Komunikaty prasowe

Badanie "Finanse Polaków"
24 wrz 2025, 08:46

Zwyczaje finansowe Polaków: 4 na 10 z nas pożyczało pieniądze w ciągu ostatniego roku

Grafika - Financial Wellbeing: Jak pożyczamy

Ponad 41 proc. Polaków skorzystało w ciągu ostatnich 12 miesięcy z pożyczki od instytucji finansowej lub od krewnych – wynika z badania Financial Wellbeing zrealizowanego na zlecenie IPF Group, właściciela Provident Polska. Co trzeci Polak (38,4 proc.) deklaruje, że nie czuje się pewnie w zakresie wiedzy o produktach finansowych.

Co piąty z nas w ciągu ostatnich 12 miesięcy sięgał po wsparcie instytucji finansowych, a niemal tyle samo korzystało z pomocy rodziny: 21,8 proc. badanych zadłużało się w ciągu ostatniego roku w bankach i innych instytucjach finansowych, a 20,3 proc. pożyczyło pieniądze od krewnych. Najczęściej z pożyczek korzystały osoby młode, w wieku 18-24 lata – aż 62 proc. z nich zdecydowało się w ostatnim roku na pożyczkę.

Młodzi ludzie wchodzący w dorosłość często mierzą się z realnymi wyzwaniami finansowymi: kosztami edukacji, pierwszego mieszkania czy poszukiwaniem pierwszej pracy. Potrzebują pieniędzy na start i wiedzy, chociażby na temat tego jak skutecznie zarządzać domowym budżetem. Dlatego tak ważna jest edukacja finansowa, która pomaga w wejściu w dorosłość i stanowi ważny krok na drodze do samodzielności – podkreśla Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.

Co ciekawe, Polacy znacznie rzadziej korzystają z pomocy instytucji finansowych niż np. Meksykanie (39,1 proc. zadłużało się w ciągu ostatniego roku w bankach i innych instytucjach finansowych), ale częściej niż Litwini (10,9 proc.) czy Węgrzy (12 proc.). Z kolei z pożyczek u rodziny najczęściej korzystają Estończycy (31,6 proc.) i Rumuni (31,3 proc.).

Rozsądne decyzje finansowe wymagają pewności

Większość Polaków deklaruje, że przy wyborze kredytu lub pożyczki kieruje się całkowitymi kosztami (58,6 proc.), wysokością miesięcznej raty (45,3 proc.) i wysokością rocznego oprocentowania (41,1 proc.). Jednak aż 14,4 proc. badanych nie potrafi wskazać żadnych kluczowych kryteriów. Niepewność nasila się wśród najmłodszych pożyczkobiorców w wieku 18-24 lata (26,9 proc.) oraz osób pozostających poza rynkiem pracy (21,3 proc.).

Pewność siebie w obszarze finansów ma przełożenie na jakość decyzji. Ci, którzy deklarują wysoką świadomość, częściej koncentrują się na RRSO i całkowitych kosztach kredytu (odpowiednio 54,8 proc. i 67,3 proc.). Wśród osób niepewnych swojej wiedzy te wskaźniki są niższe.

Brak pewności siebie w finansach to nie tylko problem edukacyjny – to zagrożenie, że osoby te podejmą niekorzystne decyzje, które mogą prowadzić do długofalowych konsekwencji – zaznacza Karolina Łuczak. – Dlatego edukacja i dostęp do rzetelnych informacji finansowych powinny być absolutnym priorytetem. Jako Provident podchodzimy do tego bardzo poważnie i kładziemy duży nacisk na to, aby klienci mieli pełną przejrzystość zobowiązania, niezależnie czy mowa o pożyczce, czy o karcie kredytowej.

 

O badaniu:

 

Financial Wellbeing to globalne, cykliczne badanie, przeprowadzane na wszystkich rynkach, na których działa Grupa IPF (właściciel Provident Polska), którego celem jest zgłębienie postaw konsumentów i ich podejścia do finansów. Badanie zostało zrealizowane przez Kantar Polska metodą CAWI na próbie N=501 dorosłych Polaków, w maju 2025 r.

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Agnieszka Baran

Agnieszka Baran

Ekspert ds. PR
Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa