Komunikaty prasowe

Odpowiedzialny biznes
21 maj 2025, 09:34

Jak zaufanie wpływa na gospodarkę i konsumentów? – raport Providenta i Uniqa

Lider rynku pożyczkowego Provident Polska oraz firma ubezpieczeniowa Uniqa, przedstawiają przygotowany przez XYZ raport „Siła zaufania. Jak zaufanie wpływa na gospodarkę i konsumentów”, którego są mecenasami. Publikacja poświęcona jest zaufaniu i jego wpływowi na funkcjonowanie społeczeństwa, gospodarki oraz relacji międzyludzkich. Publikacja analizuje także rolę, jaką zaufanie odgrywa podczas podejmowania decyzji konsumenckich – w szczególności w kontekście usług dodanych (VAS – value-added services).

Współczesny konsument oczekuje transparentności, uczciwości i rzetelnego podejścia, a jego zaufanie kształtuje się w wyniku przejrzystej komunikacji, jasnych zasad współpracy oraz dostarczania usług najwyższej jakości, wpływających także na jego poczucie bezpieczeństwa. Jako firma finansowa dokładamy wszelkich starań, aby budować je i utrzymywać. Celem jest także pielęgnowanie tego zaufania poprzez konsekwentne dostarczanie wartościowych rozwiązań, które wspierają klientów w ich codziennym życiu. W odpowiedzi na potrzeby naszych klientów rozszerzyliśmy ofertę o zróżnicowane usługi dodatkowe np. ubezpieczenia – komentuje Artur Zabielski, dyrektor Pionu Marketingu, członek zarządu w Provident Polska, mecenas raportu. – Rozwój usług VAS pokazuje, że zaufanie jest kluczowym czynnikiem decydującym o ich sukcesie. Firmy wykorzystują efekt parasolowy, przenosząc zaufanie do głównej działalności na dodatkowe produkty i usługi, co zapewnia korzyści zarówno dla klientów, jak i firm – dodaje Artur Zabielski.

Usługi dodane to w uproszczeniu usługi wykraczające poza standardową ofertę danego podmiotu. Polacy chętnie korzystają z VAS-ów – aż 78 proc. badanych deklaruje, że zrobiło to w ciągu ubiegłego roku. Najczęściej jest to darmowa dostawa oferowana przez platformy e-commerce, opłata rachunków w aplikacji banku, czy dostęp do serwisów streamingowych. Popularność VAS-ów często oparta jest właśnie na zaufaniu – to którym obdarzamy markę przenosi się także na inne produkty i usługi, które oferuje. Jak wynika z badań przeprowadzonych na potrzeby wspólnej publikacji Providenta, Uniqa i XYZ, jedna trzecia badanych potwierdziła tzw. efekt parasolowy, wskazując, że przenieśli zaufanie z jednej marki na inną, której wcześniej nie znali, tylko dlatego, że poleciła ją marka, do której mieli zaufanie. Natomiast co czwarty respondent przyznał, że korzysta z VAS-ów, ponieważ usługę oferuje firma, do której ma zaufanie.

Znaczącym czynnikiem jest także cena oraz wygoda związana z korzystaniem z usług dodatkowych.  Niemal co trzeci respondent, który korzystał z VAS-ów w ostatnich 12 miesiącach, jako powód podał, że usługa była darmowa lub tańsza niż kupiona oddzielnie. Odpowiedź „wygodna forma zakupu i płatności za usługę”, wskazało 28 proc. ankietowanych korzystających z VAS. Po 26 proc. respondentów wybrało odpowiedzi: „wygodne korzystanie z usługi (wszystkie usługi u jednego dostawcy, w jednej aplikacji)”, a także „usługa pasowała do moich aktualnych potrzeb, np. podróż, przeprowadzka, awaria”.

Raport o rynku usług dodanych (VAS) jednoznacznie pokazuje: dynamiczny rozwój oferty „ponadpodstawowej” w sektorze finansowym staje się kluczowym narzędziem budowania trwałej relacji z klientem, przewagi konkurencyjnej oraz dodatkowych źródeł przychodów. Banki, instytucje finansowe i firmy ubezpieczeniowe tworzą dziś ekosystemy, w których najcenniejszym zasobem jest zaufanie klienta – zauważa Marcin Wąsikowski dyrektor zarządzający Pionu Sprzedaży i Współpracy z Partnerami w UNIQA, mecenas raportu. – Usługi dodane przekształcają ubezpieczenia z produktu finansowego w narzędzie budowania lojalności i trwałych relacji. Wysokiej jakości partnerstwa, dostosowane produkty i elastyczność we współpracy stają się dziś fundamentem przewagi konkurencyjnej. To klient, jego doświadczenie i kontekst działania – znajduje się w centrum uwagi – dodaje Marcin Wąsikowski.

O raporcie:

Raport „Siła zaufania. Jak zaufanie wpływa na gospodarkę i konsumentów” Provident Polska, Uniqa oraz XYZ, miał premierę podczas wydarzenia Impact’25 w Poznaniu. Pełen raport jest dostępny na stronie internetowej: https://xyz.pl/wp-content/uploads/2025/05/Raport_Sila_Zaufania_Jak_Zaufanie_wplywa_na_gospodarke_i_konsumentow.pdf

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Agnieszka Baran

Agnieszka Baran

Ekspert ds. PR
Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa