Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
03 paź 2025, 09:21

Barometr Providenta: Wysokie ceny blokują zdrowe odżywianie, ale Polacy szukają jakości, planują posiłki i mrożą zapasy

Grafika barometr providenta zdrowe odżywianie 2025

Dla ponad połowy Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze produktów spożywczych jest dobry skład (54,9 proc.), zaraz potem cena (51,5 proc.) – wynika z najnowszego badania Barometr Providenta. Jednocześnie aż 48,3 proc. respondentów wskazuje wysokie ceny produktów dobrej jakości jako główną przeszkodę w zdrowym odżywianiu, a ponad 20 proc. jako wyzwanie traktuje wszechobecność żywności wysoko przetworzonej. 

W preferencjach Polaków dotyczących wyboru produktów spożywczych wyraźnie widać różnice pokoleniowe. Dla najmłodszych konsumentów w wieku 18–24 lat największe znaczenie ma cena (70,3 proc.), a najmniejsze – kraj pochodzenia produktów (9,7 proc.). Z kolei osoby powyżej 65. roku życia oprócz uważności na cenę (48,9 proc.), zwracają większą uwagę na kraj pochodzenia produktów (39,4 proc.).

To naturalne, że na różnych etapach życia kierujemy się innymi kryteriami. Dla młodszych, którzy często dopiero się usamodzielniają i dysponują ograniczonym budżetem, cena jest kluczowa. Starsi mają zwykle większą stabilność finansową, dlatego oprócz kosztów częściej zwracają uwagę także na kraj pochodzenia i jakość produktów – komentuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.

Zero waste: planowanie i mrożenie zamiast wyrzucania

Polacy coraz chętniej wdrażają praktyki „zero waste”, by ograniczyć marnowanie jedzenia. Najczęściej, by uniknąć wyrzucania żywności, planują posiłki z wyprzedzeniem (50,5 proc.) i zamrażają nadmiar produktów, aby móc je wykorzystać później (53,4 proc.). Więcej niż co czwarty ankietowany (28,6 proc.) przechowuje żywność w sposób przedłużający jej świeżość, a niemal tyle samo (27,3 proc.) zawsze przygotowuje listę zakupów i konsekwentnie się jej trzyma.

Wyniki Barometru Providenta wyraźnie wskazują też na różnice międzypokoleniowe – młodsi częściej korzystają z aplikacji takich jak Too Good To Go czy Foodsi (18,3 proc.), podczas gdy starsi, zwłaszcza po 65. roku życia, planują posiłki (61,1 proc.) i zamrażają produkty (65,4 proc.).

Świadomość ekologiczna i ekonomiczna coraz częściej idą w parze – mniej marnujemy, a przy okazji mniej wydajemy. Starsi planują i konserwują, młodsi sięgają po aplikacje. Każdy szuka sposobu, by ograniczyć marnowanie, ale cel jest ten sam: nie wyrzucać i lepiej wykorzystywać to, co już mamy – podkreśla Karolina Łuczak. – Polacy nie kupują impulsywnie, częściej analizują etykiety, porównują produkty i planują zakupy z wyprzedzeniem, a zdrowe odżywianie i ograniczenie marnotrawienia żywności staje się przemyślanym wyborem wielu z nas.

Najtrudniej o dostępność i przystępną cenę

W kontekście zdrowego odżywiania największym wyzwaniem pozostają nie tylko wysokie ceny, wskazywane przez 48,3 proc. badanych, ale również dostępność produktów. Co piąty ankietowany w Barometrze Providenta (20,2 proc.) wskazuje na wszechobecność wysoko przetworzonej żywności i gotowych dań, a 19,2 proc. zauważa problem z dostępem do produktów dobrej jakości. Dla 10,7 proc. główną przeszkodą w bardziej świadomym odżywianiu jest brak czasu na samodzielne przygotowywanie posiłków.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w sierpniu 2025 r.

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Agnieszka Baran

Agnieszka Baran

Ekspert ds. PR
Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa