Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
19 sie 2025, 09:07

Barometr Providenta: Rodzice ograniczają wydatki na szkolną wyprawkę

Grafika Barometr Providenta: Wyprawka szkolna 2025

617,40 zł – tyle przeciętnie planujemy wydać w tym roku na wyprawkę szkolną dla jednego dziecka. Z najnowszego badania Barometr Providenta wynika, że średnie wydatki na wyprawkę szkolną spadły o prawie 40 zł w porównaniu z rokiem ubiegłym (656,62 zł). Rodzice są bardziej ostrożni, częściej sięgają po oszczędności i planują zakupy z większym wyprzedzeniem – ale nie rezygnują z potrzeb dzieci.

Gust dziecka ważny, ale pragmatyzm bierze górę

 W tym roku więcej rodziców deklaruje wydatki na wyprawkę nieprzekraczające 300 zł (wzrost do 27,2 proc. w 2025 r. w porównaniu z 21,2 proc. w 2024 r.). Mniej jest też tych, którzy planują wydać ponad 1000 zł (spadek z 10,6 proc. w 2024 r. do 8,3 proc. w 2025 r.).

Rosnące koszty życia wpływają na rodzinne decyzje, ale cena to nie jedyne kryterium zakupu. Przy wyborze wyprawki obok funkcjonalności (58,7 proc.) i kosztów (57,3 proc.), istotnym aspektem są również upodobania dziecka, wskazywane przez 56,3 proc. ankietowanych. W porównaniu z 2024 r. gusta są jednak znacząco mniej ważnym czynnikiem (spadek z 64,4 proc.). Może to sugerować, że w obliczu konieczności oszczędzania, rodzice podejmują bardziej pragmatyczne decyzje, niezależnie od preferencji dzieci.

– Dla wielu rodziców ważne jest, by dziecko czuło się pewnie i komfortowo w szkole. Dlatego wybory zakupowe są najczęściej konsultowane z dziećmi – komentuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska. – Jednocześnie ten rok w porównaniu z ubiegłym przynosi nieznaczną zmianę postaw. Rodzice chcą zapewnić dzieciom odpowiednie przybory i warunki do nauki, ale robią to z większą ostrożnością i świadomością domowego budżetu. Poszukiwanie oszczędności w wydatkach dotyczy również kompletowania wyprawki – komentuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.

Gospodarstwa domowe z dochodami do 3000 zł są zdecydowanie najbardziej wrażliwe na cenę (73,1 proc.), najmniej na funkcjonalność (28,6 proc.), walory edukacyjne (13,8 proc.) i modę (11,2 proc.). Te z wyższymi dochodami, przekraczającymi 5000 zł, bardziej stawiają na funkcjonalność (66,8 proc.) i upodobania dzieci (57,4 proc.).

Z czego finansujemy wyprawkę?

 Najczęściej zakupy do szkoły opłacamy z bieżących dochodów (68,1 proc.), ale istotnym wsparciem są też programy socjalne, z których korzysta co trzeci rodzic (33,6 proc.), a także oszczędności – wspiera się nimi 27,5 proc. opiekunów. Młodzi rodzice (18–24 lata) są grupą najbardziej zależną od zewnętrznego wsparcia – aż 80 proc. z nich korzysta z programów socjalnych, a co piąty (22,9 proc.) z karty kredytowej.

Wyprawka kupowana „na raty”

Blisko połowa badanych (49,4 proc.) kompletuje wyprawkę systematycznie przez całe wakacje. Jednak znaczna część rodziców (41,8 proc.) odkłada zakupy na kilka ostatnich dni wakacji. Mniej niż co dziesiąty rodzic (8,8 proc.) robi zakupy ostatniego dnia przed rozpoczęciem roku szkolnego lub w pierwszych dniach szkoły.

Wydatki związane z edukacją są przewidywalne, ale często stanowią spore obciążenie dla budżetu domowego. Dlatego wielu rodziców planuje zakupy z wyprzedzeniem, szukając okazji lub rozkładając koszty w czasie. Co ciekawe, to podejście jest szczególnie widoczne wśród kobiet: ponad połowa z nich zaczyna kompletować wyprawkę już na początku wakacji – mówi Karolina Łuczak.

Mieszkańcy największych aglomeracji są bardziej skłonni odkładać zakupy do pierwszych dni szkoły – robi tak 33,5 proc. badanych w Barometrze Providenta zamieszkujących miasta powyżej 500 tys. mieszkańców. Z kolei osoby z mniejszych miejscowości i wsi stawiają na planowanie – 9 na 10 z nich planuje zakupy i szuka okazji przez całe lato.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w lipcu 2025 r.

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Agnieszka Baran

Agnieszka Baran

Ekspert ds. PR