawicieli najstarszego pokolenia. Braku osobistego kontaktu z obsługą klienta najczęściej obawiają się badani w wieku 25-34 lat. Wskazał tak niemal co piąty respondent z tej grupy wiekowej – komentuje Karolina Łuczak. – Polacy doceniają różnorodność usług finansowych. Aż 56,1 proc. badanych deklaruje, że zgadza się z twierdzeniem, że większa różnorodność firm oferujących usługi finansowe (np. banków, fintechów, firm pożyczkowych) pozwala większej liczbie osób korzystać z tych usług – dodaje Karolina Łuczak.

Więcej informacji o zwyczajach finansowych Polaków w raporcie „Polacy w świecie usług finansowych Specjalna edycja Barometru Providenta”.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w styczniu 2025 r.

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa