Komunikaty prasowe

Barometr Providenta
24 lis 2025, 07:54

Rozważni i nierozrzutni – podejście Polaków do Black Friday

Grafika: Barometr Providenta Black Friday 2025

Ostatni piątek listopada to tradycyjnie jeden z najbardziej wzmożonych okresów zakupowych na świecie. Również w Polsce Black Friday i następujący po nim Cyber Monday są coraz bardziej popularne, a sprzedawcy intensywnie komunikują promocje w swoich materiałach reklamowych. Jak jednak wynika z badania Barometr Providenta tylko 30 proc. Polaków deklaruje, że korzysta z promocji Black Friday i/lub Cyber Monday. W tej grupie ponad 40 proc. pilnuje, by nie przekroczyć budżetu przeznaczonego na ten cel. Zdecydowana większość ankietowanych uważa, że ceny wtedy wcale nie spadają lub nawet bywają wyższe niż zazwyczaj.​

Najbardziej aktywną grupą w czasie Black Friday są osoby młode – regularnie kupuje wtedy blisko połowa respondentów w wieku 25-34 lata (47,6 proc.). Również mieszkańcy dużych miast oraz osoby z wyższym wykształceniem i dochodem powyżej 5000 zł netto częściej korzystają z promocji w tym czasie.​ Z kolei najbardziej odporni na łowienie okazji podczas tzw. „czarnego piątku” są mieszkańcy wsi i miast do 100 tys. mieszkańców oraz najstarsi respondenci. Tylko co czwarta osoba w wieku 55-64 lata i co dziesiąty senior powyżej 65. roku życia kupuje podczas Black Friday.

Badanie Providenta pokazuje, że tylko 18,3 proc. Polaków faktycznie uważa, że ceny podczas Black Friday spadają. Dwa razy więcej, czyli ponad 36 proc. respondentów nie widzi większej różnicy w porównaniu do pozostałych miesięcy. Co więcej, prawie 13 proc. jest zdania, że ceny w tym okresie są wręcz wyższe. – Black Friday to zjawisko Polakom dobrze znane. Ale moment zachłyśnięcia się promocjami mamy chyba już za sobą. Dziś konsumenci podchodzą do zakupów z większą rozwagą — pilnują budżetów, planują wydatki i kupują tylko to, co wcześniej zaplanowali. To świadczy o tym, że uczą się odpowiedzialnego podejścia do zakupów, unikając impulsywnych decyzji – mówi Karolina Łuczak, Rzecznika Provident Polska.

(Nie)przemyślane zakupy w Black Friday

Mimo że Black Friday przypada na kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem, tylko niespełna 8 proc. Polaków wykorzystuje ten dzień, by kupić wtedy prezenty świąteczne. Najczęściej robią to najmłodsi ankietowani (16,7 proc.).

Niechciany zakup pod wpływem impulsu? Nieco ponad jedna trzecia deklaruje, że nigdy nie dokonuje zwrotu zakupionych podczas Black Friday produktów. Blisko 4 proc. mówi, że zwraca takie przedmioty zawsze lub często. Ponad 22 proc. nie żałuje zakupów, a 21 proc. rzadko ma takie poczucie. Mniej więcej taka sama grupa ankietowanych nie przekracza zaplanowanego budżetu na ten cel, co pokazuje, że polscy konsumenci podchodzą do zakupów w Black Friday i Cyber Monday wyjątkowo rozważnie i ostrożnie. – Do listopadowych promocji należy podejść w sposób przemyślany i odpowiedzialny. Black Friday to dla wielu osób okazja do upolowania wcześniej upatrzonych produktów za lepszą cenę. Istotne jest to, że Polacy wykazują się w tym względzie dużą rozwagą – ponad jedna trzecia osób deklaruje, że trzyma się planu i kupuje tylko te rzeczy, o których wcześniej myśleli. Największą dyscypliną wykazują się najmłodsi. Aż 47 proc. osób poniżej 35 lat nie ulega pokusom i ogranicza się do zakupów wyłącznie ze swojej listy – mówi Karolina Łuczak.

 

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1001 dorosłych Polaków, w październiku 2025 r.

 

Pliki do pobrania

Kontakt dla mediów

Zdjęcie Agnieszka Baran

Agnieszka Baran

Ekspert ds. PR
Zdjęcie Karolina Łuczak

Karolina Łuczak

Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa