Komunikaty prasowe
Dla ponad połowy Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze produktów spożywczych jest dobry skład (54,9 proc.), zaraz potem cena (51,5 proc.) – wynika z najnowszego badania Barometr Providenta. Jednocześnie aż 48,3 proc. respondentów wskazuje wysokie ceny produktów dobrej jakości jako główną przeszkodę w zdrowym odżywianiu, a ponad 20 proc. jako wyzwanie traktuje wszechobecność żywności wysoko przetworzonej.
W preferencjach Polaków dotyczących wyboru produktów spożywczych wyraźnie widać różnice pokoleniowe. Dla najmłodszych konsumentów w wieku 18–24 lat największe znaczenie ma cena (70,3 proc.), a najmniejsze – kraj pochodzenia produktów (9,7 proc.). Z kolei osoby powyżej 65. roku życia oprócz uważności na cenę (48,9 proc.), zwracają większą uwagę na kraj pochodzenia produktów (39,4 proc.).
– To naturalne, że na różnych etapach życia kierujemy się innymi kryteriami. Dla młodszych, którzy często dopiero się usamodzielniają i dysponują ograniczonym budżetem, cena jest kluczowa. Starsi mają zwykle większą stabilność finansową, dlatego oprócz kosztów częściej zwracają uwagę także na kraj pochodzenia i jakość produktów – komentuje Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.
Zero waste: planowanie i mrożenie zamiast wyrzucania
Polacy coraz chętniej wdrażają praktyki „zero waste”, by ograniczyć marnowanie jedzenia. Najczęściej, by uniknąć wyrzucania żywności, planują posiłki z wyprzedzeniem (50,5 proc.) i zamrażają nadmiar produktów, aby móc je wykorzystać później (53,4 proc.). Więcej niż co czwarty ankietowany (28,6 proc.) przechowuje żywność w sposób przedłużający jej świeżość, a niemal tyle samo (27,3 proc.) zawsze przygotowuje listę zakupów i konsekwentnie się jej trzyma.
Wyniki Barometru Providenta wyraźnie wskazują też na różnice międzypokoleniowe – młodsi częściej korzystają z aplikacji takich jak Too Good To Go czy Foodsi (18,3 proc.), podczas gdy starsi, zwłaszcza po 65. roku życia, planują posiłki (61,1 proc.) i zamrażają produkty (65,4 proc.).
– Świadomość ekologiczna i ekonomiczna coraz częściej idą w parze – mniej marnujemy, a przy okazji mniej wydajemy. Starsi planują i konserwują, młodsi sięgają po aplikacje. Każdy szuka sposobu, by ograniczyć marnowanie, ale cel jest ten sam: nie wyrzucać i lepiej wykorzystywać to, co już mamy – podkreśla Karolina Łuczak. – Polacy nie kupują impulsywnie, częściej analizują etykiety, porównują produkty i planują zakupy z wyprzedzeniem, a zdrowe odżywianie i ograniczenie marnotrawienia żywności staje się przemyślanym wyborem wielu z nas.
Najtrudniej o dostępność i przystępną cenę
W kontekście zdrowego odżywiania największym wyzwaniem pozostają nie tylko wysokie ceny, wskazywane przez 48,3 proc. badanych, ale również dostępność produktów. Co piąty ankietowany w Barometrze Providenta (20,2 proc.) wskazuje na wszechobecność wysoko przetworzonej żywności i gotowych dań, a 19,2 proc. zauważa problem z dostępem do produktów dobrej jakości. Dla 10,7 proc. główną przeszkodą w bardziej świadomym odżywianiu jest brak czasu na samodzielne przygotowywanie posiłków.
O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w sierpniu 2025 r.
Wysokie ceny blokują zdrowe odżywianie
Grafika Barometr Providenta: Zdrowe Odżywianie 2025
Infografika: Jakie są według Pana/Pani największe wyzwania związane ze zdrowym odżywianiem?
Infografika: Co wpływa na Pana/Pani decyzję o wyborze produktów spożywczych?
Barometr Providenta Wysokie ceny blokują zdrowe odżywianie Agnieszka Baran