Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
11 cze 2025, 07:00

Barometr Providenta: Co czwarty urlopowicz w wakacje spełni swoje podróżnicze marzenie – najczęściej za granicą

Coraz chętniej inwestujemy w wakacyjny wypoczynek, mimo wyzwań finansowych. Polacy stawiają na spełnianie podróżniczych marzeń – najczęściej za granicą, ale popularnością wciąż cieszą się także Bałtyk i góry. Jak wynika z cyklicznego badania Barometr Providenta najczęściej wybieramy kraje europejskie (26,9 proc.), Bałtyk (27,4 proc.) i polskie góry (14,2 proc.). Na tegoroczne wakacyjne podróże chcemy wydać średnio 5033,60 zł – to o około 1320 zł więcej niż w ubiegłym roku.

W tym roku możemy zaobserwować znaczący wzrost planowanych wydatków na letni urlop. W ubiegłe wakacje średnia kwota wynosiła 3713 zł, natomiast w 2023 r. była jeszcze niższa 3200 zł. Co istotne, tegoroczne koszty są dużo wyższe także od tych deklarowanych przed pandemią. W 2019 r. badani planowali wydatki na wakacje rzędu 3400 zł – zaznacza Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska. – Ciekawym trendem, który możemy zaobserwować w tym roku, są wysokie wydatki wskazywane przez najmłodszą grupę wiekową. Należy zaznaczyć, że największe koszty poniosą co prawda respondenci w wieku 35-54 lata (około 6000 zł), ale przeciętna suma podawana przez badanych poniżej 25 roku życia także przekracza średnią dla ogółu i wynosi 5210 zł – dodaje.

Wyjazdy zamierzamy sfinansować przede wszystkim z oszczędności (52,4 proc. wskazań badanych) oraz z bieżących dochodów (42,7 proc.). Jak wynika z badania, ponad połowa (52,4 proc.) ankietowanych, którzy tegoroczny urlop spędzą w domu, deklaruje, że powodem są niewystarczające środki pieniężne. Niemal co piąty (19,6 proc.) twierdzi, że przyczyny mają podłoże zdrowotne, a wśród seniorów 65+ takiej odpowiedzi udzieliło aż 37,3 proc. Najlepiej w domu wypoczywa natomiast 18 proc. wszystkich respondentów.

Co trzeci respondent finansujący urlop z oszczędności na wakacje odkładał krócej niż przez pół roku. Niewiele niższy odsetek (32,1 proc.) poświęcił na ten cel od 7 do 12 miesięcy.

Jak wakacje to za granicą

W tym roku po raz kolejny zagraniczne podróże, szczególnie te do państw europejskich, cieszą się największą popularnością. Zagranicę wybiera co trzeci urlopowicz (35,5 proc.), z czego na naszym kontynencie pozostanie niespełna 27 proc. – komentuje Karolina Łuczak. – Niezmiennie popularnym kierunkiem pozostaje także polskie morze, które przez lata było liderem rankingu. W tym roku Bałtyk odwiedzi 27,4 proc. ankietowanych. Podium zamykają polskie góry, wskazane przez 14,2 proc. Kolejne miejsca zajmują podróże poza Europę (8,6 proc.), zwiedzanie innych polskich miast (7,9 proc.), wakacje na wsi (6,3 proc.) oraz odpoczynek na Mazurach (6,2 proc.) – dodaje.

Wybór miejsca wypoczynku zależy od wieku badanych. Wśród tych z grupy wiekowej 25-34 lata zagranicę wybierze aż 44,5 proc. Bałtyk najpopularniejszy jest wśród respondentów w wieku od 55 do 64 lat (wskazało go aż 34,4 proc. ankietowanych z tej grupy).

Polski urlop w 2025: krócej, ale częściej?

Standardowy polski urlop nadal rzadko przekracza dwa tygodnie – jedynie 6,6 proc. respondentów planuje wakacje dłuższe niż 14 dni. Najczęściej wybieraną opcją jest wyjazd trwający od 8 do 14 dni – taką długość urlopu wskazało 27,4 proc. badanych. Niewiele mniej, bo 26,5 proc., ograniczy swój wypoczynek do tygodnia. Jednocześnie aż 23 proc. Polaków nie planuje w tym roku żadnego wyjazdu, a 16,5 proc. jeszcze nie podjęło decyzji. W 2024 r. jedynie 7,5 proc. respondentów planowało wakacje dłuższe niż 14 dni, a 28,6 proc. urlop trwający od 8 do 14 dni. Niewiele mniej, bo 27,5 proc. osób, ograniczyło się do jednego tygodnia.

Latem podążamy za marzeniami

Głównym czynnikiem, który wpływa na wybór miejsca wypoczynku, jest chęć spełnienia marzenia o odwiedzeniu upragnionego miejsca (26,7 proc.). Na drugim miejscu znalazła się rekomendacja rodziny, przyjaciół lub znajomych, wskazane przez 22,5 proc. Niemal 18 proc. odpowiedziało, że co roku jeździ w to samo miejsce, a niewiele niższy odsetek (17,6 proc.) kieruje się tanimi noclegami i jedzeniem w wybranej miejscowości. 15,6 proc. wymieniło za to optymalny czas dojazdu do miejsca odpoczynku.

Często wspominamy o tym, że social media mają bardzo duży wpływ na młodych respondentów. Nasze badanie potwierdza tę tezę, ale tylko do pewnego stopnia. Rzeczywiście badani z przełomu pokoleń Y i Z najczęściej czerpią inspirację z mediów społecznościowych. Tę odpowiedź wskazało 12,5 proc. badanych w wieku 25-34 lata i zaledwie 6,7 proc. ogółu badanych. Jednocześnie młodsze Zetki, czyli osoby poniżej 25 roku życia, odpowiedź tę wybierały rzadziej niż ogół (5,8 proc.). Wyprzedzili ich natomiast badani w średnim wieku – podsumowuje Karolina Łuczak.

Na urlop ruszymy najczęściej samochodem (47,1 proc.) lub komunikacją zbiorową (42,9 proc.)

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w maju 2025 r.

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Agnieszka Baran

Agnieszka Baran

Ekspert ds. PR
Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa